De vlucht van de kraanvogels

Pondicherry.

Lieve mensen,

Daar zijn we weer met het voorlaatste verslag voordat we a.s. woensdag richting Amsterdam vertrekken. We kunnen het ons eigenlijk helemaal niet voorstellen dat we naar huis gaan. De tijd is voorbij gevlogen en toch ook eigenlijk weer niet. Als we in Nederland aankomen zijn we bijna 9,5 maand onderweg geweest. We komen 2 weken eerder terug dan gepland maar dat is eigenlijk helemaal niet erg. Hier in India is het namelijk volop zomer en het is moordend warm. 2 maanden eerder dan gedacht is hier de zomer begonnen. Samen met de hoge luchtvochtigheid hou je het hier niet langer dan 2 uur uit op straat. Reizen is helemaal een crime.

Ondertussen zitten we heerlijk in onze hotelkamer in Pondicherry. Pondicherry een voormalige Franse koloniale stad met veel Franse invloeden. Winkels, straatnamen je ziet dat de Fransen hier lang gezeten hebben. De gebouwen met name aan de boulevard die langs het strand loopt stralen allemaal iets uit van vergane glorie. De luisterrijke dagen van Pondicherry zijn wel al lang voorbij. Toch is in deze kleine stad genoeg te doen. Festivals, muziekoptredens, de ashram van Sri Aurobindo, de zee. In de stad verblijven veel buitenlanders o.m. vanwege de ashram. Wij hebben de ashram ook bezocht.We zijn naar de Samadhi ( laatste rustplaats) van Sri. Aurobindo en the Mother geweest. Dagelijks komen hier honderden soms duizenden mensen om deze plek te bezoeken. In de ashram hangt een serene, vredige sfeer en je kunt langs de met bloemen overdekte tombe lopen van deze 2 grote Spirituele meesters. Meesters waaraan geen smet of schandaal kleeft en wier spirituele boodschap nog dagelijks gehoord wordt door vele duizenden mensen. Meesters die de leer van de integrale Yoga en Auroville gecreeerd hebben en wier erfenis nog vele mensen aanspreekt.

Het ashram gebouw is oud en je kunt er boeken kopen die geschreven zijn door Aurobindo en the Mother. Het terrein zelf is verspreid over de hele stad. Kleine fabrieken, drukkerijen, werkplaatsen, onderwijsinstellingen, Guest houses en medische voorzieningen. Ze maken allemaal onderdeel uit van het ashram complex. We kopen boeken en wierook, kadootjes voor mensen in Nederland en we zitten een tijdje bij de Samadhi. Hier zijn we ondermeer voor naar India gekomen om de roep van de Moeder te beantwoorden. Deze van oorsprong Franse Spirituele meester is in 1973 gestorven maar haar stem kan nog gehoord worden ver over de grenzen van ruimte en tijd.

Ook gaan we naar het strand. Vele Indiase mensen hebben hetzelfde idee. Het is hier in India immers zomervakantie. Dat is ook te merken aan de bezetting in het hotel. Veel mensen met kinderen. Het bevalt ons hier wel, dit ondanks de hitte. De Tamil bevolking is levendig,vriendelijk en behulpzaam. Het is hier minder agressief dan in Noord-India.Toch blijft India heftig en onvoorspelbaar. Na ruim 2 maanden hier te zijn geweest zijn we blij dat we terug naar Europa kunnen komen. Alvast een voorschot voor ons laatste verslag dat we in Amsterdam zullen schrijven: de reis is fantastisch geweest, onbeschrijfelijk en onvergetelijk.

Nu de laatste voorbereidingen voordat we naar huis gaan. De was laten doen in het hotel, de taxi bestellen die ons naar het vliegveld in Chennai zal brengen ( ruim 3 uur hier vandaan) en ja dan een vliegreis die in totaal 12 uur zal duren, naar Amsterdam waar we een week zullen wennen.... en dan dan is de reis echt voorbij alhoewel ons reisweblog zal blijven bestaan met het oog op toekomstige reizen. Maar daarover later meer.

Namaste, we groeten het licht in jullie,

Maurice & Marianne.

Rian en Wim

Hoi Marianne en Maurice,
Nog van harte Gefeliciteerd, Marianne en nog vele gezonde jaren. We wensen jullie een voorspoedige terugreis en sterkte met wennen in Nederland.
Wij zijn aan het inpakken. Ons mam haar huis is verkocht en er is voor haar en ook voor ons nog geen definitieve woonplek. Maar die gaat komen.
Groet uit Loon, tot ziens.