De vlucht van de kraanvogels

Peking opera

Lieve mensen,

Het word hier steeds kouder. Vandaag moesten we onze lange onderbroeken aantrekken onder onze bovenkleding toen we naar buiten gingen. Vanmorgen zeer intensief getraind. We zijn naderhand even in slaap gevallen. Maar niet voor lang. Want we werden opgehaald door Master Zhang en zijn vrouw. Met de taxi naar de Peking opera in Changchun. Peking opera is de algemene naam voor deze opera vorm. Aangekomen, een oud theater met balkon. We mogen kennismaken met de artiesten, uitgenodigd in de kleedkamer. Zhang kent hier een aantal spelers die bij hem op les hebben gezeten op de Kunst Universiteit hier ter plaatste. We worden voorgesteld aan de spelers en moeten uiteraard weer op de foto. Ook ontmoeten we een Amerikaan die al 6 jaar in China verblijft en die hier Chinese lessen volgt. We krijgen van de vrouw die Chinese les geeft haar telefoonnummer. Misschien iets voor ons. Chinees leren ? Haha, we zijn het wel van plan maar eenvoudig zal het niet zijn. In de kleedkamer kunnen we de rekwisieten bewonderen die de spelers van de opera gebruiken. een bonte collectie van kostuums, baarden, hoeden, rekwisieten. Dan word het tijd voor de voorstelling. 3 aktes van 1 uur, geen complete opera. Een Peking opera verloopt langs vaste verhaallijnen, drama, liedjes, dans. Meestal gebaseerd op historische gebeurtenissen uit lang vervlogen tijden. Keizers, koppelaars, generaals, huwelijksbemiddelaars en verhalen vertellers trekken voorbij. Tussen de bedrijven door vertaald Zhang wat er zich afspeelt op het toneel. In heel China word in steden en dorpen op deze manier gespeeld. In de zaal mag je eten, drinken en fotograferen. We zitten lekker vooraan dus we kunnen de voorstelling goed zien.

Dan gaan we weer de bittere kou in. Een taxi aanhouden valt hier niet mee. Uiteindelijk lukt het en worden we heelhuids afgezet bij ons hotel. Even opfrissen en dan gauw buiten de deur eten. In het winkelcentrum hier vlakbij kijken we naar de Chinezen die langs komen. Gezinnen met 1 kind. Kinderen mogen hier veel en je ziet dat ze gekoesterd worden alsof het een kostbare schat betreft. Na de maaltijd naar het hotel, slapen daarna herhalen wat we die ochtend geleerd hebben. Morgen is het weer vroeg dag dan hebben we de hele dag training dus dat word pittig.

Vanavond hebben we ons schema voor de komende week alvast doorgenomen. Tevens gekeken wat we nog allemaal moeten doen ook met het oog op ons vertrek. Dat lijkt ver weg maar hier is het raadzaam om van te voren de dingen goed door te denken alvorens je tot actie overgaat. Zaken lopen hier nu eenmaal iets anders dan dat we thuis gewend zijn.

Nu dat was het weer voor vandaag.

Jullie horen nog van ons !

Hartelijke groeten,

Marianne en Maurice