De vlucht van de kraanvogels

Go with the flow.

Lieve mensen,

Alweer misschien voorlopig de laatste keer dat we een reisverslag schrijven. Morgen is ons laatste dag in China en dan vertrekken we woensdag zeer vroeg naar huis. De Chinezen hebben onze taxi al besteld. Eerst vliegen we van Changchun naar Beijing om daar over te stappen in het vliegtuig dat ons naar Parijs zal brengen. Vanuit Parijs vertrekken we dan naar Brussel waar we overnachten. De volgende dag is het dat huiswaarts met de TGV.

Maar zover is het nog niet. Gisteren hebben we een feestelijke bijeenkomst gehad waarbij we aangenomen zijn als discipelen van Master Zhang. Een heel ritueel waarbij we voor de grondlegger van de Hun Yuan Taiji school, Grootmeester Feng ,een belofte moesten afleggen m.b.t. de beoefening van onze Taiji. In aanwezigheid van meer dan20 genodigden. Ook moesten we Master Zhang vragen ons aan te nemen als zijn discipelen. Verder toespraken waaronder 1 van Maurice. De Chinezen vonden het heel bijzonder dat er een paar Westerlingen helemaal naar Changchun gekomen waren om zich te laten initiëren . Een aantal journalisten van de grootste locale krant was aanwezig om met ons een vraaggesprek te hebben. Vanmorgen kwam Master Zhang met de krant aanzetten. En ja hoor daar stonden we dan een foto met een artikel. Wie ons niet gelooft de krant nemen we mee. Morgen komt de televisiezender van Changchun op onze laatste trainingsdag opnames maken en komen we op de Chinese televisie. Ongelofelijk. De overheid vind dat Taiji deel uitmaakt van de Chinese cultuur en dat willen ze promoten. Nu ja ik zou zeggen go with the flow. We laten het allemaal maar gebeuren. De bijeenkomst waarover we eerder spraken had verder een feestelijk karakter. We waren blij dat we weer terug waren op onze hotelkamer, lekker even uitrusten van het vermoeiende programma. Vandaag weer een drukke dag. Deze keer trainen met de Chinese brothers en sisters. In een cultureel centrum hier vlak om de hoek. Moesten we ook een demonstratie geven van de vorm die we de afgelopen tijd hier geleerd hebben. Meteen daarna waren we uitgenodigd door de Taiji groep om met hen te gaan eten. Daar zijn we nu net van terug. Een vrolijke bijeenkomst met karaoke en dansen . We zijn nu ook lid van de Hun Yuan Taiji groep hier. Dus een Chinese school en een Nederlandse school. Het kan allemaal niet op.

Toch zijn we blij dat we weer richting huis gaan. De afgelopen weken zijn intensief en vermoeiend geweest. Ontzettend leuk en zeer leerzaam. Een verrijking voor onze Taiji beoefening en een bijzondere stap in onze ontwikkeling. We hopen het geleerde vast te houden en te versterken als we terug zijn in Nederland. Morgen de Chinese televisie, haha, en dan ja dan is ook deze reis weer voorbij. Gelukkig hebben we nog een paar dagen vrij in Nederland om weer even te acclamatiseren.

Hartelijke groeten,

Maurice en Marianne.