De vlucht van de kraanvogels

Tijgerklauwen

Lieve mensen,

Vandaag hebben we de hele dag getraind. Master Zhang vergde het uiterste van ons. De vorm die we aan het leren zijn de Hun Yuan 38 Chen stijl Cannonfist hebben we vandaag voltooid. Chen stijl is de oudste stijl in de Taiji. De Taiji stijlen hebben allemaal familie namen . Uit deze stijl zijn alle andere Taiji stijlen voortgekomen. Ook de trage rustige Yang stijl die over het algemeen in het Westen beoefend wordt. Master Feng, de grondlegger van de Hun Yuan stijl heeft deze in de jaren '50 van de vorige eeuw ontwikkeld uit de oude Chen stijl en de Neigong, een innerlijk energie oefensysteem dat als je het goed beoefend het lichaam vult met qi, de universele levensenergie. In Nederland hebben we de 24 Hun Yuan Chen stijl geleerd en dit is het vervolg erop. Deze vorm bevat naast elementen uit de oude Chen stijl ook nog kleine vormen uit het Tong Bei Kung Fu oefensysteem ( Witte Aap Kung Fu). Het is een lange gecompliceerde vorm met veel vuist werk en tijger houdingen. Tijgerklauwen of Tigernails zoals Master Zhang ze noemt komen veelvuldig voor in deze vorm. Verder worden we alvast wat voorbereid op de ceremonie die we morgen gaan meemaken. Dan worden we geaccepteerd als discipelen van Zhang. Gisteren zijn we om Taiji pakken te kopen voor de ceremonie meegenomen naar een Kung Fu shop ergens in deze meer dan 6 millioen inwoners tellende stad. De Kung Fu winkel is een klein hol in een zijstraatje. Volgestopt met pakken, zwaarden, kettingen, schoenen en waaiers. Het pak van Maurice ligt al klaar. Voor hem moest van te voren gekeken worden of ze zijn maat hadden. XXXL, en ja het witte, ietwat glanzende pak past. Marianne haar pak ook. Dit is beter dan een pak lenen van de Chinezen. Marianne koopt ook nog een paar soepele Taji schoentjes. Voor plus minus 40 Euro zijn we helemaal aangekleed en ready for take of.

De dag daarvoor zijn we naar een Chinees ziekenhuis geweest voor traditionele geneeskunde. Een gebouw met 13 verdiepeingen. Als we binnen komen vullen de geneeskruiden meteen onze neus. Heerlijk. Dr.Wang die ons gaat behandelen met een massage wacht al. De behandeling is fijn maar pijnlijk. Weer tijgerklauwen. Rug, nek, benen, we worden helemaal behandeld. Na de behandeling voelen we ons lekker, geestelik helder maar lichaamelijk moe. Er is weer van alles in beweging gezet. Op de terugweg gaan we nog even langs bij een locale markt. Een amulet voor de bescherming van reizigers valt ons toe. Het is rond 16.00 en onmogelijk om een taxi te krijgen. Dan maar met de bus. In de bus zitten we opeengepakt als haringen in een ton. Halverwege stappen we over in een taxi. Dat lucht op. Ondertussen heeft het hier gesneeuwd. Vanmorgen was alles bedekt met een dik pak sneeuw. Vanavond waren we zo moe dat we in het hotel gegeten hebben. Anders gaan we buiten de deur. Morgen is het weer vroeg dag, voorbereiden op de ceremonie, de ceremonie zelf en een Taiji demonstratie geven voor de genodigden. Het gebeuren speelt zich af in een zaal in een restaurant. We hebben 2 tafels besteld en we verwachten ongeveer 20 mensen. Het lijkt alsof we hier al langer zijn. De dagen zijn lang en intensief, het hotel personeel vriendelijk en zorgzaam en Master Zhang briest als een tijger en spoort ons onvermoeibaar aan om door te gaan. In het vuur van de training word de vorm gesmeed en trainen we de bewegingen tot we er een mee worden, vloeiend, als een rivier die naar de zee stroomt. Uiteindelijk lost alles op in de leegte, de beweging stopt maar gaat ondergronds gewoon door. Dit proces is eindeloos, meegaan, niet strijden, ontspannen, loslaten.

Goed dat was het wel weer, tot de volgende keer maar weer. Nog een paar dagen en we gaan weer naar huis. Maar dat lijkt nog ver weg.

Hartelijke groeten,

Marianne en Maurice