De vlucht van de kraanvogels

Geen leer ,geen Goeroe, maar wij.

Lieve mensen,

Daar zijn we weer vanuit een snoei-en snoei heet India. 2 maanden eerder dan verwacht is hier de zomer begonnen. Overdag is het minimaal 45 graden en 's nachts halen we de 35 graden ook nog wel. Het is zweten, drinken, kleren verschonen, in de schaduw zitten.

Inmiddels zijn we al ruim 5 dagen in de ashram. Na een tocht vanuit Chennai met een chauffeur aan het stuur die levensgevaarlijk rijgedrag vertoonde. Maar goed we hebben het weer overleefd en zijn blij dat we niet naar Kerala gaan. In de eerste plaats is het veel te warm om te reizen en in de tweede plaats is het ontzettend moeilijk om aan treinkaartjes te komen. Er zijn in India op sommige trajecten inmiddels wachtlijsten met duizenden mensen die om enkele kaartjes vechten. Een onbegrijpelijk en verbijsterend systeem waaraan voor ons iedere logica ontbreekt.

De ashram is tof, weleens waar zonder Guru, die is op reis naar Europa maar toch het bevalt ons hier prima. De paradijselijke rust, het schitterende ashram terrein, de vrijheid om te doen wat we willen. Lekker bijkomen en genieten. Er wordt heerlijk voor ons gekookt en we hebben een eigen 2 kamer woninkje op het terrein. Ondertussen is de plaatselijke bevolking die even verder op in een kleine gemeenschap woont druk bezig om het terrein bij te houden en verdere uitbreiding van het aantal appartementen te realiseren middels diverse bouw werkzaamheden. We eten biologisch en kunnen verder van alle faciliteiten van de ashram gebruik maken. Oefen ruimtes, satsang ruimte, bibliotheek noem maar op, vrijwel helemaal beschikbaar voor ons alleen. Alle buitenlanders en de Goeroe weg, haha en wij zitten in het paradijs op aarde.

In de buurt van de ashram vind je een klein dorp met een onuitsprekelijke Tamil naam. Daar gaan we af en toe naar toe om even iets anders te hebben. In het dorp vind je veel jongeren op brommers die hier genieten van het strandleven maar ook vind je er talloze mensen en een aantal winkeltjes die aangesloten zijn bij het grootste Eco-dorp op aarde, Auroville. Auroville ligt hier vlak in de buurt en willen binnenkort naar het bezoekerscentrum gaan om een afspraak te maken om de Matramandir te bezichtigen, een ja, hoe zullen we het noemen, een wel zeer bijzondere tempel. Maar daarover later meer. Auroville is opgericht in 1968 en haar filosofie en uitgangspunten zijn gebaseerd op de Yoga leer van Sri Aurobindo en de Moeder.

De zoeker die de Matramandir bezocht heeft weet na afloop wat er van zijn/haar zoeken verwacht wordt. We zijn benieuwd.

Ondertussen gaan hier de dagen in kalme pas voorbij. Vandaag is India officieel de zomer begonnen en hebben de kinderen vrij van school. De vakantie duurt hier tot het einde van de moesson die in Augustus start. Verder heeft de premier van India aangekondigd dat ieder kind in India een fundamenteel recht heeft om naar school te gaan. Een historische dag voor dit ontwikkelingsland.

Honden, warmtebulten bij Marianne, warme nachten en het gevoel in de jungle van Zuid-India te zitten. Dromerige landweggetjes, kleine tempels, geur van vuren in de verten die de neusgaten prikkelen. Nieuwe fruitsoorten, verre fluisteringen van thuis, in het hier en nu komen, deze aarde het paradijs.

Tot de volgende keer,

Lieve groeten,

Maurice & Marianne.

Patricia

Lieve Maurice en Marianne

Wat gaat de tijd snel! Hier is de lente echt begonnen en het wordt gelukkig weer groen op straat. Over een paar weken zitten jullie in Amsterdam. Hoop dat jullie nog genieten tot jullie vertrek en hoop jullie dan snel te zien in Oosterhout!

Groetjes van ons allemaal