De vlucht van de kraanvogels

De Ganges: de heilige rivier.

Lieve mensen,

Aansluitend op ons vorige verslag meteen dit verslag er achter aan. De gekochte internet tijd willen we immers zo goed mogelijk besteden. Dit verslag zal gaan over Varanasi, de heilige stad aan de rivier de Ganges. Vele malen hebben we hier beelden van gezien op de Nederlandse televisie. Zien is echter anders dan er zijn. Het is werkelijk onbeschrijfelijk om in deze stad te zijn.

Dit is de stad van Shiva, een van de drie belangrijkste goden uit het Hindoeisme.Shiva de vernietiger, de god van de dans. Vishnu en Brahma zijn de andere twee hoofdgoden. Het Hindoeisme heeft overal wel een God voor.

Hoe is de Ganges onstaan . De bewoners van Varanasi, het voormalige Benares vroegen aan Vishnu om een rivier. Maar Ganga leefde in de hemel bij de andere goden. Daarom gaf Vishnu aan Shiva opdracht om de rivier naar de aarde te brengen. Shiva maakt een scheiding in het midden van zijn hoofd en liet Ganga vanuit dit punt naar beneden stromen naar de aarde toe. Echter de Ganges was een snelstromende rivier en moest daarom vanuit de Himalaya naar beneden geleid worden. Ze stroomt helemaal naar het zuiden en eindigt in de golf van Bengalen, het gebied waar wij nu zitten. Uit dankbaarheid voor de komst van de rivier werd Varanasi de stad van Shiva. Hier wordt Shiva samen met Moeder Ganga geeerd. Ieder jaar komen er miljoenen pelgrims naar de stad om in de rivier te baden of om in in van de Ashrams langs haar oevers zich voor te bereiden op de dood. De Ghats, trappen, aan de oever van de rivier, ruim 7 km breed, vervullen allemaal een speciale functie. Sommige Ghats worden gebruikt voor crematie door middel van vuur en andere Ghats zijn speciaal ingericht om mensen te ontvangen uit alle delen van India om te baden in de rivier. Ze worden hierin begeleid door Panda's , priesters die hun kleding bewaren en die hen helpen met het uitvoeren van de rituelen.

Verder zijn er Ghats met Ashrams waar Brahmanen, de hoogste klasse in India, worden opgeleid. De Brahmanen lezen eeuwenoude teksten, Veda's en Upanishads en worden opgeleid om rituelen uit te voeren aan de oever van de rivier. Wij mochten de laatste, negende dag van de Navarati zo'n ritueel bijwonen. Aan de oever van de Ganges voeren dan 7 Brahmanen een eeuwenoud ritueel uit om de Goddelijke Ganga te eren. Boterlampen branden, vuren worden ontstoken, mantra's worden er gezongen en over de rivier schallen de hoorns die gemaakt zijn van schelpen. Ook komt er een processie van boten voorbij met alle belangrijke Hindoe goden.

De ochtend na het ritueel gaan we in alle vroegte voor zonsopgang de Ganges op. Onze gids, een professor in de Indiase filosofie vertelt over het leven aan de rivier. Hij wijst ons op de begraafplaatsen, de Sadhu's, de ashrams, de wasserijen en de functies van de diverse Ghats.

Je zou verwachten dat dit een smerige rivier is, met al die mensen die hier een bad nemen.Drinken kun je het water niet, maar baden gaat prima. De avond ervoor heeft Maurice zijn handen en armen in de Ganges gewassen. Ook hebben we in de avond en ochtend lichtjes aangestoken en op de stroom van de rivier laten wegdrijven. De stroom op met die lichtjes, die we laden met eeuwenoude mantra's. Om Namah Ganga.

Het leven rondom de rivier is gereguleerd . Wat aanvankelijk een chaos lijkt is een geordend gebeuren met voorschriften die gevolgd moeten worden.

Het ritueel in de avond, de Aarti, is prachtig en meeslepend. De boottocht is geweldig. De tocht door de straatjes van de oude binnenstad, fascinerend.

In de middag gaan we naar Sarnath, 20 km verderop. Hier heeft de Boedda voor het eerst het wiel van de Wet gedraaid. Oude archeologische opgravingen van Vihara, plekken waar monniken gewoond hebben en een schitterend beeld van de Boeddha in het museum ter plekke completeren onze tocht in Varanasi. Deze is overigens begonnen bij de kooktempels waar families koken voor elkaar en de plaatselijke Godin om verlost te worden van ondermeer waterpokken. Ook worden hier gebeden opgezegt voor gezonde geboortes. Is de baby eenmaal gezond en wel op aarde dan wordt hij kaalgeschoren in een speciaal ritueel. Naar de kooktempel nemen ze je alleen mee als je een speciale interesse voor het Hindoeisme hebt.

Dan aan het einde van ons verblijf naar Delhi, tussenstop, markt bezoeken, beetje rusten, afscheid nemen van onze gastheer. In de avond naar Chennai. Aldaar aangekomen.

Lieve groeten,

Maurice & Marianne .