De vlucht van de kraanvogels

Magisch Rajasthan.

Lieve mensen,

Vanmorgen zijn we aangekomen in Chennai ( Madras ) Zuid-India na een treinreis van ruim 2 dagen vanuit Delhi. Palmbomen, rivieren, landelijke dorpjes, Tamils die een roetzwarte huid hebben, rivieren en rijstvelden begeleiden ons op het laatste stuk van onze tocht. We hebben een eerste klas treincoupe voor onszelf. De dag voordat we op reis hier naar toe gingen zaten we derde klas van Varanasi naar Delhi, een pelgrimstrein vanuit de heilige stad van India naar de hoofdstad, waar we een dag zijn alvorens naar Chennai te reizen. We hebben zojuist een reis van 14 dagen door Rajasthan achter de rug die eindigt in Varanasi, de stad waar de heilige Ganges ligt. De reden dat we niet eerder verslag van deze reis konden doen was het gebrek aan internet verbindingen in hotels en elektriciteitsuitval in Noord-India. Alhoewel het land zich razendsnel ontwikkelt kun je het nog niet vergelijken met Westerse landen.

Rajasthan, een onvergetelijke reis georganiseerd door onze Indiase reisagent. We nemen jullie even in vogelvlucht mee door deze reis. We kunnen hier wel 20 verslagen over schrijven. Ook kunnen we jullie honderden foto's laten zien, maar dat is niet de bedoeling. Aanvullend op dit verslag nog een apart verhaal over Varanasi, de heilige stad aan de rivier de Ganges , een zeer bijzonder en memorabel bezoek wat we daar hebben gehad.

We beginnen in Rajasthan. Vanuit Delhi reizen we in alle vroegte naar de stad van Udai, Udaipur. We zitten in een schitterend koopmanshuis met uitzicht op de ver uitgedroogde rivier. Het heeft hier 2 jaar niet geregend. Ook is de Navarati aan de gang, het 9 daagse meditatie programma van de Hindoes waar de Goddelijke Moeder Durga met haar 9 namen en verschijningssvormen vereerd wordt. Overdag vasten de hindoes. Ze staan strak van het reticiteren van de mantra's. Overal klinken Navarati liederen. Oh Durga namakaram. De lucht zindert van de gebeden. We hebben in Udaipur een uitstekende gids, hij begeleid ons de komende dagen. We bezoeken een schitterende Vishnu tempel, hebben een boottocht op het meer. Gaan naar de eeuwenoude archeologische overblijfselen van een Shiva tempel buiten de stad.Bezoeken edelstenen-en tapijten werkplaatsen en het Lake Palace. Rajasthan de plaats waar de Maharaja's geleefd hebben, de Hindoe koningen van India. Schitterende kleuren, mensen in veelsoortige kledij, vriendelijke gastvrijheid. De komende tijd worden we als kleine koningen behandelt, het ontbreekt ons aan niets.

Na Udaipur bezoeken we de Rakanur tempel een Jain tempel. De Jain zijn een sekte binnen het Hindoeisme die alle leven respecteren van de kleinste vlieg tot aan de grootste olifant. Ze hebben speciale kledingvoorschriften. Je mag geen stukje leer dragen in de schitterende eeuwenoude tempel. Impressies, het middaglicht stroomt de tempel binnen, we zien de rituelen van de Jains. Onze gids vertelt en vertelt. We worden langzamerhand experts in de Hindoe religie. Na de Jain tempel neemt de gids afscheid, we we worden de komende dagen tot aan Agra waar de Taj Mahal staat rondgereden door onze eigen driver, een pezige, beleefde man uit Rajasthan. langs stoffige wegen vol van trucks, geiten, kamelen, schapen en mensen die allerhande bagage vervoeren, oh Vishnu behoud ons voor de dood. Gelukkig blijft alles goed gaan. het is een wonder.Dan een tussenstop in een Indian Heritage hotel gevestigd in de voormalige paardenstallen van de Maharadja.De paleizen en forten die we bekeken hebben zijn talloos en kleurrijk en verhalen van de rijke geschiedenis van Rajasthan, de enige staat die vrij is gebleven van Britse overheersing. Dan naar de streek Ranthambhore waar een tijgerreservaat gevestigd is. Hier gaan we op foto safari in de jungle. Voordat we daar aankomen gaan we eerst naar Jodpur, de blauwe stad waar we naast paleizen zien ook olifant gaan rijden. Marianne vind dit geweldig, altijd al gewild. Onze olifant is een 40 jarige oude dame die er flink de pas in zet. Dan op safari. We zijn ondergebracht in een hotel dat een voormalig Maharadja paleis is. Dit keer gaan we met een truck en jeep met gids op safari. 3 keer zien we een tijger. Twee keer een vrouwtjes tijger en 1 keer een mannetje. Dat we 3 keer een tijger gezien hebben ongelofelijk zegt het hotelpersoneel. Hoe is het mogelijk zeggen de gidsen. You are lucky. we zijn de ongekroonde tijgerkoninkjes van Ranthambhore. De safari is enerverend, maar de moeite waard. Dan Agra, de Taj Mahal, je bent niet in India geweest als je dit liefdespaleis niet gezien hebt. De Taj is mooi, prachtig van wit marmer. Agra is hard en aggressief, iedereen probeert je iets aan te smeren. Marianne moet 2 keer door Maurice ontzet worden uit de klauwen van agressieve verkopers. We moeten wachten in Agra totdat onze trein naar Varanasi vertrekt. De nachttrein die vroeg in de ochtend aankomt. Gelukkig is alles goed geregeld. We worden elke keer opgehaald en naar het hotel begeleid. Het station van Varanasi is een crimineel broeinest.Dit is de heilige stad aan de Ganges. Hier komen oude hindoes naartoe om te sterven. Als we er zijn is het de laatste dag van de Navarati en wordt er een ritueel uitgevoerd aan de oevers van de rivier. Over Varanasi een apart artikel.

Nu zijn we in Chennai, over 4 dagen gaan we voor een maand naar onze Ashram hier vlak bij in Pondicherry, . Yoga, meditatie, Ayurveda, Seva ( karma yoga).

We weten niet of er internet mogelijkheden in de Ashram zijn. Dus we willen van te voren de rest van onze reis door India gaan regelen. Tot aan Mumbai waar we eind mei zullen vertrekken naar huis, Amsterdam, waar we een week zullen blijven om opnieuw een beetje te wennen om vervolgens rustig naar huis te kunnen gaan.

Namaste, we groeten het licht in jullie.

Maurice & Marianne.