De vlucht van de kraanvogels

Op weg met Mr.Singh.

Lieve mensen,

Dan maar gelijk deel 2 er achter aan. Het is tenslotte toch weekend. Dinsdag en woensdag hebben we een taxi met chauffeur gehuurd.Dat is hier geen overbodige luxe als je wat wilt zien.Het verkeer is buitensporig druk en chaotisch en de afstanden zijn enorm. Rond 10 uur afgelopen dinsdag meld Mr. Singh zich een oudere man met een hoofddeksel wat op een tulband lijkt. Hij heeft een baard en spreekt Hindi Engels. Wat we willen gaan doen ? We hebben een lijstje gemaakt voor de komende twee dagen. Allereerst gaan we naar de Samadhi van Mahatma Gandhi, de vader van de Indiase natie. Behoeft verder geen introductie. De begraafplaats heeft een indrukwekkende sfeer. Bij de Samadhi van de Mahatma worden we omgeven door een enorm sterke rood gele zon. Na het bezoek aan de Samadhi voert onze tocht ons naar Qutb Minar een complex uit de Moghul periode met een 278 feet hoge toren die gegraveerd is met versen uit de koran. In de 13 eeuw werd deze toren gebouwd door de eerste Muslim sultan van Delhi om zijn overwinning te vieren op de Hindoe koningen. Op dit immense complex krijgen we het India gevoel te pakken. Eindeloze vergezichten met tempels , zwermen vogels, geuren, kleuren en een bonte verzameling bezoekers uit alle windstreken. Mr. Singh wacht op ons in de auto. We willen iets eten en hij brengt ons naar een restaurant waar hij commissie krijgt. Dat zegt hij er overigens niet bij. In het restaurant krijgen we iets anders dan we besteld hebben en we sturen de gerant terug voor de juiste bestelling. Nadat we gegeten hebben spoed Singh zich als een haas naar binnen om zijn vindersloon te incasseren. Ze hebben hier allemaal nevenhandeltjes en proberen je altijd meer te laten kopen dan je van plan bent. Een soort nationale sport uit noodzaak. Dan is het tijd om de Bahai tempel te bezoeken. De stichter Baha u llah heeft in de 19 eeuw een onafhankelijke wereldreligie gesticht die uitgaat van de eenheid van alle godsdiensten en die wetenschap en religie combineert om humanitaire doeleinden te realiseren. Ze hebben dan ook veel sociale projekten. De Bahai hebben geen priesters of uiterlijke kentekenen in hun religie. Als we onze schoenen hebben uitgedaan mogen we plaatsnemen in een prachtige ,open, lotustempel met veel licht. Absolute stilte word gevraagd en je kunt hier bidden en mediteren. Echt hardstikke bijzonder. Gesterkt gaan we verder op onze odyssee door Delhi. Het laatste uitstapje van deze dag is het protoype van de Taj Mahal, Humayans Tomb. Een enorm uitgestrekt Muslim complex met schiterende archeologische opgravingen en tuinen. Ook hier weer een bonte verzameling van mensen. We worden op de foto gezet door een vriendelijke Hindoe man. Nieuwsgierig bekeken door volwassenen en kinderen die ons spontaan groeten.

De tweede dag is Mr. Singh weer aanwezig. Hij ruikt commissie. Gisteren heeft hij niet genoeg gevangen want we waren bij het Emporium al geweest op eigen gelegenheid. Vandaag komen er Hindoe tempels in beeld. Ook een Sikh tempel met rondleiding. Ook bezoeken we de plek waar Mahatma Gandhi zijn laatste 144 dagen heeft doorgebracht voordat hij werd vermoord door een Hindoe fanaat. De eerste tempel die we bezoeken is een schitterende Hindoe tempel, de Laksmi Narayana tempel. Hier treffen we het hele goden pantheon aan in de vorm van schitterende muur beeldhouwwerken. Binnen mogen we geen foto's maken. Als we er zijn krijgen we een Tikka, rode stip geplaatst op het voorhoofdschakra, We genieten van de afbeeldingen en van de prachtige teksten uit de Rig Veda en Upanishads ( oude heilige boeken voor Christus ). Dan gaan we naar de Sikh tempel. enorm veel bedelaars in de buurt van de tempel, erg opdringerig zijn ze. Als we binnengeloods worden door mr. Singh worden we voorgesteld aan onze gids een Sikh vrouw. We mogen in het heilige water van de Sikhs baden. You are lucky zegt ze en we mogen de tempel in waar een oeroude man uit het heilige boek van de Sikhs aan het voorlezen is. De Sikhs hebben geen Guru meer, het heilige boek is hun leidraad. Boven in de tempel word in kleine kamers het boek gelezen, onafgebroken. Mannen met baarden wisselen elkaar rond de klok af. Overal mogen we 1 foto nemen. For memory. Ook krijgen we een kijkje in de Seva keuken van de Sikh. Enorme pannen en mensen die brood aan het kneden zijn. Voor de eetruimte zitten veel mensen te wachten op een gratis maaltijd. Naast maaltijden bieden de Sikhs ook onderwijs, gezondheidszorg en verschillende andere zaken aan aan de allerarmsten. Toch vormen ze maar 1,8 % van de Indiase bevolking. Als we gaan doen we een kleine donatie voor de sociale projekten en schrijven we iets in het gastenboek. Bij de uitgang kopen we een Sikh armband met de naam van God er in gegraveerd. Dan is het ijd om iets kleins te eten en wat kleine inkopen te doen. Alvorens dat gaat gebeuren loods Singh ons naar een winkel waar de opbrengst van de producten gaat naar sociale projekten. Marianne koopt een prachtige, oranje India sjaal, de kleur van het geluk ( Ananda ). Na wat gegeten te hebben en wat kleine inkopen op de Kahn markt gaan we naar de Lodi tuinen, een rustige oase vol planten en bloemen waar we even kunnen bijkomen. Ons laatste bezoek gaat richting Kali tempels. De eerste Kali tempel wordt gereconstrueerd. We zien wel mensen die beelden aan het construeren zijn. Dan maar naar de Kali Dewi tempel. Kali, Godin van de duisternis heeft 7 zusters. Deze tempel is gewijd aan 1 van haar zusters. Nu komen we, voordat we bij de tempel zijn bij de sloppenwijken van Delhi uit. Veel bedelende kinderen, vuil en stof. Bij de tempel kopen we eerst een offerande voor Kali Dewi. We mogen naar binnen. Alhoewel ze wel raar opkijken twee buitenlanders hier, hoe kan dat nou ? Weer een Tikka, we offeren bloemen aan de verschillende Hindoe goden en moeten een klein vuur ritueel uitvoeren om onszelf te zuiveren. Als we weggaan moeten we terug om nogmaals een vuurtje te ontsteken. Dan mogen we plaatsnemen op de vloer van de tempel om te bidden samen met de aanwezige Hindoes. Een jongen legt Maurice het e.e.a. uit. Uiteindelijk worden we naar de kelder geleid waar we de kans krijgen schitterende beelden te bewonderen van ondermeer Shiva, Vishnu en Parvati. het ijs gebroken. Ze accepteren ons om dat we de moed hadden het volledige ritueel af te wikkelen.

Daarna naar het Guesthouse, met stip op het voorhoofd, een zeer intensieve 3 daagse tocht door Delhi zit erop.

A.s. maandag vroeg op, richting Jaipur, Rajasthan. Blijf ons volgen, Reis Mee, de laatste 3 maanden zijn ingegaan.

Namaste, we groeten het licht in jullie.

Maurice & Marianne.

tante Anny en oom Ad

Hallo Maurice en Marianne,

Jullie zijn nu in India waar jullie volop genieten van dat prachtige land.Wij zijn heel blij dat alles voorspoedig gaat.
Met ons gaat het ook goed. Het wordt hier ook al een beetje voorjaar.
Wij zien altijd uit naar bericht van jullie.
Heel veel liefs van tante Anny en oom Ad.

Frenk

Dag Marianne en Maurice,
Leuk om jullie belevenissen weer eens te lezen. Fijn dat het goed gaat met jullie! Intussen (gisteren) is jullie pakket aangekomen. Ik zal het bij jullie wegzetten. Ook hier gaat alles goed.
Groeten en nog een mooie reis verder,

Frenk

Jelly Stok

Jullie verslagen blijven boeiend.
Verder wil ik vertellen dat ik op 18 februari oma ben geworden van een kleinzoon genaamd Lucas. Hij is de zoon van Wouter