De vlucht van de kraanvogels

In vliegende vaart door Delhi.

Lieve mensen,

Hier zijn we dan weer. de afgelopen dagen hebben we veel geslapen en zijn we langzamerhand een beetje gewend geraakt aan het klimaat in Delhi. De overgang van China naar India is enorm groot geweest. Zoals eerder vermeld zitten we hier in een Guesthouse bij de familie Bhalla. De familie, Vikram en zijn vrouw Adarhana zijn erg aardige behulpzame mensen. Vikram heeft een eigen reisbureau en hij zal ons de komende dagen behulpzaam zijn met het uitzetten van onze reis door India. Waren we eerst van plan meteen na Dehli door te reizen naar Zuid-India nu willen we er een kort verblijf in Rajasthan aan vast koppelen. Rajasthan is de voormalige deelstaat van de koningen van India de zogenaamde Moghuls. Maandag gaan we kijken wat haalbaar is met name wat ons budget ons toelaat. De treinkaartjes voor Zuid-India zijn nog niet zo makkelijk te krijgen. Treinen in India zijn vaak lange tijd van te voren volgeboekt en er zijn ook wachtlijsten. Mogellijk hebben we morgen twee eerste klas kaartjes. De twee enig overgebleven kaartjes naar Chennai. Er wordt een mannetje met contacten naar het station gestuurd om de kaartjes te bemachtigen. Tweede klas was al compleet overgeboekt. Dat betekent sowieso dat we onze reisplannen hadden moeten bijstellen.

In Delhi blijven we nu iets langer . Er is hier zowie zo genoeg te zien. Je kunt hier om alles te bekijken het beste een auto met chauffeur huren, voor 8 uur per dag . Met de metro kost het te veel tijd en energie.

Vandaag hebben we dat echter wel gedaan. We moesten in het centrum van Dehli zijn op Connaught place. Eerst een fietstaxi genomen naar het metro station , met de metro naar het centrum om een ATM bank te zoeken die Europese kaarten accepteert. Dat lukt wonder boven wonder en vervolgens gaan we met de Tuk Tuk, een gemotoriseerd wagentje op 3 wielen richting van het Emporium een centrum waar winkels zijn die door de regering goedgekeurde handnijverheidsproducten verkopen. We zijn overigens blij dat we geen hotel genomen hebben in het centrum ,het is daar een gigantische bouwput. Verder overal bedelaars die hun hand ophouden, vrouwelijke bouwvakkers met emmers water voor de metselaars. Aan de kant van de weg sloppenwijken waar kleine kinderen als muizen onder de lappen tenten vandaan kruipen. Veel en chaotisch verkeer. Toeteren en nog eens toeteren. Een onvoorstelbare levendige chaos en drukte, geluiden, geuren ,kleuren. Als je hier bent onderga je een complete cultuur shock.

Uiteindelijk komen we aan bij het Emporium. Handige verkopers loodsen ons naar de tapijten sector. Nee dat willen we niet. We willen handnijverheids producten zien. Op de bovenverdieping kun je prachtige afbeeldingen van Indiase hindoe goden kopen. We laten de verkoper zijn uitgebreide collectie tonen. Uiteindelijk besluiten we twee prachtige afbeeldingen aan te schaffen van Laksmi en Ganesh. Over het Hindoe Goden pantheon en haar betekenis komen we later nog eens wat meer uitgebreid terug.Tenslotte kopen we op een andere afdeling een waar kunstwerkje, een marmeren Ganesh beeldje. We weten op beide aankopen behoorlijk af te dingen zodat we alles bij elkaar 3 voorwerpen van absolute top kwaliteit kunnen kopen. Dit vind je op straat niet. De voorwerpen gaan vergezeld van papieren van de regering van India.Dit is meteen het laatste wat we mee naar huis willen nemen. We konden er geen weerstand aan bieden maar we zijn er van overtuigd dat deze zaken van onschatbare waarde zijn voor ons en we zullen er geen spijt van krijgen.

Dan moeten we nog terug naar ons Guesthouse. Met de Tuk Tuk. Aanvankelijk weet de chauffeur niet waar hij moet zijn. En na een korte stop waarbij hij vraagt aan omstanders waar het adres is vervolgen we in vliegende vaart onze tocht. Maurice moet hierbij even zijn ogen sluiten. Het is alsof je in een achtbaan op de kermis zit. Uiteindelijk komen we veilig aan. De chauffeur wacht nog even om er van verzekerd te zijn dat we goed op weg zijn.

Vanavond hebben we hier in huis heerlijk gegeten, net als de afgelopen twee dagen. Voor weinig geld koken de twee huisbediendes van de familie Bhalla voor ons. Ook zijn we met Vikram Bhalla in bespreking over onze reis. Word vervolgd. Na een slow start in India en na bijgekomen te zijn van de perikelen rondom onze reis zijn we nu steeds meer klaar voor het vervolg. We zullen overigens eindigen in Amsterdam. We vertrekken over plus minus 2,5 maand vanuit Mumbai direct naar Nederland. Geen tussenstops meer zoals we aanvankelijk van plan waren.

Gisteren waren we 7 maanden onderweg. Still going strong.

Lieve groeten,

Maurice & Marianne.