De vlucht van de kraanvogels

In het hol van de Draak.

Lieve mensen,

Weer enige dagen geleden dat jullie iets van ons gehoord hebben. Ondertussen is er het nodige gebeurd hier. Laten we eerst maar eens beginnen met een leuk item. Ons uitstapje naar het National Art Museum van Beijing. In dit prachtige museum was een tentoonstelling over de ontwikkeling van het Chinese schrift door de eeuwen heen. Ook konden we genieten van prachtige deurschilderingen en afbeeldingen die gewijd waren aan de viering van het Chinese jaar van de tijger. Ook konden we in de museumwinkel prachtige kalligrafi penselen kopen die ons sterken in ons voornemen om hier iets mee te gaan doen als we in Nederland zijn.

De volgende dag besluiten we om boodschappen te gaan doen. Eindeloos zoeken naar after shave en een extra beveilings ketting voor onze bagage. Dit is de dag dat de man met de hamer is langsgekomen. We voelen ons moe, geirriteerd en huilerig. We hebben even genoeg van Zuid-Oost Azie, de mensen, de taal, het eten, de moeizame communicatie. Hier komen we ook wel weer over heen we moeten nu even tijd nemen voor onszelf en ons afsluiten van de buitenwereld.

Inmiddels zijn we er wel in geslaagd een hotel te regelen in New Dehli. We hebben een rustig hotel gevonden ongeveer 3 km van het trein station. Bed & Breakfast, schoon, met een tuin, internet en verschillende handige aanvullende diensten. Ook komen ze ons ophalen van Ghandi International Airport. Met taxi's moet je trouwens oppassen in India. Er rijden veel Tauts rond, illegale taxichauffeurs die je proberen af te zetten en die je door de achterbuurten van Dehli naar een ander hotel proberen te brengen. Allemaal te lezen in de onontbeerlijke Lonley Planet reisbijbel over India.

Ook is het contact gelegd in India met de Ashram van Guruji Sri Vast, een Yogameester die we 2 jaar geleden in Zwitserland ontmoet hebben. Hij heeft Marianne destijds gezegd dat ze binnen afzienbare tijd in India zal zijn. De Ashram ligt in het zuiden van India, in Pondicherry, Tamil-Nadu. We zijn welkom. Of we Guruji zullen ontmoeten is de vraag want hij start die maand zijn tournee richting Europa. Maar we gaan er in ieder geval heen. Alles over treinen door de hele wereld kun je vinden op de uitstekende website van Seat61, een aanrader.

Dan is er nog de kwestie van de bagage. Inmiddels is er aardig wat bijgekomen en we besluiten dan ook de bagage die we niet meer nodig hebben op te sturen naar Nederland. Met hulp van het hotel zijn we er vandaag in geslaagd 14 kg met de FedEx weg te werken. Dat scheelt weer een hoop gesjouw.

Ondertussen zitten we hier in het hotel in het hol van de Draak. Er gaat hier namelijk een grote Internationale conferentie beginnen op economisch gebied. Het hele hotel was vanmorgen door een cordon van politieagenten omgeven en het is hier een drukte van belang. Maar nu komt het zojuist werd ons door de hotel receptie gevraagd of we eerder willen vertrekken. Nee natuurlijk niet, we vertrekken 3 maart en hebben onze reis al geregeld. We hebben aangegeven dat we dit niet erg gastvrij vinden van het hotel. Dit hadden ze kunnen voorzien toen we ons verblijf verlengd hebben. We hebben besloten om onze huid zo duur mogelijk te verkopen. We zijn namelijk straks de enig overgebleven gewone gasten in het hotel. Enfin, we hebben waarschijnlijk later op de dag nog een gesprek hierover met de manager van het hotel.

We vinden e.e.a natuurlijk spannend maar we gaan er van uit dat ze ons niet kunnen dwingen om te vertrekken. We wachten maar af waar ze nu weer mee op de proppen komen.

We houden jullie op de hoogte,

drakengroeten vanuit Beijing.

Maurice & Marianne.

patricia

Hoi hoi
Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment gewoon het kruidvat wilt inlopen om je after shave te kopen! Maar die tijd komt weer en dan verlang je naar het verre Oosten. Hoop dat jullie in het hotel konden blijven. Hier wordt het langzaamaan lente en het is vandaag zowaar droog! Alles gaat verder goed, komende weken erg druk maar voor jullie alle liefs uit Nederland.

Pat