De vlucht van de kraanvogels

Beijing: een ontdekkingstocht.

Lieve mensen,

Vandaag was het maar liefst 15 graden in Beijing. Er hangt een vrolijke uitgelaten sfeer in de stad want het lente festival is er nog steeds. Het duurt tot 10 maart. Maar inmiddels zijn de Chinezen weer aan een massale volksverhuizing begonnen op weg naar huis. Het is maar goed dat we niet naar Shanghai zijn gegaan. In de avond klinkt nog steeds het vuurwerk. De Chinezen zijn nog steeds niet uitgeknald. Net als bij ons in Nederland vallen er hier doden en gewonden bij het afsteken van illegaal vuurwerk.

Over vuurwerk gesproken we hebben op het weblog van de NOS gezien dat de regering is gevallen. Hier is het ook al een paar dagen prominent in het nieuws. Nederland profileert zich weer eens in het buitenland.

Wat hebben we ondertussen de afgelopen dagen allemaal gedaan. Allereerst zijn we vandaag met de taxi naar het hoofdkwartier van de Hun Yuan Taiji school geweest, 20 km verderop in het district waar we verblijven. De school, die pas verhuisd is, is gelegen in een uiterst modern gedeelte van Beijing. Eenmaal aangekomen blijkt de school gesloten te zijn maar we ontmoeten een paar mensen die we eerder in Changchun gezien hebben. Maar we hebben geluk een half uur later komen er twee mensen van de school die ons uitnodigen om binnen te komen. Een van hen is de kleinzoon van Grootmeester Feng. De jongen spreekt Engels wat e.e.a gemakkelijker maakt. We mogen foto's maken van de trainingsruimte en natuurlijk moet er weer een groepsfoto gemaakt worden met de mensen uit Changchun. Ook kunnen we wat praten over de school en de leraren.En dat is een buitenkansje ,we kunnen een aantal trainings VCD's kopen van diverse Taiji en Qigong vormen. Dit helpt ons enorm bij onze training. Ook schaffen we een paar T-shirts van de school aan. Die van Marianne is een maatje te groot maar dat mag de pret niet drukken. We vertrekken voordat de trainingslessen beginnen. We vallen er immers midden in. De volgende keer mogen we komen trainen. Het contact is gelegd.

De dag ervoor zijn we een wandeling door Beijing gaan maken. Alhoewel China zich razendsnel aan het ontwikkelen is zijn er nog genoeg oude wijken waar je kunt zien hoe het vroeger was. De dag ervoor hebben we die ook al gezien rondom het enorm uitgestrekte merengebied dat in Beijing ligt. De oude wijken, Hutongs genaamd worden ofwel opgeknapt of bedreigd door de sloophamer. Jullie kunnen je niet voorstellen wat voor land dit is. Modern, kleurrijk, dynamisch, oeroud met diepgewortelde tradities, een land wat bezig is om zichzelf opnieuw uit te vinden zoals het altijd al gedaan heeft.

Als we door een park wandelen zien we hoe de Chinezen hun zondagmiddag doorbrengen, vliegeren, wandelen, oefenen, kaartspelen en sociaal samen zijn. Wandeld door Beijing doen we enorm veel indrukken op. We zien mensen van allerlei pluimage, sommige groeten ons of knikken ons vriendelijk toe. China is een land in beweging, ongelofelijk creatief en verrassend. Het zou een beoordelingsfout zijn om de Chinezen te beoordelen met Westerse maatstaven. Iets wat nog weleens gebeurd in West Europa. Dit betekent niet dat je niet kritisch mag zijn maar dat geld ook voor onze eigen samenlevingen.

Last but not least zijn we naar de dierentuin van Beijing geweest. Het was daar erg druk met name in het Panda huis. Daar zijn wij ook voor gekomen. Om ze te zien. Misschien hebben jullie de panda verhuizing vanuit de USA naar China gezien op de televisie . Nou dan kan je je misschien iets voorstellen wat voor status panda's hier hebben.Panda's zijn hier vorstelijke wezens. Bijna uitgestorven door het gebrek aan bamboe zijn de Chinezen een fok programma begonnen wat nu lijkt te werken.

In het panda huis is chaotisch. Chinezen verliezen alle zelfcontrole als ze de dieren zien. ze verdringen en vertrappen elkaar bijna. Toch slagen we erin de dieren van dichtbij te bekijken. Het zijn ook wel schatjes. We kunnen leuke foto's van ze maken.

Verder bekijken we nog wat andere dieren waaronder de Chinese tijger en een apensoort die wij niet kennen. Oh ja, ook nog wat prachtige wolven. Dan is het tijd om naar het hotel te gaan. We hebben lang niet alles gezien maar dat is onmogelijk want de dierentuin is enorm uitgestrekt.

Nu dat is het weer voor vandaag.

Lieve groeten,

Maurice & Marianne.