De vlucht van de kraanvogels

De Tempel van de Witte Wolken.

Lieve mensen,

Hartelijke groeten vanuit een lenteachtig Beijing. Vandaag is het onze rustdag. Een dag waarop we zullen wassen en kleine reparaties zullen verrichten aan onze uitrusting. Ook een dag om even naar de rest van ons reisschema te kijken. Gisteren hebben we onze reis naar India geboekt. Over 1,5 week zullen we met China Airways vanuit Beijing naar New Dehli vliegen, de hoofdstad van India. We hadden de keus uit twee vluchten. 's Nachts aankomen met een rechtstreekse vlucht of een overstapvlucht. We hebben voor de eerste optie gekozen. Het hotel heeft de tickets voor ons geregeld zodat wij gisterenmiddag nog tijd hadden voor een uitstapje naar de dierentuin van Beijing. Maar daar gaat dit verslag niet over. Over de reuze panda's meer in een volgende verslag.

Nee, vandaag willen we verslag doen van ons uitstapje, een dag eerder, naar de Tempel van de Witte Wolken, een tempel die het hart vormt van de Taoistische traditie in China. Beijing Bai Yuan Guan wordt deze tempel ook wel genoemd , de hoofdtempel van de Drie Voorouderlijke tempels van de Quan Zhen Taoistische traditie. De traditie van de complete realiteit. In dit verslag willen we niet te gedetailleerd ingaan op het Taoisme en haar tradities maar af en toe ontkomen we niet aan een korte toelichting op gebruikte termen.

Op weg naar de tempel nemen we eerst de verkeerde kant van de metro uitgang. De verkeerde richting kiezen op de kaart heeft ons al eerder bijna de das omgedaan. Dan komt Marianne met haar ontdekking: de Chinezen kijken vanuit de Zuidpool en wij vanuit de Noordpool. We moeten de kaart dus anders lezen.

We zijn niet de enigen die onderweg zijn. Veel vrolijke Chinezen zijn onderweg naar hun Spring Festival uitje. Onderweg naar de tempel worden we aangesproken door een oudere Chinese man. Waar we naar toe willen en of hij ons kan helpen. Van het een komt het ander en hij brengt ons een heel eind in de richting van de tempel. Ja hij is weleens in Nederland geweest, in de jaren '80, in Den Haag en Amsterdam . Dan nemen we afscheid en vervolgen onze weg op eigen gelegenheid. Als we er bijna zijn worden we aangesproken door wierookverkopers. Ze proberen ons wierook in onze maag te splitsen in combinatie met kaartjes voor de tempel. Het gaat op een onplezierige manier en uiteindelijk weten we ons los te maken van de verkopers. De weg naar het tempelterrein is vrolijk versierd met vlaggetjes en rode lampionnen. Deze tempel heeft ook een lentefestival. Boffen wij even. Maar we hebben geen kaartjes om de tempel binnen te komen. Het gebied rondom de tempel is volledig afgezet door het Chinese volksleger en de kaartjes loketten zijn gesloten. Bij de ingang laat echter een vriendelijke soldaat ons zonder kaartjes binnen. Wat we dan zien overtreft alles. Een prachtig aangekleed tempel terrein, overal Taoistische priesters en mensen die bij de diverse tempeltjes met hun religieuze praktijk bezig zijn.

Op het terrein staan verschillende reusachtige wierookbranders waar je wierook kunt offeren nadat je van te voren je wensen en zegeningen hebt uitgesproken voor jezelf. We besluiten dit dan ook te doen. Voor een behouden en gezonde thuiskomst en voor het welzijn van familie en vrienden alsmede voor ons projekt Bewegingswerkplaats de Blauwe Draak.

Op het tempelterrein kun je verder de Chinese Zodiac bewonderen en aanraken voor voorspoed en geluk. Ook een grote Drakenpot is present die je kunt aanraken voor het aspect geluk. Verder Shen Te, een beeld dat een kruising vormt van verschillende hoefdierachtigen zoals muilezel en paard. Veel mensen raken dit beeld aan om van hun ziektes bevrijd te worden.

Het tempelcomplex is reusachtig en bevat diverse kleine tempels gewijd aan verschillende voorouders en thema's. Zo is er een hal gewijd aan Taiji de zogenaamde San Qing , hier vind je de heiligen die het TAO belichamen en die de 3 fasen van de vorming van het universum vertegenwoordigen.

Het belangrijkste boek binnen het Taoisme is de DAO De JING het is geschreven door de mystieke filosoof Laozi. Verder is het Taoisme een realistisch religie die het echte leven omarmt en die o.m. als uitgangspunt heeft dat iedereen in staat is om een goede gezondheid te bereiken en te behouden waardoor Longvity, lang leven, mogelijk is.

De eerder genoemde DAO De JING is een boek dat het hele leven bestrijkt : filosofie, geschiedenis, ethiek en het cultiveren van geest. Het is een verfijnd en tijdloos boek met een immense waarde voor de mensheid.

Op het terrein heerst een vrolijke ingetogen drukte. We krijgen van een taoistische priester een boekje over de tempel en een paar Italianen zetten ons samen op de foto. Ook zien we de winterse Tao tuin van de priesters en vinden we muurinscripties van de theorie van het Innerlijk land. Een theorie die behandeld is tijdens onze Qigong opleiding in Nederland. Het zal de meesten van jullie niets zeggen maar voor ons is het bezoek aan deze tempel van onschatbare waarde. Aan onze Taiji vrienden in Nederland zeggen we dan ook : als je in Beijing bent moet je hier beslist heengaan.

Tot slot kijk vooral naar onze foto's beelden zeggen meer dan woorden. Er zitten deze keer prachtige unieke foto's bij.

Vanuit Beijing,

een lentegroet en voorspoed.

Maurice & Marianne.