De vlucht van de kraanvogels

Ontsnapt aan een houten kont.

Lieve mensen,

Het is hier nu ochtend en we hebben ons ontbijt achter de rug en ons vergaderuurtje. Ja, vergaderen is ook als je op reis bent af en toe nodig. Ondertussen horen we op de achtergrond nog steeds het vuurwerk. Alhoewel inmiddels veel minder heftig is het nog steeds niet gestopt. Afgelopen zaterdag de nacht van het Chinees nieuwjaar konden we vanuit ons hotelraam een schitterende vuurwerk show meemaken. In Nederland zie je zoiets niet. Ondertussen zond de Chinese televisie een mega show uit met artiesten uit heel China.

Afgelopen zondag zijn we naar het Tian' Anmen plein geweest. Een reusachtig plein met ondermeer het mausoleum van Mao, de Verboden Stad en het gebouw van het Chinese Volkscongres. Een hele ervaring om daar rond te lopen. Je kent de beelden wel van de televisie maar het is toch anders als je er daadwerkelijk bent. Op het plein lopen voornamelijk Chinezen uit andere gebieden rond. Het is immers Spring Festival en dat duurt nog wel even. Overal in de stad zijn dan ook Fancy Fairs bij tempels. We hopen er nog een te bezoeken want zoals we op de Chinese televisie zagen zijn ze erg kleurig en vrolijk. Hier wemelt het van zulke festivals.

We hebben overigens besloten om niet naar Shanghai te gaan. Dit heeft te maken met het Spring Festival. Het is zo goed als onmogelijk om in Shanghai te komen met de trein. De enige plaatsen die beschikbaar waren zijn plaatsen in een gewone Chinese trein met houten zittingen. Ruim 9 uur in de trein dan kweek je een houten kont. Daar zijn we dus aan ontsnapt.

Bovendien heeft Shanghai op dit moment weinig toegevoegde waarde voor ons. We kunnen van hieruit ook naar New Dehli in India vliegen. Het hotel heeft een service waarbij ze onze vliegtickets regelen. Altijd aan te raden hier om dat kaarten bemachtigen voor vervoer met trein en vliegtuig een aparte techniek vereist. Bovendien kost het zeer veel tijd als je het zelf moet doen. Speciaal in deze tijd waarin milioenen en milioenen Chinezen onderweg zijn.

Vliegen dus vanuit Beijing. Bovendien is hier nog genoeg te zien . Het is een interessante stad waar je zomaar niet uitgekeken bent. Als we hier vertrekken zijn we alles bij elkaar toch 1 maand en 5 dagen in China geweest. Voor de eerste keer is dat niet slecht en we zeggen tegen elkaar dat we het niet ingewikkelder moeten maken als het makkelijk kan.

Verder willen we onze overtollige, warme kleding, opsturen naar Nederland. Dit kunnen we hier ook regelen. Langzamerhand kunnen we onze reisbagage niet meer versleutelen. Toch een klein wonder dat dat tot nu toe allemaal gelukt is.

Ondertussen begint het hier langzaam lente te worden. Het wordt warmer, er komen meer knoppen en de eerste bloesem is al te zien in het straatbeeld. Naarmate we meer naar het zuiden reizen zullen we naar steeds warmere klimaat zones reizen. We zijn nu 6,5 maand onderweg en genieten nog steeds iedere dag van deze onvoorstelbare reis die ons tot nu zoveel gebracht heeft.

Wist je dat in China 1.3 biljoen mensen wonen waarvan er 300 miljoen basketbal spelen. Evenveel als het aantal inwoners in de USA. We blijven ons verbazen.

Vanuit Beijing,

lieve groeten.

Maurice & Marianne,

Remco

Hoi, als ik goed geteld heb zijn jullie begin maart in India. Ik ben er dan zelf ook, in Pune om precies te zijn, vanaf 22 februari. Ik vertrek weer uit India via Mumbai, in de nacht van 23 op 24 maart. Wie weet komen we elkaar nog wel tegen! Groetjes, Remco.