De vlucht van de kraanvogels

Beijing: aan de vooravond van het Chinees nieuwjaar.

Lieve mensen,

Afgelopen woensdag zijn we 's middags aangekomen in Beijing, de hoofdstad van China. Met de express trein van de Chinese spoorwegen zijn we vanuit Changchun ongeveer 1000 km naar het zuiden gereisd in 6 uur tijd. De avond tevoren hebben we nog hartelijk afscheid genomen van Master Zhang en enige van zijn studenten. Als we na een voorspoedige reis aankomen op het station van Beijing treffen we daar een enorme mensen massa aan die allemaal op weg zijn naar de trein. Het Chinees nieuwjaar staat op dat moment over enige dagen op het punt te beginnen. We nemen de taxi naar het Noord Oosten van de stad, ongeveer een half uur. De taxi prijs is aan de pittige kant zoals in alle hoofdsteden maar we zijn allang blij dat we meteen naar het hotel kunnen komen.

Weer een erg comfortabel hotel maar de communicatie met de hotel receptioniste verloopt moeizaam. Steenkolen Engels en er moet weer iemand geroepen worden die beter Engels spreekt. Hadden we maar Chinees moeten leren .

Op het moment dat dit verslag geschreven wordt zijn we dan eindelijk bijgekomen van de training en van de vermoeiende reis. Gisteren en vandaag hebben we de omgeving verkend van het hotel. We zitten hier in het gebied waar de Olympische Spelen in 2008 gehouden zijn.Een groot deel van de oude woonwijken die er voor die tijd waren zijn inmiddels afgebroken maar zo her en der kun je nog zien hoe het geweest is. Ze hebben toch niet alles gesloopt. Terwijl we lopen door dit gedeelte van Beijing zijn we op zoek naar de metro. Na een flinke wandeling hebben we de metro niet kunnen vinden. Wel bussen in overvloed, fietsers die over keurig aangelegde fietspaden rijden en vreemdsoortige karretjes op wielen die van alles kunnen vervoeren. Ook overal vuurwerk winkels en kinderen die met pakken vuurwerk over straat lopen om dit later af te schieten. Er wordt hier vuurwerk verkocht dat in Nederland al lang streng verboden is. Het knallen is al begonnen, enorme vuurwerk bombardementen met siervuurwerk en voetzoekers. Dit vuurwerk bombardement zal zijn hoogtepunt bereiken 5 dagen na het Nieuwjaar dat morgen gevierd gaat worden. Ondertussen wordt hier de westerse datum aanduiding gehanteerd. Morgen is het officieel 2010 voor de Chinezen. Een rare paradox.

In het hotel is het rustig. Zakenlieden en andere reizigers zijn thuis bij familie of bij vrienden. Overdag worden er bij tempels fancyfairs gehouden en je ziet veel mensen met pakjes lopen die als kadootjes weggegeven zullen worden, Wij houden ons intussen gedeisd. Misschien worden er vanuit het hotel nog dingen georganiseerd morgenavond.

Wij zijn in ieder geval van plan naar de Chinese muur te gaan, daar schijnt het vanwege nieuwjaar erg rustig te zijn .

Ondertussen knalt en dondert het om ons heen. We zijn nog van plan het nodige te gaan zien hier. Ook zijn we blij van de druk van onze training verlost te zijn. Overigens hebben we daar erg van genoten. Maar nu zijn we weer vrij om onze eigen gang te gaan.

Jullie horen nog van ons,

Happy Chinese New Year,

Xinnian hao !