De vlucht van de kraanvogels

Het mysterie van het Bagua boek.

Lieve mensen,

We staan aan de vooravond van onze reis naar Beijing. Het is hier nog steeds erg koud maar dat maakt allemaal niets meer uit, we verplaatsen ons toch voornamelijk met de taxi en af en toe nemen we de bus. De bus kost hier 10 cent per rit en de taxi is vanaf 5 Yuan , ongeveer 45 cent. Dit is veiliger dan jezelf verplaatsen over de met ijs bedekte straten. Gisteren hebben we met Master Zhang, na de ochtend training, onze laatste uitstapjes en bezoeken gehad. Eerst zijn we naar een Chinees ziekenhuis geweest voor traditionele Chinese geneeskunde om een Tui Na behandeling te krijgen voor onze nek, schouders en rug. Het ziekenhuis waar we naar toe gaan behoort tot de top van de Chinese TCM ziekenhuizen. Als we binnenkomen worden we verwelkomd door dokter Wang, een specialist op het gebied van traditionele geneeskunde (TCM) Deze voormalige chirurg is tevens het hoofd van dit speciale departement. In China neemt TCM op de universiteiten een evenwaardige plaats in naast de moderne geneeskunde. In de behandelkamer is het niet zo rustig als je verwacht. Mensen lopen in en uit voor de behandelingen en Dr. Wang praat ,terwijl hij de behandeling doet ,met mensen in zijn omgeving. In de behandelkamer staan 2 massage tafels en Marianne en Maurice worden 1 voor 1 behandeld door Dr. Wang. De behandeling is werkelijk keihard. Dr. Wang gaat met zijn vingertopppen die van staal lijken diep in onze meridiaan punten. Hoofd, onderrug en benen worden grondig onderhanden genomen. Na 45 minuten is deze beproeving voorbij. Aankleden en naar buiten. Op weg naar de Woe-Sjoe winkel om enkele Taiji gerelateerde aankopen te doen.

De Woe-Sjoe winkel is speciaal voor ons vandaag geopend. Zwaarden in alle soorten en maten, Taiji pakken en schoenen. Waaiers voor de waaiervorm. Kortom dit is een echt paradijs voor wie met dit soort dingen bezig is. De winkel zelf is een donker hol meer een opslagruimte.We kunnen onze kont dan ook nauwelijks keren . Maar wat een spullen. We zien een Bagua zwaard wat veel weg heeft van een groot piraten zwaard. Master Zhang heeft er ook een en beoefend dit in een Bagua zwaard vorm. We besluiten om twee waaiers te kopen voor als we in de toekomst een waaiervorm willen aanleren. Marianne krijgt de waaier met de beschilderde draak er op, een uniek exemplaar en Maurice krijgt een effen rode waaier. Dan nog schoenen. Voor Maurice moet speciaal gezocht worden naar zijn maat. Maat 47 in Westerse maten 45. Het laatste exemplaar, de Chinezen lachen als ze de schoenen zien. Dan nog kwasten voor onze zwaarden in Nederland. Tot slot krijgen we een kaartje voor als we online speciale dingen willen bestellen.

Dan gaan we naar de Bagua meester van Master Zhang. Met de bus naar een campus van de Jilin universiteit. Daar woont de 79 jarige Shifu met zijn vrouw. De Shifu zelf is ziek maar wil ons toch ontvangen. Wat dan volgt is werkelijk 1 van de meest bijzondere ontmoetingen op deze reis. De vrouw van de Shifu doet open. Een piepkleine gerimpelde vrouw met een prachtige lach en algehele uitstraling. Marianne wordt begroet als een lang verloren gewaande vriendin.Dan worden we in de kleine woonkamer binnen geleid. Op de rand van het bed, in een gewatteerde jas zit de Shifu. ( leraar-vader). Het moment dat we de kamer binnenlopen worden we omringd door het stralende licht dat 79 jarige Shifu uitzend. De ruimte zindert van de energie. De Shifu is een prachtige oude man met een enorme geestelijke kracht. We voelen ons meteen op ons gemak bij hem. De Shifu stelt enkele vragen aan ons. Waar we vandaan komen ,hoe oud we zijn, wat we beroepsmatig doen en welke Taiji we beoefenen. Dan begint Master Zhang over het Bagua boek van de Liang stijl Bagua. Hij zegt tegen zijn leraar: we zijn 5 boekhandels in Changchun afgelopen en hebben het boek niet meer kunnen vinden. De Shifu lacht. ja zegt hij de laatste 3 boeken zijn bij mij. Ik heb opdracht gegeven ze te brengen. Ik geef Maurice en Marianne een boek. Ze zijn gisteren met Liang stijl Bagua begonnen.

Dan krijgen we onze Chinese namen. De Shifu pakt het boek en schrijft ze samen met een opdracht gericht aan ons voor in het boek. Maurice moet bij de Shifu staan als deze de opdracht in het boek schrijft. A beautifull memory for you zegt Master Zhang. De Shifu overhandigt het boek aan ons. Zijn ogen weerspiegelen de oneindige wolken,de eeuwen vliegen voorbij. We worden opgenomen in de Liang school van de Bagua. Daarna wordt er gepraat over Bagua.Maurice moet de begin houding voordoen en krijgt de correctie van de Shifu. Als jullie hier zijn als het warmer is gaan we naar het park zegt hij dan kunnen jullie oefenen terwijl ik aanwijzigingen geef. Ondertussen krijgen we thee ingeschonken uit een theepotje met een beweegbaar draken kopje. Uiteindelijk wordt het tijd om te gaan. We worden uitgezwaaid door de vrouw van de Shifu.

En vandaag, ja vandaag is het onze laatste dag. Vanmorgen hebben we de Hun Yuan Taiji Cannon Fist vorm nog een keer doorgelopen. Een nabespreking gehad en hebben we onze certificaten gekregen van Master Zhang. Verder wordt de rest van ons verblijf in China nog met ons doorgelopen. Vanavond krijgen we nog een afscheids diner met de inner circle van de school van Master Zhang. We horen er nu bij.

Alles bij elkaar is het bijna niet te beschrijven wat er de afgelopen 14 dagen gebeurd is. Het is voor ons een prachtige tijd geweest en heeft ons op het gebied van Taiji, Qigong en Bagua veel opgeleverd. Maar vooral zijn we geraakt door de warme gastvrijheid en openheid van de Chinezen.

Tot vanuit Beijing

en zoals de Chinezen zeggen,

When you go move slow.

Lieve groeten,

Maurice en Marianne.

mieke-nelie

Het Nederlandse spreekwoord zegt:
'Wie verre reizen maakt, kan véél verhalen '.
Nou, dat is zeker op jullie van toepassing.
Prachtige verhalen, mooie foto's.

heel veel groeten,

mieke-nelie