De vlucht van de kraanvogels

Een week met een gouden randje...

Lieve mensen,

De dooi heeft hier definitief doorgezet. Koud is het wel gebleven en er waait een gure wind door de straten van Seoul. Afgelopen maandag zijn we naar de Indiase ambassade geweest voor ons visum interview. We zijn blij om te kunnen melden dat we een visum voor India gekregen hebben dat 6 maanden geldig is. Het ging eigenlijk zonder problemen als je bedenkt door hoeveel hoepels we hebben moeten springen. A.s. maandag kunnen we het gaan ophalen. We hebben nu al voorpret voor onze reis naar India. Het is trouwens toch een succesvolle week geweest .

De China reis is ook rond we hebben na veel mailen contact kunnen krijgen met Master Zhang voor onze Taiji trainingsstage. Eindelijk schreef Master Zhang in zijn mail na een half jaar van informatie uitwisselen is het dan zover. Met Master Zhang zullen we in het Gymnasium van een mooi hotel waar we gaan verblijven gaan trainen. Naast de Taiji vorm die we gaan leren, de 38 Cannonfist (kanonvuist) zullen we ook Bagua Zhang gaan trainen. Bagua Zhang is een mystieke vechtsport verwant aan Taiji. Het bestaat uit cirkellopen in diverse dierenposities. Het is ongelofelijk intensief en dynamisch. We konden dit eerder trainen in Spanje bij onze eerste Lao Tsze, Master Wang.

Naast het trainingsprogramma zullen we ook een Chinees ziekenhuis bezoeken waar we een massage krijgen die gebaseerd is op de traditioneel Chinese geneeskunde. ( Tui Na ). Verder staan er culturele uitstapjes op het programma en ontmoetingen met de locale Taiji beoefenaars.

Kortom het belooft een erg intensief en leuk programma te worden. In totaal zullen we 14 dagen in Changsun verblijven en we verwachten een doorbraak te kunnen maken in ons begrip en beoefening van Taiji en Bagua Zhang.

Maar dat is nog niet alles, het is echt een week met een gouden randje . We zijn er in geslaagd om contact te leggen met onze Taiji vriend Hwang Yong In. Nadat Maurice een nieuw mobiel telefoonnummer had losgepeuterd bij de Taiji school van Yong In kwam het contact dan eindelijk tot stand. We hebben Yong In pas goed leren kennen 3 jaar geleden toen we in Korea zijn geweest bij de viering van het 10 jarig bestaan van de Koreaanse Taiji school van Master Feng. Yong In is de president van deze school en Eun Jun, een Koreaanse vrouw, is zijn assistente. We hebben hier toen een geweldige tijd gehad en zijn dan ook heel blij dat het gelukt is om een afspraak te maken. Ze hadden het ons nooit vergeven als we tijdens ons verblijf in Korea geen contact met ze hadden opgenomen. Tijdens ons verblijf in Korea toen hebben we voor het eerst de lotus zien bloeien. We hebben nu hetzelfde gevoel alsof er ergens diep binnen onszelf een mooie bloem aan het opengaan is. Kortom we kunnen even ons geluk niet op. Ondertussen zaaien we zaden voor onze toekomstige Taiji beoefening.

Helemaal in de context van het bovenstaande past het uitstapje dat we gisteren gehad hebben.We zijn namelijk naar het museum voor traditionele Koreaanse geneeskunde in Seoul geweest. Yangnyeongsi. Als we het museum binnenkomen worden we verwelkomd door 1 van de vrijwilligers die tot taak heeft bezoekers rond te leiden. De kleine man heeft een motorische stoornis aan zijn been en praat erg snel, een beetje zenuwachtig. Maar het belooft een leuke rondleiding te worden. Hij heeft er zin in. Wij ook. Dit is een prachtig, klein museum.

In het ziekenhuis voor traditionele Koreaanse geneeskunde, Bojewon, werden gedurende de Chosun periode mensen behandeld die erg ziek waren. Voornamelijk arme en oudere mensen.Een schaalmodel leert ons hoe het er in die periode uitgezien moet hebben.( zie foto's). Dankzij de artsen Heo jun en Lee Jaema is de kennis van de traditionele Koreaanse geneeskunst bewaard gebleven.Oude boeken getuigen hiervan. In de traditionele Koreaanse geneeskunde gaat men er vanuit dat het menselijk lichaam een klein Universum is wat verbonden is met het grotere Universum om ons heen. Met name met de natuur en de daaraan verbonden wetten. Ziekte wordt geinterpreteerd aan de hand van die grotere natuurwetten. De Koreanen zeggen dat ons lichaam ongeveer 360 energie punten bevat verbonden via energie paden met talloze lijnen. In de tentoonstelling zien we dan ook kaarten waarop die lijnen aangegeven staan. Ze zien er vergelijkbaar uit als Chinese meridiaan kaarten. In de Koreaanse traditionele geneeskunde onderscheiden we 4 constitutie typen die bepaald worden door zon-en maan factoren. Dit is vergelijkbaar met de natuurgeneeskunde in het Westen en met de Indiase Ayurveda. Het voert te ver om hier tot in detail op in te gaan.

In ieder geval maakt men gebruik van oude instrumenten, kruiden, extracten van dieren zoals schildpad en zeepaardje en therapeutische edelsteen oplossingen. In het museum wordt ons dit allemaal uitgebreid getoond. De mannen, die gebrekkig Engels spreken, willen foto's van ons maken en wij mogen ook naar hartelust fotograferen. Al met al een bijzonder uitstapje. daarna gaan we naar de medicijn markt, waar medicinale kruiden worden verkocht. Ook kun je je laten behandelen door een Koreaanse kruiden dokter. ( zonder verwijzing ). Het is een streling voor de zintuigen deze markt. Geuren en kleuren in alle soorten en maten ( zie foto's). 70 % van alle geneeskrachtige kruiden worden hier verhandeld. Deze kruiden worden verzameld en gekweekt hoog in de Koreaanse bergen.

Nu een week met een gouden randje, we verheugen ons op onze ontmoeting met Yong In a.s. zaterdag.

Lieve groeten,

Maurice & Marianne