De vlucht van de kraanvogels

Van Tilburg tot Busan / 5 maanden onderweg.

Lieve mensen,

Vandaag is het precies 5 maanden geleden dat we gestart zijn met onze wereldreis. We hebben nog ruim 5 maanden voor ons liggen voordat we weer in Nederland zullen terugkeren. Momenteel is alles erg goed met ons. We zijn gezond en optimistisch gestemd over het verdere verloop van onze reis. De maanden die achter ons liggen zijn intensief, interessant en goed geweest. Kort gezegd heeft deze reis ons tot nu toe alles gebracht wat we er van verwacht hadden. Eigenlijk veel meer dan we ooit hebben kunnen dromen. We hebben veel gezien, leuke en interessante mensen ontmoet, nieuwe vrienden gemaakt, andere culturen leren kennen, eigenlijk teveel om op te noemen in dit stadium van onze reis. We hopen dan ook dat het verdere verloop van de reis even leuk zal zijn en even voorspoedig zal verlopen. Wat we wel hebben is dat we helemaal losgezongen zijn van het leven dat we hadden in Nederland.

We hopen echter dat het weer wel een beetje blijft meezitten. We volgen via CNN de weerberichten. In Binnen-Mongolie is het momenteel - 30 graden en ook in Seoul waar we over twee dagen naar toe gaan is het steenkoud en heeft het hevig gesneeuwd. Het is daar 's nachts -17 graden. In China onze volgende etappe heeft het ook hevig gesneeuwd en zijn veel verbindingen met trein en vliegtuig uitgevallen. We zullen dan ook ons reisschema in Seoul opnieuw tegen het licht houden om te kijken of reizen naar bepaalde gebieden in dit jaargetijde wel verantwoord is. Het is toch wel hevig al dat winter weer. We begrijpen dat jullie daar in Europa ook veel van te lijden hebben.

In Seoul hebben we inmiddels na een speurtocht van enkele dagen een hotel gevonden. In het hartje van Seoul nog wel. Een modern opgezet Backpackers hotel met redelijke prijzen. Als we in Seoul zijn zullen we het nodige moeten regelen voor het verdere verloop van onze reis. Toch hopen we nog tijd te vinden om een aantal leuke en/ of interessante dingen te kunnen doen in Seoul. We proberen nog steeds contact te krijgen met onze Taiji vrienden daar. Via de mail wil dat niet lukken dus bellen maar. In Seoul gaan we verder een DMZ tour maken d.w.z. dat we met een groep met gids de gedemilitariseerde zone gaan bezoeken tussen Noord-en Zuid Korea. Dat behoort tot de mogelijkheden.

Ondertussen rusten we hier lekker uit en passen we ons tempo aan het winter seizoen aan. de feestdagen zijn we goed doorgekomen en we zijn ook weer bijgekomen van de intensieve nieuwjaars viering in de Beomeosa tempel. Marianne is goed aan het herstellen van haar crash met haar kleine teen. Om e.e.a. sneller te laten helen zijn we naar een Koreaanse apotheek gegaan om zalf te kopen om de zwelling en de kneuzing te verminderen. Wonder boven wonder is dit gelukt met een combinatie van engels en gebarentaal wisten we het juiste product te vinden.

Nederland was trouwens hier ook prominent in het nieuws : met de body scan, het nieuws is hier all over the place. Wij verheugen ons niet op nog scherpere controles op de vliegvelden. Op dit gebied hebben we al het nodige meegemaakt. De Amerikaanse vliegvelden zitten trouwens helemaal verstopt met urenlange wachttijden.

Het reizen nog niet moe na 5 maanden. We willen iedereen bedanken voor de reacties op onze verhalen en blijf vooral al is het dan virtueel mee reizen. Wij zullen proberen ons reislog goed bij te houden.

Lieve groeten,

Maurice & Marianne