De vlucht van de kraanvogels

Bericht vanuit Busan.

Lieve mensen,

Hier zijn we dan weer . De laatste keer in het oude jaar. Hopelijk is iedereen de kerstdagen goed doorgekomen. Wij hebben in ieder geval rustige gezellige kerstdagen gehad die we voornamelijk in het hotel hebben doorgebracht. Bijgekomen en gezellig eten in het restaurant hier. Iedereen die ons de beste wensen heeft gestuurd hartelijk bedankt. We hebben ze allemaal opgeslagen zodat we ze nog eens rustig kunnen bekijken. Na de kerstdagen hebben we een aantal wandelingen door de stad gemaakt en met de metro wat rondgetoerd. Onze treinreis naar Seoul hebben we alvast geregeld. Reizen is hier trouwens spot goedkoop en supersnel met de trein. Seoul is overigens 1 van de grootste steden van Azie. We zijn aan het proberen een redelijk geprijsd hotel te regelen in Seoul. Dat valt niet mee want momenteel is heel Korea onderweg met de feestdagen. Hier in het hotel is het dan ook een komen en gaan van mensen. Lopen door deze stad valt trouwens niet mee want het is hier verschrikkelijk stijl. Daarom maken we veel gebruik van de metro. De taal vormt op zich niet zo'n groot probleem. Mensen spreken veelal gebrekkig Engels maar bij voorzieningen zoals treinen en metro's vind je gebruiksaanwijzingen in het Engels. In Korea is men momenteel bezig op scholen Engels als tweede taal te introduceren. Het Koreaans ofwel Hangul zoals het genoemd word is trouwens ook een exportartikel geworden. De Cia-Cia stam uit een ver verwijderd eiland in Indonesie heeft een mondelinge taal en geen schrift. Ze hebben het Hangul schrift uitgekozen om hun taal op schrift te stellen en daardoor te laten voortbestaan. Wij spreken inmiddels al een aantal woorden Hangul ( ha ha ).

Dit is trouwens een drukke havenstad waar je bijvoorbeeld in de Chinese wijk paradoxaal genoeg veel Russische winkels vind. Er komen hier dan ook veel zeelieden uit de voormalige Sovjet republieken. De sfeer in de stad is op zich goed alleen mensen zijn hier heel erg op zichzelf gericht. Maar dat is in de meeste grote steden wel het geval. De Koreaanse cultuur en de mensen verschilt wel heel erg van de Japanse. Koreanen zijn meer geindividualiseerd dan Japanners bij wie het groepsgevoel nog sterk aanwezig is.

Morgen gaan we onze jaarwisseling doorbrengen in de Zen tempel van de Nirwana Vis. We zijn benieuwd en we vinden het erg leuk om meer in contact te komen met aspecten van de Koreaanse cultuur. Kimchi, een witte kool gerecht wat sterk gekruid is maakt hier ook deel van uit .Kimchi is erg gepeperd en sterk van geur en smaak. Overal kom je de doordringende geur er van tegen. Het wordt ingemaakt in grote potten die je hier overal op de platjes van de daken ziet.

Korea is een hoog technologische samenleving.Het heeft bijvoorbeeld het meest dichte internet net op aarde. In veel opzichten staat Korea dicht bij onze Westerse samenlevingen echter de ondergrond wordt gevormd door invloeden uit verschillende religieuze en filosofische stromingen.

Wist je overigens dat de president hier een zekere Kim, bijgenaamd de buldozer, een $ 6 billioen dollar groot contract heeft binnen gesleept in Abu Dabi voor de bouw van een aantal kerncentrales. Deze voormalige directeur van Hyundai bevestigt het beeld dat we al van Korea hadden. Het coorperate denken d.w.z. grote ondernemingen bepalen hier wat er gebeurd en hebben grote invloed in alle sectoren van de maatschappij.

Nu tijd om er een punt achter te zetten. We hebben nog een mooie foto reportage over het straatleven hier. Kijk maar eens als je tijd en zin hebt.

5 januari zijn we 5 maanden onderweg, nog 5 te gaan.

Tot in het nieuwe jaar.

Lieve groeten,

Maurice&Marianne.

Lien en Arjo

We willen jullie een goed 2010 wensen!

lia Schenk

Marianne, bedankt voor je lieve brief die ik vandaag
in de bus kreeg.
Geniet allebei van deze bijzondere reis en wij wensen
jullie vanuit het Eerselse een gelukkig, gezond en
voorspoedig 2010.

Patricia

Jullie ook een heel goed 2010 toegewenst en we zijn benieuwd hoe het de komende 5 maanden gaat!