De vlucht van de kraanvogels

Zuid-Korea: fabelland.

Lieve mensen,

Gisterenmiddag zijn we met de veerboot de Beetle aangekomen in Zuid-Korea, in de havenstad Busan. Met een enorme snelheid zijn we in 3 uur tijd over de Japanse binnenzee geraasd. Mogelijk zouden we onderweg walvissen of dolfijnen tegenkomen maar die hebben we niet gezien. We waren blij dat we Japan konden verlaten. Veel gezien, mooi land, lieve mensen maar nu is het dan eindelijk tijd om aan de volgende fase van onze reis te beginnen. Toen we in Busan aankwamen hebben we geen problemen gehad bij de grenscontrole, dat ging allemaal heel rustig en soepel. Het eerste wat we gedaan hebben is naar de toeristeninformatie gaan om te vragen of er een bus zou gaan naar ons hotel. Geen bus maar wel wel een taxi, nee lopen is onmogelijk, het is te ver en vanwege het bergachtige gebied waarin Busan ligt ook veel te stijl. Taxi genomen en verschillende keren klem gezeten in het verkeer van de drukke havenstad die Busan nu eenmaal is. Bij het hotel aangekomen wilde de taxichauffeur een fooi, hij gaf geen wisselgeld. Maar zo zijn we niet getrouwd. Hier met dat geld. Taxi's in Zuid-korea zijn weleens waar goedkoop maar we moeten toch ook een beetje op de kleintjes proberen te letten.

Bij het hotel werd onze bagage uitgeladen door twee portiers in livrei pakken. Rode petten en rode jassen. Maurice raakte op een gegeven moment van de wijs omdat hij zich niet realiseerde dat de bagage al binnen stond. Hotel Commodore Yi genoemd naar een middeleeuwse vlootadmiraal.Wat een verschil met ons laatste bescheiden optrekje in Japan.Een enorm hotel in traditioneel Koreaanse architectonische stijl, 15 verdiepingen, gelegen op een heuvel met uitzicht over de stad en op de haven. Grandeur is het juiste woord voor dit hotel. Een prachtige zeer ruime entree met Koreaanse versieringen en een enorme kroonluchter, een waterpartij en overal afbeeldingen van Koreaanse fabeldieren. Liften met wanden van spiegelglas. Ruime mooie geheel in Koreaanse stijl ingerichte kamers. Echte bedden, een bad, room service, sauna, fitness, supersnel internet, een minibar, 4 restaurants met voedsel uit alle delen van de wereld. een behulpzame staf 24 uur tot uw beschikking. Werkelijk fabelachtig. Welkom in Korea, welkom in het fabelparadijs. Rust uit geniet, verwonder, voel je een koning of een rijke jongen.

Alles meteen contant betaald, geld gewisseld in Japan, Koreaanse Won, enorme pakken met geld, wij hadden een speciale deal anders was het veel te duur geweest. Ons kerstgeschenk voor elkaar, 12 nachten in dit werkelijk schitterende hotel. We hebben eigenlijk alleen nog maar gegeten en geslapen. Gegeten in het Viking buffet restaurant met een enorme keus aan gerechten. Geslapen in de zeer ruime bedden.

Het hotel is overigens gelegen in de zeer oude volkswijk van Busan Jung-du en er is hier een kleurig straatleven. We zitten dicht bij de ondergrondse maar moeten het verbindingen netwerk nog even uitzoeken. In het hotel heerst een gezellige ongedwongen kerstsfeer. Lachen is het wel. De Koreaanse serveersters in het restaurant lopen in kerstpakjes rond en vanmorgen kregen we een lekkere kersttaart aangeboden van het hotel. Het lijkt hier wel luilekkerland.Puk en Muk zitten aan tafel met enorme servetten om. We moeten dan ook hard om onszelf lachen.

Hier is trouwens kerstmis meer kerstmis. Dit is een land waar het Christendom de grootste godsdienst is naast het iets kleinere Boeddhisme. Hier kom je dan ook Maria beelden en Katholieke kruizen tegen en ook de muziek heeft een meer ingetogen karakter dan in Japan. Veel Koreaanse gezinnen brengen in dit hotel de feestdagen door en we horen dan ook regelmatig vrolijke kinderstemmen in de gangen van het hotel.

De fabeldieren waar we eerder over spraken zijn ontleend aan historische Koreaanse fabelfiguren. De Koreaanse historie is doortrokken van deze verhalen. Ze bevatten elementen uit het Confucianisme, Boeddhisme, Christendom en Taoisme. Ze dienen ter lering en vermaak en worden tot op de dag van vandaag voorgelezen en doorverteld. Zoals de fabel van het konijn en de haas. Maar daarover later meer.

Dit hotel ademt Korea en we zijn erg blij dat we in een plezierige sfeer onze feestdagen kunnen doorbrengen. Op naar het nieuwjaar maar weer dan zullen we oud en nieuw vieren in de Beomeosa tempel om daarna terug te keren naar het hotel. Onze hernieuwde kennismaking met Korea bevalt goed en we zien en beleven weer andere zaken dan 3 jaar geleden. Over dit fascinerende land valt nog veel te vertellen en we hopen jullie de komende tijd een in kijkje te geven in dit voor vele relatief onbekende land.

Oh ja wist je dat Guus Hiddink hier inmiddels zijn eigen museum heeft.

Lieve groeten,

Maurice & Marianne.

Anja

Hai Maurice en Marianne,

Voordat ik naar familie ga even een mail naar jullie. Allereerst fijne kerstdagen! Ook daar waar jullie zijn is het kerst zo te lezen. Gisteren ben ik naar de nachtmis op de Heuvelse kerk geweest, er was een koor met orkest, heel mooi om naar te luisteren..

Had ik jullie al bedankt voor de reactie op mijn website? weet eigenlijk niet meer. Bij deze..

Het is hier winter geweest, zoveel sneeuw heb ik niet eerder gezien. Prachtig was het!! Ook vorst, jullie plantjes staan op de grond maar sommigen hebben het te verduren gehad. Het was extreem maar ook bijzonder.

Fijne dagen verder ook zo voor de jaarwisseling.

Groetjes,
Anja

Tanta Anny en Oom Ad

Lieve Maurice en Marianne,

Hartelijk dank voor de prachtige Kerstwens.
Het heeft ons goed gedaan . We hebben jullie vreselijk gemist en ook Patricia en gezin.
Wij zitten al meer dan 10 dagen dat we niet buiten kunnen komen
vanwege de sneeuw en gladheid.Zijn met Kerstmis niet naar de Kerk kunnen gaan, maar we houden moed en denken aan jullie.
Nog een Zalig Kerstmis en een gelukkig Nieuwjaar.

Er is een kind geboren
temidden van de nacht.
Er klinkt voor alle oren
een lied van wond,re pracht.
O mensen, mensen zing
een lied op onze aarde,
voor God zo groot van waarde
dat Hij er wonen ging.

Veel liefs van tante Anny en oom Ad.