De vlucht van de kraanvogels

De wind van Azie.

Lieve mensen,

We hebben inmiddels berichten gehoord vanuit Nederland dat het bij jullie behoorlijk heeft gesneeuwd, weer een echte winter dus en een witte kerst. Dat is lang geleden. Hier is het weer ook behoorlijk heftig. Het eiland Kyushu waarop Hakata / Fukuoa gelegen is is zo ongeveer een open deur voor alle winden die er maar waaien in Azie. Vanuit het Noorden, Hokkaido waait een scherpe wind en er is ook aanvoer van Siberische winden vanuit het vaste land van Zuid- Korea. Gisteren hebben we dan ook warme mutsen aangeschaft in Tenjin, een markt hier 20 minuten vandaan met de metro. Deze mutsen hebben we ook gekocht met het oog op onze reis naar Zuid-Korea, waar we a.s. donderdag met de veerboot naar toe zullen gaan. De reis naar Korea is inmiddels rond. Allereerst gaan we naar een mooi hotel in Busan waar we iets comfortabeler zullen verblijven dan de afgelopen tijd in Japan. Het Commodore hotel in Busan is schitterend gelegen met uitzicht op de haven en van alle moderne gemakken voorzien. We hebben een deal gesloten met het reserverings bureau van het hotel zodat we nu in de positie zitten dat we een luxe kamer hebben. Ook wel eens fijn met het oog op de komende feestdagen. De kerstdagen zullen we daarom in het hotel doorbrengen met lekker kersteten onder de Koreaanse kerstboom. Met oud en nieuw zullen we een training en nieuwjaars ceremonie bijwonen in de Beomeosa Zen tempel gelegen in de bergen een klein uur van Busan. Alle afspraken met de tempel zijn nu rond. Beomeosa betekent overigens tempel van de Nirvana vis. We komen later na de training nog terug op dit begrip. De tempel is een van de oudste tempels van Korea, schitterend gelegen. We gaan o.m. een hermitage bezoeken en met oud en nieuw zullen we een lantaarn optocht gaan doen rondom de tempel. Veel slaap zullen we niet krijgen want de nieuwjaarsviering is een marathon van 24 uur en bevat naast vieringen, meditaties, lezingen en boeddhistische buigingen. We zullen tevens een inwijding krijgen in de leer van de boeddha, de Dhamma en de Sangha. Na ons nieuwjaarsverblijf in de tempel zullen we terug gaan naar ons hotel om van daaruit e.e.a. te regelen voor onze reis naar Seoul en China. Daarna zullen we voordat we naar Seoul vertrekken eerst nog als vrijwilligers werken in een tempeltraining voor kinderen genaamd boeddha's Kids. Koreaanse kinderen in de leeftijd van 10-12 jaar zullen dan 4 dagen een programma volgen waarbij wij dan het Engelstalige gedeelte van het programma mee zullen ondersteunen. We hebben de maten van onze trainingspakken al doorgegeven. Het is overigens goed dat we eerst met nieuwjaar gaan want dan kunnen we ons al een beetje voorbereiden op de tempel manieren en gebruiken. Naast een inleiding in de leer van de boeddha is het programma ook bedoeld om meer thuis te raken in de Koreaanse cultuur. 3 jaar geleden waren we al in Korea dus geheel onbekend zijn we niet met het land. We houden veel van Korea en van de mensen daar wat aanleiding is geweest om in ieder geval nog een keer een bezoek te brengen aan het land.

Over onze reis richting China hebben we ons ook al beraden. Eerst zullen we gaan trainen met Master Zhang Zhiping, een meester in de Taiji school van de Hun Yuan, de school waartoe wij behoren. Chengchun waar Master Zhang woont is gelegen in het hoge Noorden van China vlakbij de grens van Mongolie en Siberie. Daarna zullen we verder naar het zuiden reizen naar Henan, naar Chen Jia Gou, het dorp van de familie Chen. Chen Jia Gou wordt door velen beschouwd als de geboorteplaats van de Taiji. Ook nu nog beoefent ruim 90 % van de populatie Taiji. We hebben een kennismakingsfilmpje op het internet gezien en het lijkt ons een geweldige ervaring om daar naar toe te gaan. Je zult misschien denken dat is allemaal ver vooruit gedacht maar het is goed om als je een immens, onbekend land, als China bezoekt van te voren je reisdoelen goed te bepalen.

Even iets over grote steden. Azie is immens en om door Azie te kunnen reizen moet je naar een grote stad om dat van daaruit meestal alle verbindingen binnen en buiten het land lopen. De mensenmassa's zijn hier enorm. Naast moderne technologie en veel westerse dingen vind je hier echter nog de echo's en verworvenheden van oude rijpe culturen. Dit zijn ook de twee elementen die onze reis in Japan bepaald hebben. Het oude en het nieuwe. De vitaliteit van Azie is enorm en aan de andere kant vind je hier zaken zoals we die eerder in onze verslagen beschreven hebben, Zen, Kyudo, Budo, thee ceremonie etc. De meesters van Azie proberen dit te bewaren voor toekomstige generaties. Wat dat betreft bevind men zich hier op een kruispunt van wegen. Daarom bezoeken en zoeken wij de Meesters die ons nog het een en ander kunnen leren over de lege spiegel d.w.z. de geest die leeg is, de Empty Mind ,vrij van gehechtheden, emotionele verstoringen, voorkeur of afkeer.

Het realiseren van de geest die niet leeg is maar vol van universeel leven stelt je in staat om werkelijk in het hier en nu te leven vrij van de obstructies en hang ups die het moderne leven vaak kenmerken.

Eergisteren een prachtige stille Zen tempel bezocht, de oudste van Japan, alleen de eigen voetstappen, de adem en het huilen van de wind waren te horen. In de verte een vogel. Ingeklemd tussen flatgebouwen. Niemand te bekennen, later zagen we een sleutelkind door de straat lopen, gewoon leven wat bijzonder is.

Vanmiddag, naar het havengebied, donderende wind, wolkenkrabbers, wolkenluchten, eten bij het hardrockcafe van Fukuoa. Song/ lied van de dag love is a mystery van de Pretenders. Chrissie is weer helemaal terug. Foto's van een jonge Jimmie Hendrix en John Lennon is hier ook geweest met Yoko. Imagine. Het mysterie van het leven. Waarom zijn wij hier ? Laten we de korte tijd dat wij hier op aarde zijn met elkaar er iets moois van maken. Blijven dromen maar ook doen. De verwondering levend houden.

Toch maar weer ruimte voor foto's gevonden, onszelf een kado gegeven een manier gevonden om de foto's te kopen. Reistas kapot. Hop het kost weer geld, maar een onverwoestbaar sterke tas gevonden van Zwitserse makelij .

De Japanners zijn lief en behulpzaam, aandoenlijk soms, alles is over de top versierd met kerst. Kerst is hier een kadootjes feest, vooral inpakken vinden ze leuk. Prachtige interessante cultuur verrassend oud en jong, maar de taal is nog steeds moeilijk. We nemen bijna afscheid van ze maar we hebben hier veel gekregen.

WIJ WENSEN IEDEREEN FIJNE KERSTDAGEN TOE, FAMILIE ,VRIENDEN , COLLEGA'S, BUREN, ONZE OPPASPLOEG IN TILBURG ( BEDANKT MENSEN VOOR JULLIE ZORG VOOR ONS HUISJE) EN VERDER IEDEREEN DIE DIT LEEST.

Lieve groeten,

Maurice & Marianne.

jos schenk

Vaag maar allengs scherper word ik me bewust van de wereld rond me: de fraai gekromde koperen haak aan het plafond voor de zomerse klamboe, daarnaast de rorshachpavlov oproepende vochtvlekken- hee, daar links, die is nieuw,uiterst grillig van vorm, nog versbruin getint-diepe duisternis, maar het type bijna fluoriscerende donker boven een opgevroren sneeuwdek. Ach, dan is het er weer, de reden van mijn heropstanding: een zacht verrassend aangenaam trillen van de hele nu 30 jaar oude constructie; het kraken is nauwelijks waarneembaar maar bijna melodieus. Dat kan alleen de altijd parate vorstbestendige Dellcomputer zijn. De hand is nog niet vast gericht en de Hemaklok klettert op het tapijt (tapijt verhardt in de loop der jaren.) 3.28 uur. Noodbericht? Eruit en meteen klaarwakker- ik heb geen vloerverwarming..-
Aha, de wind van Azië heeft nu ook de Rakt bereikt: dank voor jullie feestelijke ochtendgroet.
Verbeeld ik het me: dartel en opgewekter dan ooit vieren de honden zojuist op de licht bevroren sneeuwlaag 23 december! Scherp en koud is de zuidwester, het maakt het genot van de koestering van jas en vilten hoed intenser. Feest!
We wachten op een aardige mevrouw uit Nijmegen die met een heel gezelschap de door haar gekochte paardestal (van Patsy) komt ophalen.
Geniet van de globe.

Elise Wessels

Dag Marianne en Maurice,
Regelmatig lees ik over jullie ervaringen en geniet ik van de mooie verhalen. Inmiddels zijn jullie nu waarschijnlijk in Korea om daar te beginnen met het vieren van de kerstdagen. Ik wens jullie mooie dagen toe en laten jullie je maar eens lekker verwennen!

Hartelijke groeten,

Elise

Patricia

Lieve Maurice en Marianne,

Kerst is al weer voorbij en ook wel aan ons voorbijgegaan omdat we in de Dolomieten zaten. Geweldig mooi en vreselijk veel sneeuw. Wel koud de eerste dagen (-16 tot -25) maar het is ons heel goed bevallen. Terugreis was wat minder (auto hield er mee op) dus we hebben nu een Oostenrijkse auto voor de deur.Komt allemaal goed. Heel veel plezier in Korea en alvast een hele leuke jaarwisseling!!!

Groetjes van ons!