De vlucht van de kraanvogels

De God van de rijst.

Lieve mensen,

Alweer ons laatste verhaal uit Hiroshima. Zoals we in ons vorige verslag al geschreven hebben, morgen gaan we naar Hakata voor de laatste etappe in onze Japan reis .De stemming is nog steeds goed en we hebben inmiddels veel zin om naar Zuid- Korea te gaan. Het slechte weer is ook minder geworden. Het is inmiddels droog hier en af en toe komt er een bleek zonnetje door de wolken. Eergisteren hebben we een gerenoveerd kasteel bezocht in Hiroshima. Dit kasteel eerder verwoest door de A-bom is volledig gerenoveerd en het was interessant om te zien hoe de oude Samoerai vroeger leefden. Nog interessanter was het park waar het kasteel ligt. Het park lag vlak bij het episch centrum waar de A-bom is ingeslagen en de bomen in het park dragen nog de sporen van die inslag. Wat opmerkelijk is is het feit dat nog zoveel bomen hebben weten te overleven. Het geeft aan hoe onvoorstelbaar sterk de kracht van de natuur is. In het park lag verder een Shinto heiligdom ofwel Jinja. Een prachtig heiligdom waarvan een onvoorstelbare vrede uitging. Voordat je een Shinto heiligdom betreed was je eerst je handen en klap je twee keer in je handen om de goden wakker te maken uit hun eeuwenoude slaap, dan vouw je je handen en na een lichte buiging mag je, als hij aanwezig is, de bronzen klok luiden. Shin betekent God en To betekent pad = godenpad. Bij deze schrijn hebben wij onze vredeswensen in de wind gehangen, dat leek ons wel zo toepasselijk. Daarna zijn we naar het plaatselijke museum gelopen en hebben we een prachtige tentoonstelling gezien van Japanse kunst. Ook hebben we Sumi- E penselen gekocht voor als we in Nederland terug zijn en les gaan nemen in Japanse kalligraffi. Sumi-E penselen zijn de specialiteit van deze streek en er is hier in de buurt een dorp waar men zich volledig op de vervaardiging van deze penselen heeft toegelegd. Dus als je belangstelling hebt voor Japanse penselen: op verzoek nemen we ze voor je mee. Als je dit wil wel ruim voor 24 december a.s. reageren.

Gisteren regende het gelukkig ook weer niet dus zijn we naar het eiland Miyajima gegaan hier ongeveer 1,5 uur vandaan. We mochten gratis met de veerboot mee vanwege onze rail pas. Miyajima is een heilig eiland in Japan. Vroeger moesten de mensen die aan het sterven waren naar het vaste land en geboortes moesten ook op het vaste land plaatsvinden. Miyajima is beschermd natuurgebied en staat op de lijst van wereld erfgoederen. Er bevind zich een bijzondere Shinto schrijn en de herten lopen in het wild rond. Aan de voet van de bergen bevind zich een klein dorpje en voor de rest is het wandel en natuurgebied.

We bezochten de Shinto schrijn die geheel op houten palen is gebouwd vanwege de getijden van de Japanse binnenzee. Onderweg zagen we een Japans stel wat ging trouwen en wat een huwelijks ceremonie ging doen in de schrijn. Ze waren voor de gelegenheid in rituele kleding gekleed.In de schrijn zelf kwamen we o.m. een Kami tegen die omgeven werd door een Shimenawa, een heilig touw waaraan Shide bevestigd zijn, papieren stroken. Ook kwamen we rijstbalen tegen, opgeslagen voor de komende winter. Deze Shinto schrijn is gewijd aan Inari, de God van de rijst, die voor welvaart, voorspoed en een overvloedige oogst zorgt. De vossen zijn de boodschappers van Inari. Overal kwamen we op het eiland rijstlepels tegen. De legende gaat dat op een nacht een monnik een droom kreeg over Benten, de Godin van de kunsten en muziek, zij speelde luit. Echter de monnik maakte van de luit een rijstlepel. En zo kwamen de rijstlepels in de wereld. Miyajima is bekend in heel Japan vanwege o.m. die lepels die zich sinds de droom van de monnik overal verspreid hebben.

In de Shinto tempel hebben we ook een paar bijzonder mooie Omamori gekocht, amuletten, voor het weren van slechte geesten en verder geven ze kracht en geluk. Baat het niet dan schaad het niet. Kortom de afgelopen dagen waren weer erg interessant, dit ondanks het slechte weer.

Vandaag rustdag en tijd om even pas op de plaats te maken. We hebben een paar goede informatieve sites gevonden die we goed kunnen gebruiken voor het verder plannen van de rest van onze reis. Zo kunnen we het aantal verrassingen beperken en problemen voorkomen. Internet is toch wel onontbeerlijk op een reis als deze.

Even over de foto's, we plaatsen nu onze laatste 7 foto's van ons fotorantsoen. We kunnen zelf hier niets bijkopen omdat hier onze mobiele telefoon niet werkt vanwege een andere netwerkfrequentie. Dus we kunnen geen overboekingen doen zonder TAN code. Wellicht in Zuid-Korea wel weer. Dus hierna alleen nog verslagen.

Lieve groeten,

Maurice & Marianne