De vlucht van de kraanvogels

Mijmeren aan de oever van de Kyobashi rivier.

Lieve mensen,

Het regent hier al bijna 24 uur onafgebroken. Aanvankelijk waren we van plan om naar Iwakuni te gaan een plaats hier in de bergen, ongeveer 21 minuten met de Shinkansen trein. Dit plan hebben we vanwege de weersomstandigheden maar laten varen. Daarom hebben we zolang het weer het toeliet een wandeling gemaakt door de stad, langs 1 van de 4 rivieren die Hiroshima doorkruizen. Van te voren hebben we de laatste etappe van onze reis door Japan georganiseerd. A.s. maandag gaan we naar Hakata, een stad verder naar het zuiden. We verlaten dan het hoofdeiland Honschu en gaan dan naar een ander gedeelte van Japan, het schiereiland Kyuschu. Dit is tevens de laatste reis die we kunnen maken met onze Japan railpas. Vanuit Hakata zullen we onze reis vervolgen naar Zuid-Korea. Met de veerboot zullen we vanuit Hakata naar Busan in Zuid- Korea reizen. Deze overtocht hebben we al gereserveerd vanuit San Francisco. Hakata is weer een havenstad. Maar havensteden hebben nu eenmaal goede verbindingen naar andere landen dus kunnen we van daaruit verdere zaken organiseren voor ons verblijf in Zuid-Korea. We zijn van plan om een aantal dagen in een boeddhistische Mahayana tempel door te brengen. De orde van Koreaanse boeddhisten bied deze mogelijkheid aan buitenlanders aan in een aantal gebieden in Zuid-Korea. Naast kennismaking met het boeddhisme is een verblijf in een tempel ook bedoeld om dieper kennis te maken met een aantal aspecten en achtergronden van de Koreaanse cultuur.

Een aantal jaren geleden waren we ook al in Zuid-Korea. Toen vanwege een intensieve Taiji en Qigong training met onze leraar Master Wang Feng Ming. We hopen de vriendschapsbanden die we toen gekregen hebben met onze Zuid-Koreaanse Taiji vrienden weer aan te halen en te verstevigen. Ondertussen zitten we te mijmeren aan de oever van de Kyobashirivier die langzaam aan het raam waar wij zitten voorbij kabbelt. Op de achtergrond klinkt rustige jazz muziek en we denken een beetje na over de voorbije periode. Tot nu toe is het een mooie reis geweest. We hebben veel gezien en meegemaakt, ook op het persoonlijke vlak. We zijn dankbaar voor alles wat we hebben gekregen en voor de mooie ontmoetingen en ervaringen.

Kerstmis komt er aan en ook het nieuwe jaar komt snel dichterbij. Kerstmis zullen we waarschijnlijk in Zuid-Korea vieren en het nieuwe jaar ook. Alhoewel het Koreaanse nieuwe jaar 26-27 januari valt houden we onze Europese datum voorlopig maar even aan. Toch een raar gevoel om zo ver van huis deze feesten te vieren. 2010 is overigens hier in Zuid-Oost Azie het jaar van de tijger, het jaar waarin we ons zullen gaan verbinden met onze innerlijke krijger. Toepasselijk met de Taiji training in China in het vooruitzicht.

Gisteren zijn we trouwens nog even door het Vredespark gelopen hier in Hiroshima. we hebben daar allebei zachtjes de vredesbel geluid en daarmee voeding gegeven aan onze hoop dat we in 2010 minder oorlog zullen hebben op aarde.

Even nog iets uit de rubriek we blijven ons verbazen. Japanse ouders staan in tram en bus op voor hun kinderen.

Ook willen we nog kort even aandacht vragen voor onze sponsor aktie. Sponsor ons met foto's .We zijn er weer bijna doorheen. De vorige keer hebben we onszelf foto's kado gegeven. Maar dat kunnen we niet steeds doen want anders wordt het verenkleed wel erg dun.

Lieve groeten,

Maurice & Marianne.

Jeffry Mooijman (Tai ji zaterdaggroep)

Hallo Marianne en Maurice,

Leuk om de verhalen te lezen over jullie wereldreis.

Geniet ervan en ik weet zeker dat de wereldreis jullie naast de leuke en inspirerende ontmoetingen met de lokale bevolking veel persoonlijke groei oplevert.

Als het even tegenzit denk dan aan jullie reisdoelen en de leuke mensen die jullie al ontmoet hebben gedurende jullie reis.

Groet,
Jeffry