De vlucht van de kraanvogels

Kyoto special: traditionele kunsten uit Japan.

Lieve mensen,

Ter gelegenheid van het feit dat we 4 maanden onderweg zijn brengen we nu een speciaal reisverslag uit over ons bezoek aan de Gion Corner recent nog in Kyoto, de plaats waar we waren voordat we naar Kanazawa vertrokken. De Gion Corner is een theater voor behoud en promotie van een aantal traditionele Japanse kunsten. Wij mochten de avond dat we de Gion corner bezochten een film zien gemaakt in Kyoto over de Geisha cultuur-en opleiding en een presentatie bijwonen van diverse traditionele Japanse kunsten.

Allereerst de Geisha cultuur en opleiding. De Geisha cultuur is een langzaam verdwijnende cultuur in Japan en de begripsverwarring rond het begrip Geisha is al zo oud als haar verschijning in het midden van de 18 e eeuw. De roman van Arthur Golden: memoires van een Geisha heeft waarschijnlijk voor het eerst aan het Westerse publiek duidelijk gemaakt hoe het beroep van Geisha zich ontwikkelde en wat geisha's allemaal moesten doen om zich als ' kunstpersoon' te ontwikkelen. De keiharde-en kostbare- opleiding die deze meisjes vanaf hun vroegste jeugd moesten ondergaan om tot een succesvolle entertainer te worden gevormd, de kans tussen slagen of eeuwigdurende slavernij, wordt in dit boek duidelijk belicht. Thans maken zij deel uit van het culturele erfgoed van Japan. De diensten die zij aanbieden mogen niet verwart worden met het beroep van animeermeisje of anderszins. Hun diensten liggen ondermeer op het gebied van dans en muziek , theeceremonie en entertainment zaken.Jullie zullen in onze fotoserie die bij dit verslag hoort dan ook diverse aspecten van het Geisha beroep en de training die daaraan vooraf gaat in beeld kunnen zien.

Naast de Geisha film hebben we ook nog een presentatie bijgewoond in het Gion theater van de volgende Japanse traditionele kunsten : Kado ( bloemschikken ),Bunraku (poppenspel), Gagaku (hof muziek), Kyomai ( Kyoto stijl dans), Koto ( Japanse harp), Chado ( theeceremonie) en tenslotte het kluchtachtige Kyogen ( traditioneel komisch spel). We konden in de zaal vooraan zitten zodat we een goed zicht hadden op het toneel.

We hopen dat jullie zullen genieten van de prachtige foto's die genomen zijn. Ze spreken voor zich.

Lieve groeten,

Maurice & Marianne

patricia

Sinterklaas is weer naar huis en de mexicaanse griep lijkt mee te vallen in ons kikkerland. Merken jullie daar trouwens iets van in Japan. Dit weekend is het nauwelijks droog geweest dus het was ronduit saai en grijs. Jullie foto's geven wat kleur aan de dag. Waar zitten jullie trouwens met oud en nieuw? Vieren jullie dat daar eigenlijk wel? Heel veel groetjes van Patricia, Emile. Lisa, Nikki en natuurlijk ook van Lana, Chielo, Simba en Fay!