De vlucht van de kraanvogels

Volle maan in Kanazawa.

Lieve mensen,

Vanmiddag dinsdag 1 december zijn we met enige vertraging in Kanazawa aangekomen een stad in het Noord- Westen van Japan. Kanazawa ligt nog steeds op het hoofdeiland van Japan Honschu. Het is een relatief onbekende stad in Japan en je ziet hier in tegenstelling tot Tokyo en Kyoto weinig Westerse reizigers. Toen we het station uitkwamen keken mensen in ieder geval op: 2 Europeanen. Ook wordt hier gebrekkiger Engels gesproken dan in de plaatsen die we eerder bezochten. Maar ons Japans woordenboekje en Point-it boekje bieden uitkomst. Overigens de trein die we hadden, de supersnelle regionale Thunderbird had wat vertraging i.v.m. rail werkzaamheden. De conducteur was zich via de microfoon voortdurend aan het verontschuldigen daar werden we dus ook niets wijzer van. We zitten ook weer Japanse stijl in een Ryokan. Je kunt ook Westerse kamers krijgen maar daar zijn we niet voor naar Japan gekomen. Kijken hoe lang we dit volhouden. Kanazawa lijkt ons een leuke stad, Het is omgeven door bergen en niet ver verwijderd van het schiereiland Note waar diverse Onsen liggen. Onsen zijn heet waterbronnen in de bergen die door vulcanische afzetttingen zijn ontstaan. We willen nog een van deze plaatsen bezoeken om een Onsen te bekijken. Verder zijn hier in de plaats zelf talloze mogelijkheden. Musea, handnijverheidswerkplaatsen o.m. aardewerk en goudlakbewerking. Een samoerai en een geisha district en niet te vergeten de grote trots van deze plaats de Kenroku-En tuin een van de drie grootste tuinen van Japan. Ook beschermt men hier de bomen met touw vanwege de hevige sneeuwval die hier kan plaatsvinden , dit noemt men Yukitsuri, We zitten ongeveer 5 minuten van het station af en we kunnen naast de trein ook een van de bussen pakken van Japan rail om uitstapjes te maken. Japan is overigens een stuk goedkoper dan Europa en de USA. Je kunt hier veel meer met je geld doen en het gaat er minder hard doorheen. In de USA waren met name de hotels relatief duur als je dat vergelijkt met hier. Dit blijft een fascinerende cultuur en elke keer wordt je weer verrast door nieuwe dingen. Bijvoorbeeld 1 juni, weer of geen weer trekken alle schoolmeisjes hun schooljassen uit en gaan lopen in blouses met korte mouwen. Ook zal de Japanner geen directe kritiek hebben op zijn baas. In plaats daarvan zijn er andere oplossingen. Bijvoorbeeld er zijn bedrijven die in de kelder van de gebouwen van hun ondernemingen schietbanen hebben met aan het eind schietschijven waarop foto's van de bazen hangen. De werknemer die een beetje over zijn kookpunt is kan dan een pistool leegschieten op de foto van zijn baas. In de avond zit hij dan met de andere mannen waaronder zijn baas gezellig te eten en bier te hijsen. Zijn salaris moet hij overigens afstaan aan zijn vrouw die het geld beheert. Echter de jongere generatie Japanners kiest voor een meer normaal gezinsleven waarin werk en collega's een minder prominente plaats innnemen. We blijven ons verbazen.

Tot de volgende keer maar weer.

Lieve groeten,

Maurice& Marianne

mieke-nelie van der heijden

1 december 2009:
hier gaat vandaag alle aandacht - en terecht volgens mij - uit naar het overlijden van Ramses Shaffy !
Zanger, acteur, bonvivant, chansonnier van grootse klasse. Radio, TV, kranten en alle andere media staan er bij stil. In Japan natuurlijk totaal onbekend.
Misschien een tip om toch eens even op internet te kijken, als jullie zin en tijd hebben ?

Tante Anny en oom Ad

Hallo Maurice en Marianne,
Het gaat goed met jullie lezen wij in de reisverslagen.
Al weer 5 maanden onderweg!
Wij zijn heel blij steeds iets van jullie te horen.
Kerstmis komt nu ook dicht bij,jullie zullen dat daar ook wel merken.
Verder is hier alles goed.
Heel veel lieve groeten van tante Anny en oom Ad.