De vlucht van de kraanvogels

Arashiyama/ Myyoshinji tempel.

Lieve mensen,

Vandaag is het net als gisteren trouwens schitterend weer in Kyoto. In de volle zon is het zeker 23 graden. Het lijkt wel lente. Alleen aan de kleuren van de boombladeren zie je dat het een ander jaargetijde is. Vandaag wilden we diverse tempels bezoeken met name Zen tempels die meer in het Noorden van Kyoto liggen. We konden met onze Japan railpass op een locale trein stappen van Japan rail. Naast Japan rail heb je hier overigens ook nog geprivatiseerde treinondernemingen. Daar moeten wij als we daarmee willen reizen apart kaartjes voor kopen. Alhoewel we alle informatie van Japan rail hebben blijft het soms een hele puzzel om alles goed uit te zoeken. We waren vandaag wat aan de late kant dus we kwamen rond twee uur pas aan in het tempelgebied waar veel Zen tempels staan. Aanvankelijk van plan om een heleboel tempels te bezoeken maar gedwongen door de vroege inval van de duisternis en de sluitingstijden van de tempels konden we er maar 1 bezoeken. De Myyoshiniji tempel van de Rinzai stroming binnen Zen. We mochten vrij over het terrein wandelen door de kleine straatjes van het tempel complex. Van de vriendelijke monniken mochten we de meditatieruimte in, de Zendo en zo konden we iets van de sfeer in zo'n eeuwenoude ruimte proeven.

Zen ofwel za-zen legt de nadruk op meditatie en het bereiken van de verlichting. Discipline en strikte zit-en of loopmeditatie ( kinhin) zijn daarbij middelen omdat streven te ondersteunen. Verlichting heet binnen Zen Satori. Bij Satori vallen alle tegenstellingen weg en is men een met zichzelf en de kosmos. Een Satori ervaring kan zich in de loop van een mensenleven verder verdiepen en zo diep worden dat de ervaring diep geworteld raakt in het wezen van de mens. Zo'n gebeuren gaat alle begrippen te boven en is niet te omschrijven. Binnen Zen, Dhyana, C'han, kunnen we verschillende stromingen onderscheiden. De bekendste stromingen in het westen zijn Rinzai en Soto. Verder heb je Igyo, Obaku en Ummon en Esai.

Het belangrijkste verschil tussen bijvoorbeeld Rinzai en Soto is dat Rinzai Zen gebruikt maakt van koans dat zijn raadsels die de conditioneringen waarin de menselijke geest gevangen zit kunnen doorbreken waardoor je contact kunt maken met de leegte ofwel je eigen immanente boeddha natuur. Bekende koans zijn: heeft een hond de boeddhanatuur en de koan Mu. Verder heeft Zen invloed gehad op poezie, tuinen, theeceremonie, Ikebana en Sumi- E ( Japans penseelschilderen). Tot zover deze korte toelichting op het begrip Zen waarbij we niet de pretentie hebben compleet te zijn.

Nadat we het tempelcomplex verlaten hadden was de middag al aardig gevorderd. Onze magen waren aardig aan het knorren dus hebben we maar ergens gegeten. We vinden het Japanse eten steeds lekkerder. Ook de groene thee, eerste pluk jonge blaadjes gaat er goed in.

Vervolgens wilden we meer tempels bezoeken maar dat zat er niet in. In dit overigens veel rustiger deel van Kyoto met op de achtergrond groene heuvels en mooie herfstkleuren zagen we ook nog een werkplaatsje van een tatamimatten maker. Tatamimatten zijn van riet gevlochten en geperste matten die je hier overal in slaap-en woonkamers vind. De randen van de matten zijn van linten in diverse kleuren. Nu zitten we rustig in ons hotel. De avond is inmiddels gevallen en de sfeer in de Ryokan is rustig en ontspannen. Hier zitten reizigers uit alle windstreken.

We wensen iedereen het beste toe.

Tot de volgende keer maar weer,

Maurice & Marianne.

Sanne en Ivo

Hoi Buurtjes,

Wat een mooie reis maken jullie! Heel leuk om te lezen.
Blijf genieten, dat doen wij ook. Wij zijn nu in Argentinië. (Wij hebben ook een website: ivosanne.reislogger.nl).
Veel plezier!

Groetjes Sanne en Ivo