De vlucht van de kraanvogels

Kyoto gateway to history / poort naar de geschiedenis.

Lieve mensen,

Gisterenmiddag zijn we aangekomen in Kyoto. Vanaf Tokyo centraal zijn we begonnen aan een reis ruim 535 km verder naar het zuiden. Met de Shinkanzen Hikari trein. In 2 uur en 45 minuten waren we in Kyoto. Flitsend snel met de bullettrein. We zitten in een mooie Ryokan in het hartje van het oude tempelgedeelte van Kyoto. In tegenstelling tot onze vorige Ryokan zijn we nu ruim behuisd. Een woonkamer en een apart slaapgedeelte, heerlijk. En beneden in de lobby supersnel internet via de etherkabel. Aankomen in Kyoto is een belevenis op zich. Het nieuwe station gebouwd ter gelegenheid van het 1200 jarig bestaan van de stad is hypermodern en supergroot. Het kost ons dan ook enige moeite de juiste uitgang te vinden maar zoals altijd zijn er behulpzame Japanners die uitkomst bieden. 15 minuten later staan we dan ook voor onze Ryokan die in een klein straatje gelegen is. In de avond hebben we onze eerste echte Japanse maaltijd, heerlijk eten.De keus is overweldigend groot en het eten, Udon noedels, rijst en vis is erg gezond. Naast het Japanse eten kun je hier ook volop westers eten. Dat is er ingekomen omdat de Japanners de laatste jaren hun poorten naar de wereld steeds meer opengezet hebben. Enerzijds vind je hier de oude cultuur en gewoonten en anderzijds bevind je je in een hypermoderne, technologisch opgezette samenleving. Het treinvervoer is hier zoals alles perfect geregeld . Voordat je de trein in mag gaat er een schoonmaakploeg de trein in die de trein minitieus cleaned. Daarna ga je in de rij staan om vervolgens rustig de trein in te gaan. In Nederland zou zoiets onmogelijk zijn.

Vanmorgen hebben we onze eerste verkenningstocht door Kyoto gehad. Het begon al gelijk goed. We zijn naar de Higashihongji tempel gegaan een tempel ,een van Kyoto's grootste tempels, gesticht in 1602. De tempel behoort tot de Jodo-Shinsu sekte, een sociaal bewogen stroming die grote invloed had bij het gewone volk. Dat is te merken. Deze maand hebben de Jodo herdenkingsvieringen ter ere van hun oprichter Shinran. Van heinde en ver komen er boeddhisten uit heel Japan deze herdenkingsvieringen bijwonen. Honderden bussen waren bij de Hondo, de hooftempel geparkeerd. In de Hondo zelf werd op het moment dat wij aankwamen een herdenkingsdienst gehouden. Nadat we onze schoenen in een plastic zak hadden gedaan konden we de tempel in die inmiddels aardig volgestroomd was. We waren getuigen van een eredienst waarbij ook mensen uit de zaal naar voren mochten komen om deel te nemen aan boeddhistische rituelen. Met name de sutra gezangen waren prachtig. Al met al een mooie ervaring om een keer kennis te maken met het boeddhisme van het volk. De omgeving van onze Ryokan is trouwens vergeven van de tempels en overal zie je religieuze winkeltjes die zaken als gebedskettingen en boeddhabeeldjes verkopen. Al deze artikelen worden gemaakt in kleine ateliers naast de winkeltjes. In Kyoto is veel te zien en te beleven. Naast de tempels heb je hier de mogelijkheid om workshops te volgen op diverse gebieden. Zenmeditatie, Ikebana, bloemschikken,Koto muziekinstrumenten leren bespelen, Japans theater etc etc. Ook bezit Kyoto een Geisha district, de Gion en verder zijn er een aantal prachtige tuinen. Deze voormalige keizerlijke hofstad annex hoofdstad van Japan is een bron van geschiedenis. Ook in de moderne tijd profileert Kyoto zich als conferentie en ontmoetings stad. Bijvoorbeeld de eerste klimaatconferentie werd hier gehouden. De sfeer is hier ontspannen en is totaal anders dan in Tokyo.

Tot slot vanmiddag hebben we boodschappen gedaan in het hypermoderne winkelcentrum van het Kyoto station. De tegenstellingen die overal aanwezig zijn laten zich toch steeds weer verenigen. Tot nu bevalt onze reis door Japan ons uitstekend. Het is een verrassend en veelzijdig land en steeds ontdek je weer nieuwe dingen. We zijn van plan nog veel leuke en interessante dingen te doen hier. Een workshop en ook een bezoek aan de Daitokuje tempel, de hoofdtempel van de Rinzai zenboeddhisten staat nog op het programma.

Ondertussen komt kerstmis er aan. Ook hier in Japan zie je kerstmannen en kerstbomen. Ten slotte is kerstmis een van oorsprong heidens feest. De Japanners zien er volgens ons gewoon handel in. Maar goed kerstmis zullen we waarschijnlijk in Zuid Korea vieren met iedereen in onze gedachten.

Tot de volgende keer maar weer.

Lieve groeten,

Maurice & Marianne