De vlucht van de kraanvogels

Haight / Golden Gate en Fort Mason.

Lieve mensen,

Momenteel is het hier heerlijk weer. Alhoewel het aantal zon uren dat we overdag hebben langzaam minder aan het worden is. A.s. maandag vliegen we met JAL/ Japan Airlines naar Japan. Enkele reis Tokyo. We zijn er in geslaagd via Travel Tokyo een hotel te boeken in een leuke buurt in Tokyo. Vanaf het vliegveld is het 56 tot 71 minuten naar het hotel. Het hotel is een traditioneel Japans hotel met tatami matten en futons. Ook is er sprake van een typisch Japans bad. Over hoe je je in een Ryokan moet gedragen en welke etiquette er heerst hebben we bij het reisbureau een speciaal boekje gekregen. Maar daarover later meer als we in Japan zijn. Het gereken met het geld zal ook wel een avontuur worden. De Japanse munteenheid de Yen is namelijk een munteenheid met drie nullen er achter. Te vergelijken met de lire voor het invoeren van de Euro. Verder zijn we er in geslaagd om een Chinees visum te krijgen. Onze paspoorten waren opgestuurd naar de Chinese ambassade in Washington DC en zijn afgelopen dinsdag terug gekomen. We hebben een visum voor 6 maanden gekregen d.w.z. we mogen 60 dagen aan eengesloten blijven en kunnen als we het land uitgaan en terugkomen weer 60 dagen blijven. Multi entry heet zoiets. Een hele klus om zo'n visum te krijgen. Zonder de hulp van het visumbureau hier was het ons niet zo maar gelukt. Alles bij elkaar heeft de reisorganisatie ons ruim 5 dagen gekost en dan hebben we alles bij elkaar nog geluk gehad.

Verder hebben we hier iedere dag Taiji en Qigong gedaan in het Golden Gaten Park bij het Muziek Concourse. Daar trainen overigens veel mensen. Voornamelijk Chinezen. We hebben contact gezocht met De Taiji Academie van onze school hier in San Franciso en we zijn uitgenodigd door Malcom Dean, hoofd van de Academie, om een keer mee te komen trainen.Dat gaan we a.s. zaterdag dan ook doen. Ook zijn we weer uitgenodigd door Kathryn om deel te nemen aan een peace conversation op zondagochtend. Wat minder leuk is de vele zwervers en bedelaars hier. Constant vragen ze om negatieve aandacht of om geld. Je kunt ze het beste negeren. Vermeldenswaard is verder de ontmoeting die we hadden met Mr. Natural, een man in een rolstoel die hier regelmatig komt. Van Iers/ Schotse afkomst, heeft hier een muziekschool in de buurt en is vanaf de jaren zestig actief geweest op het gebied van spiritualiteit en martiale kunsten. Hele interessante man, bijna 80 en wist veel verhalen en anekdotes te vertellen over de buurt en de mensen hier en ook over de ontwikkeling van de spirituele cultuur in de USA. Met ons gaat op dit moment alles goed. We zijn wel blij dat we nu een rustperiode hebben voordat we naar Japan gaan. We zijn over Japan aan het lezen en proberen ook een beetje thuis te raken in de taal, cultuur en gewoonten van de Japanners.

We hopen dat een en ander mee zal gaan vallen, Azie is totaal anders dan Europa of Amerika alhoewel er ook steeds meer Westerse invloeden ingekomen zijn.

Dat was het weer.

Tot de volgende keer.