Peace conversations and more / vredesgesprekken en meer...

Het is hier momenteel stralend weer, zeker 27 graden. Het leek wel hartje zomer. In de avond was het nog lang erg zacht weer. Onvoorstelbaar toch. Van zulk weer kan je in Nederland alleen maar dromen. Afgelopen maandag zijn we begonnen met de voorbereidingen van onze reis naar Japan.San Francisco is de poort naar Azie. Hier vind je dan ook veel mensen uit diverse landen uit Azie met name Japan, China, Korea, Vietnam en Thailand. De kappers hier in de straat waren Vietnamese vrouwen. We zijn voor het boeken van onze reis naar Market street gegaan. Naar Travel Tokyo, een Aziatisch reisbureau wat goede kritieken had op het internet. In eerste instantie dachten we het reisbureau gewoon te vinden in de straat maar dat pakte even anders uit. Kantoren en reisbureau's, instellingen en service instanties zijn hier allemaal gevestigd in grote flatgebouwen. Het reisbureau is gevestigd in het 11 verdiepingen tellende, historische Flood gebouw. gebouwd na de grote aardbeving in Californie in 1904. Het gebouw zelf heeft onder meer als decor gediend voor de misdaadroman de Maltezer Falcon. In het reisbureau werden we geholpen door een Japanse vrouw. Wij verteld dat we een enkele reis naar Japan wilden en een Japan treinpas. Een enkele reis en waar we daarna naar toe gingen ?Nu naar Zuid-Korea met de ferrie vanuit Hakata in Zuid-Japan. Die moesten we dan wel reserveren want we moeten aantonen dat we ook daadwerkelijk het land verlaten. De Japanse immigratiedienst is daar heel strict in. Voor de zekerheid werd het Japanse consulaat hier in San Francisco nog even gebeld. Ja hoor reserverings bewijzen. In eerste instantie gaat het reserveren helemaal niet zo makkelijk, de Japanners houden er omslachtige bureaucratische procedures op na. Of we morgen, vandaag, dinsdag, maar terug willen komen dan kan er gekeken worden wat er aan te doen is. Vandaag dan eindelijk via de Engelse versie van de website van de ferrie dienst is het gelukt, we hebben onze reserverings bewijzen. Ook de Japan railpass is aangevraagd. Die ligt woensdag voor ons klaar. We krijgen een boekje mee van budget hotels in Japan en aanvullende informatie over allerhande practische zaken. Verder een mooie kaart van Japan en een boekje over hoe we dienen te handelen als we in een Ryokan verblijven, een traditioneel Japans hotel. Zijn er nog meer gebruiksaanwijzingen ? Wat je vooral moet hebben als je reist op de manier zoals wij doen is geduld. En alles persoonlijk regelen. Vanuit Nederland was dit ons nooit gelukt. Nederlandse reisbureau's zijn toch wel zeer beperkt als het gaat om specifieke wensen die wereldreizigers hebben. Maar we hebben er vertrouwen in dat dit ook weer een mooie reis gaat worden. Vooralsnog zijn we in San Francisco en dat bevalt ons ook zeer goed. Het hotel annex verdescentrum is een te gekke plek . Afgelopen zondag hebben we voor het eerst deelgenomen aan een zogenaamd vredesgesprek, een ronde tafel gesprek. Aanwezig bij het gesprek waren mensen uit Italie, New Orleans, Californie en Canada.Na een korte kennismaking waarbij iedereen zichzelf introduceerde werden we uitgenodigd iets te vertellen vanuit onze persoonlijke ervarings en belevingswereld, iets dat ons geraakt heeft, verwonderd heeft of iets waar we mee bezig zijn geweest en dat bijzonder is voor ons leven. Het was erg interessant om iedereen iets te berde te horen brengen. We mochten over alles praten behalve politiek. Dat is geen onderwerp van gesprek in dit soort gesprekken . Het gaat eerder om overeenkomsten en verschillen in standpunten, praten vanuit levenservaring, geen theorie, luisteren en samenvattend spreken. Sami Sunchild, de oprichtster van de Red Victorian was ook aanwezig bij het gesprek, een inspirerende en geestelijk zeer heldere vrouw. We werden allemaal uitgenodigd, gevraagd of we belangstelling hebben om straks in ons thuisland dergelijke conversations, gesprekken op te zetten voor reizigers, familie, vrienden en buurtgenoten. Hosting wordt dit genoemd .We hebben het nog in bespreking.

Verder zijn we uitgenodigd door Sami om deel te nemen aan een netwerkbijeenkomst in een Chalet bij de oceaan hier in San Francisco. Hier zijn mensen aanwezig uit de wetenschap, kunst, alternatieve beweging, gezondheidszorg en nog veel meer richtingen. Er is meestal 1 spreker en er is een diner. Na het diner worden er tafels gevormd waar mensen met elkaar verder kunnen praten en contacten kunnen leggen. Woensdagavond gaan we er naar toe met Marlowe en Kathryn 2 stafleden van het centrum hier.

Verder hebben we afgelopen zondag heerlijk gewandeld in de botanische tuin van het Golden Gate Park hier in San Francisco. We hebben een klein stuk van de tuin gezien want zo als alles in dit land is deze tuin ook weer enorm groot. We hebben een aantal prachtige zaden gekocht voor onze kleine stadstuin in Nederland. Let it grow, let it grow. Toen we door de tuin liepen huppelde een eekhoorn ons achterna, nieuwsgierig en speels kwam hij op ons af. We konden hem bijna aanraken. Verder vinden jullie op onze fotopagina deze keer een extra serie foto's getiteld: the Beat of the street deel 1, het ritme van de stad.

Nu dat was het wel weer.

vanuit een zonovergoten San Francisco.