De vlucht van de kraanvogels

Marketstreet en natuurlijk Halloween.

Lieve mensen,

Momenteel is het stralend weer in San Francisco, 25 graden celsius. Alleen in de avond koelt het wat af. Verder is vannacht de tijd 1 uur teruggezet en leven we hier ook in wintertijd. Gisteren zijn we voor het eerst de stad een beetje gaan verkennen. We zijn via Lower-Haight street naar het lagere gedeelte van de stad gelopen. Naar beneden gaat makkelijk, maar als je hier naar boven moet is het toch weer een behoorlijke klim. Net als bijvoorbeeld in New York heb je hier allemaal buurten met een eigen sfeer en karakter. Castro, het gay / homo district, het latijnse district Missionari, China Town, Financial District, Bay Area, Berkeley etc. etc. De sfeer in de stad lijkt wel een beetje op Amsterdam maar dan groter en diverser. Je ziet hier in tegenstelling tot veel Amerikaanse steden veel mensen lopen. Market Street is zo'n beet je van alles wat: zwervers, optredens, gemeentehuis, boekwinkels, restaurants. Wij zijn zelf in een boekwinkel geweest , de Green Arcade, goederen en ideeenplek waar naast boeken ook lezingen gegeven worden op allerhande gebied. Dichters, romanschrijvers, futurologen komen daar avonden verzorgen. We zijn door de eigenaar van de winkel uitgenodigd om volgende week naar 1 van de lezingen te komen. Hier in de straat is trouwens een muziekwinkel waar ze een enorme keuze aan muziek hebben. Als je de zaak binnenloopt komt de hele moderne muziek historie je tegemoet. Je kunt er alles krijgen op het gebied van A tot Jazz..En het is zeker de helft goedkoper dan in Nederland. Toen we in Marketstreet kwamen kwamen we natuurlijk weer de nodige zwervers tegen. Overal waar we geweest zijn in de USA is dit hetzelfde. Het armoede probleem is hier enorm groot en nog steeds aan het groeien. Daar hebben we het eerder al over gehad.

Verder is het hier dit weekend Halloween. Dit feest is heeft een Keltische oorsprong en gaat gepaard met het bezweren van de geesten van de doden in de vorm van het dragen van maskers. Het wordt hier in huiselijke kring gevierd of je kunt 1 van de talloze halloweenfeesten bijwonen die hier overal gevierd worden. Verder is er voor de kinderen het spelletje Trick or treat, waarbij de kinderen aanbellen aan huisdeuren en de bewoners de keuze laten tussen het trakteren op snoep of getrakteerd worden op een plagerijtje. Het feest in de USA terecht gekomen via geemigreerde Ieren die het in stand hielden om de heimwee naar huis te verdrijven. Later is het element van het oogstfeest er aan toegevoegd wat weer geleid heeft tot het maken van pompoen maskers. De Halloween feesten vinden hier in San Francisco op grote schaal plaats. Gisteren zagen we overal verkleedde individuen of hele groepen mensen die op weg waren naar de feesten. Het was enorm druk op straat en een heleboel huizen waren in de avond Spooky verlicht en versierd. Bij Feest- en fop winkels stonden mensen uren in de rij om nog een feest kostuum te huren. Officieel is het feest 1 november afgelopen maar er zijn ongetwijfeld mensen die het vanavond nog vieren .Bij ons in de straat was het nog laat rumoerig maar we hebben er verder geen last van gehad. Het hotel hier was extra druk met verkleedde jonge mensen die feest gingen vieren

Gisteren hebben we heerlijk vegetarisch gegeten in een restaurant van de Indiase Yogameester Sri Chimoy. Mensen van zijn groep runnen dit restaurant. De meester zelf is in 2007 overleden nadat hij de VN medewerkers had leren mediteren en nadat hij duizenden boeken, schilderijen en meditatiecentra het levenslicht had laten zien. Zeer interessant allemaal. Wat dat betreft is het hier de City of Dreams waar alle ontwikkelingen uit de jaren '60 nog gewoon doorgaan maar nu weer in een andere vorm.

Vanmorgen hebben we Sami Sunchild ontmoet de oprichtster van het hotel annex centrum waar we nu verblijven. Wij hebben deelgenomen aan de peace conversations / gesprekken op zondagochtend. Verder hebben we de prachtige botanische tuin van San Francisco bezocht. Maar daarover later meer in ons volgende verslag.

Volgende keer meer...

Lieve groeten,

Maurice

Marianne

tante Anny en oom Ad

Hallo Maurice en Marianne,
Op de eerste plaats van harte gecondoleerd met het verlies van de broer van Marianne.Wij wensen jullie veel kracht toe bij het verwerken van dit verlies.
Jullie hebben al heel wat beleefd en mensen ontmoet.
En de gemaakte foto's vinden wij ook prachtig.
Hier is het echt herfst en het wordt ook kouder.
Neem op tijd rust,dat is wel nodig om alles aan te kunnen.
Iedere dag denken wij aan jullie.
Heel veel groeten van tante Anny en oom Ad en tot wederhoor