De vlucht van de kraanvogels

San Francisco: Summer of Love, we zijn er.

Lieve mensen,

Sinds 1 dag zijn we in San Francisco. Eergisteren zijn we aangekomen na een vermoeiende reis van 3 dagen vanuit Kansas City. De training die we daar gevolgd hebben was weer erg goed. We hebben heel veel geleerd en de hartelijkheid van de Amerikanen was hier ook weer aanwezig. Stuart die we eerder ontmoet hadden in Boulder Co. Stuart is een hoogleraar in de psychologie aan de Universiteit van Tennessee. Gedurende ons verblijf in Kansas heeft hij ons gehaald en gebracht naar ons hotel wat zeer ver verwijderd was van de plaats waar we aan het trainen waren. Zonder deze taxidienst was het heel erg moeilijk geworden om op het College te komen waar de training plaatsvond. Ruim 1,5 uur met de bus. De training die we gevolgd hebben bestond uit een serie Chan Si Gong oefeningen, zijde cocon draad oefeningen. Eenmaal beoefend zorgen ze voor een enorme energiedoorstroming in het hele lichaam. De geest wordt helder als kristal en je voelt een enorme kracht van binnenuit opwellen. Het regelmatig beoefenen van deze serie zorgt voor een versnelde ontwikkeling van de Taiji vorm die wij beoefenen. Zeer interessant en de moeite waard dus. De treinreis zelf was erg zwaar . We hadden geen slaapplaatsen gereserveerd dus we moesten in de voor het slapen aangepaste stoelen slapen. Na drie dagen begonnen de toiletten in de trein heel erg te stinken en wij ook. De reis zelf was echter magnifiek. We zijn achtereenvolgens door de volgende staten gekomen: Illinois, Missouri,Colorado,Utah, Nevada en tenslotte Californie. Prachtige landschappen, bergen, rotsen, zoutvlaktes, schitterende luchten, dieren, mensen, zons-op en ondergangen, geweldig, onbeschrijfelijk mooi. Net alsof je in een levend gedicht bent. In de trein zelf doe je weinig, slapen, wat lezen, af en toe een pauze buiten. Op een gegeven moment vorm je met de mensen in de trein, zo lijkt het tenminste wel, een grote familie. Mensen van alle gezindten, rassen en culturen bevolken de trein. In de panoramawagen kun je een wijds uitzicht krijgen op de landschappen buiten. Je ziet plaatsen waarvan je denkt : wonen hier mensen ?

Voordat we echter in San Francisco waren moesten we in Emeryville overstappen op een bus die ons naar de stad zou brengen. Helaas kwam er een kink in de kabel. Er was namelijk een ongeluk op de Bay Brigde gebeurd waardoor we in een andere plaats op een bus van de Amtrak moesten overstappen die ons naar San Francisco zou brengen. Een tocht die langer zou duren dan gepland. Eerder hadden we via de telefoon te horen gekregen dat de jongste broer van Marianne, Rob, is overleden. Na overleg hebben we besloten onze reis gewoon door te zetten. Alhoewel we verdrietig zijn vinden we dat alles gewoon door moet gaan.

Eenmaal in San Francisco aangekomen werden we afgezet aan de Ferriehaven van San Francisco. van daaruit moesten we het maar zien te redden. We waren volkomen uitgeput en aan het einde van ons latijn. Na wat vragen kwamen we in een tram terecht die ons naar een punt zou brengen waar we aansluiting konden krijgen met een busdie ons naar ons hotel zou brengen in Haight Street. De Red Victorian. In de bus kregen we echter hulp van een vrouw met een witte poolhond. Het leek wel of ze ons alvast een gids hadden gestuurd. Ze vertelde waar we moesten uitstappen. Toen we uitgestapt waren kwamen we haar later nog een keer tegen. Ze vertelde dat ze in een bar vlakbij werkte en dat we maar een keer iets moesten komen drinken. Waren we toch nog op tijd binnen in ons hotel. Dit is een bijzonder hotel. Eigenlijk is het een hotel annex vredescentrum met een ontmoetingscafe, vredesgespreksgroepen op zondag en een klein winkeltje met vredesartikelen. Zeer interessant. De initiatief neemster Sammy Sunchild hebben we in het voorbij gaan even gezien. Ze is inmiddels in de 80 en heeft een bijzonder en kleurijk leven achter de rug. We zullen haar vast nog wel ontmoeten tijdens de peace conversations op zondag.. Haight Street en eigenlijk San Francisco was in de jaren '60 van de vorige eeuw het centrum van de Flowerpower en anti-oorlogsbeweging in de USA. Terwijl ik aan het typen ben hoor ik op de achtergrond een opgenomen documentaire over de ontwikkelingen in de jaren zestig. Die wordt hier afgespeeld. De hele dag lopen hier mensen in en uit voor een praatje, eten koffie etc. In de avond zijn hier vaak kleine optredens of voordrachten en discussies. Het geheel wordt gerund door een groep jonge mensen die of betaald worden of een een vrijwilligers stage volgen hier. Het is de bedoeling dat er overal op aarde zulke initiatieven gaan onstaan. In het kort is deze plek moeilijk te beschrijven. We komen er later nog wel op terug. Haight Street is een verhaal apart. In de jaren '60 dynamisch centrum van de Flower Power beweging. Nu een mengelmoes van stromingen, stijlen, initiatieven en winkels van allerhande pluimage. Varierend van Marihuana winkels tot aan Tibetaanse kadowinkels. de sfeer is hier onbeschrijvelijk. Punkers, zwervers, vredesactivisten, boeddhisten, Yogi's, toeristen, jongeren met rugzakken op straat. Zoveel geuren en kleuren onbeschrijvelijk. Trommels dag en nacht op de achtergrond. gebedsvlaggen, muziek kortom te veel om op te noemen.

Deze ochtend hebben we al een schema gemaakt als vervolg op onze eerdere planning m.b.t. het vervolg van onze reis. Japan , Zuid-Korea. Visa, vliegtickets en een railpas voor Japan. Alles staat in de verf we hoeven het alleen maar uit te voeren. In het hotel hebben de medewerkers al aangeboden om ons te helpen als we iets nodig hebben. Het wordt weer een hele logistieke operatie. We zullen in Japan in ieder geval Kyoto, de tempelstad, bezoeken en Hiroshima /Nagasaki waar we een vredesritueel zullen verrichten bij het herdenkingsmonument dat opgericht is voor de slachtoffers van de atoomaanval in 1945. In San Francisco zullen we in totaal 19 dagen zijn. Voorbereidingen treffen maar ook zeker in de stad rondkijken. We willen een aantal leuke dingen gaan doen hier. Voor Marianne is het 40 jaar geleden dat ze hier geweest is en voor Maurice is het de eerste keer. Maurice heeft altijd een keer hier naar toe willen gaan. Een droom wordt werkelijkheid.

We logeren hier trouwens in de regenboogkamer. Alle kamers hebben hier namen en zijn overeenkomstig ingericht. Als je hier bent is het echt aan te raden. Relatief goedkoop met organisch ontbijt. En midden in het bruisende Haight Street.

Last but not least, we zijn naar de kapper geweest. dat was wel nodig want we zagen er uit als vogelverschrikkers. Nice Cuts, zo heet de zaak waar we naar toe geweest zijn.

Dat was het weer,

Lieve groeten,