De vlucht van de kraanvogels

Nelson- Atkins museum Kansas: kunst uit alle windstreken.

Lieve mensen,

De herfst heeft hier definitief toegeslagen, regen, rukwinden en een intense kou. De bladeren razen over de wegen en de bomen worden in hoog tempo kaal. Echt een dag om naar het museum te gaan dachten wij gisteren. Het laatste museum dat we bezocht hadden was alweer in Spanje geweest als je de relikwieeen in de Hardrockcafe's niet meetelt. Voordat we echter verslag doen van onze museumtocht even iets anders. A.s. zaterdag start onze laatste training met Ken Cohen. Silk Coiling Gong, zijde cocon draad oefeningen gericht op het soepel maken van de spieren en versterken van botten en pezen. We zijn blij dat dit voorlopig de laatste training is. Het heeft veel energie gekost om onze reis rondom de trainingen op te bouwen. Maar goed wij zijn van mening dat het allemaal de moeite waard is geweest. We hebben veel geleerd en nieuwe mensen ontmoet dat is ook wel wat waard. Morgen gaan we dus trainen in Kansas City Kansas. Een beetje vreemde situatie hier want we zitten in Kansas City Missouri. We moeten de bus pakken naar 10 th Street en dan overstappen op een bus naar Kansas om de staatsgrens over te komen. Hoe deze situatie zo gegroeid is weten we ook niet. We zullen het eens navragen. Verder verheugen we ons op onze reis naar Californie, daar is het momenteel nog 23 graden celcius, hier maar 6. In Nederland zal het weer wel niet veel beter zijn. Maandag in alle vroegte zullen we van hier uit vertrekken om in Galesburg Illinois over te stappen op de Californie Zephyr, een tocht die ons door o.m. door de woestijnstaat Nevada zal voeren. Vanuit Emeryville CA nemen we dan de bus naar St.Francisco Ferry. Dan moeten we vervolgens nog naar ons logeeradres in Haightstreet zien te komen. Maar daarover later meer.

Nu eerst ons verslagje van onze tocht naar het Nelson-Atkins museum voor oude- en hedendaagse kunst. Een prachtig museum dat op een heuvel ligt. Hebben we eerst een aantal beelden uit de beeldentuin van het museum laten zien nu is de rest van het museum aan de beurt. Toen we gisteren onderweg waren regende het verschrikkelijk hard. We waren dan ook blij dat we in het museum waren en onze jassen konden weghangen. De entree in het museum is majestijtelijk, hoge plafonds, kroonluchters en art-deco versieringen. Dit is het oude gedeelte. In het nieuwe gedeelte moeten we onze jassen weghangen. Meteen worden we aangesproken door een oudere Amerikaanse mevrouw die vraagt waar we vandaan komen. Uit Nederland. O dat is leuk: haar voorouders van 2 generaties terug komen uit Haarlem. Ze heet van Dalsum en we zijn meteen neven en nichten van haar. Haar vriendin ziet het allemaal aan . Ze neemt ons meteen mee naar de museumshop om ons de catalogus te laten zien waar de Chinese collectie in staat. We willen immers de Guan- Yin zien, het beeld van de Chinese Godin. Helaas wordt de ruimte waar het beeld staat gerenoveerd. Do not worry, we kunnen de directeur van het museum vragen of we het beeld toch mogen bekijken. We moeten maar zeggen dat zij ons gestuurd heeft. Dat gaat ons iets te ver, er valt immers in dit museum genoeg te zien. Verder in de dag hebben we een ontmoeting met een museumsuppoost die uit Londen komt. Of wij een leuke stad weten in Nederland met leuke musea. En wat we van de USA vinden ? Hij is hier terecht gekomen omdat zijn vrouw uit Kansas kwam. Zo zie je maar weer. In het museum is veel te zien. We komen het werk van een vroegere landgenoot tegen de expressionist Willem de Koning, geboren in Rotterdam en beroemd geworden in de USA. Ook het werk van de beeldhouwer Yasuo KuniYoshi is heel erg bijzonder. Pop Art mag ook niet ontbreken evenals het werk van Kadinsky en Max Ernst. Afrikaanse rituele maskers waaronder een bijzonder beeld uit Kameroen waar de oom van Maurice pater is geweest. Oude Nederlands en Vlaamse meesters waaronder schilderijen van Rembrandt en Frans Hals. Verder een prachtige kunstcollectie uit zuid-oost Azie en de Orient met name India. We sluiten het geheel af door een bezoek te brengen aan het educatiegedeelte van het museum. Een gedeelte waar kunstklassen voor kinderen gegeven worden. Het heeft weinig zin om alles wat we gezien hebben te beschrijven. Kijk naar de foto's en oordeel zelf. Er zitten werkelijk hele mooie en bijzondere foto's bij. We hopen dat jullie er van zullen genieten.

Lieve groeten,

Vanuit Kansas City Missouri

Maurice

Marianne

Helaas is het momenteel niet mogelijk de bij behorende foto's te plaatsen i.v.m. problemen met het uploaden van de foto's. Het weer is hier erg slecht maar het kan net zo goed aan iets anders liggen. Morgen gaan we naar St. Francisco. Jullie houden de foto's nog tegoed. Groeten