De vlucht van de kraanvogels

Kansas City : all that Jazz .

Lieve mensen,

De afgelopen twee dagen zijn hier 's nachts Thunderstorms geweest d.w.z. dat er een flink onweer is geweest en dat het keihard geregend heeft. Overdag is het dan weer droog en klaart het langzaam op. Tot zover het weerbericht. Het gaat goed met ons, het hotel waar we zitten bevalt ons goed en we zitten vlakbij allerlei leuke dingen die we kunnen bezoeken. Nu ja vlakbij dat is betrekkelijk hier, de afstanden zijn in vergelijking met Nederlandse steden enorm. Eergisteren toen we naar het Power en Light District zijn geweest en aansluitend naar het Jazz District hadden we beter terug kunnen gaan met de bus. Maar eigenwijs als wij zijn zijn we weer gaan lopen met als gevolg dat de stoom van onze schoenen kwam toen we in het hotel aankwamen. Desalniettemin was het een interessante tocht . Het Power en Light District in Kansas City is een buurt waar vroeger veel pakhuizen waren. Die zijn nu opgepimpt en er is een hippe uitgaansbuurt ontstaan. Uiterst modern dat wel, je moet er maar van houden. Echter als je even buiten het moderne gebeuren stapt dan kom je het oude Kansas tegen. Vervallen in de tijd. Nadat we in het Power en Light District waren geweest zijn we naar het Jazz District gegaan. Voordat je daar aankomt moet je eerst door een vervallen industriewijk en woonwijken van Afro-Amerikanen. Geen buurt om 's nachts doorheen te lopen. Het Jazz District is voor toeristen maar toch interessant omdat je hier een stukje geschiedenis ziet van de ontwikkeling van de Jazz in de USA. Grote namen hebben hier in het rijke verleden opgetreden. Louis Amstrong, Duke Ellington en Ella Fitzgerald. Vandaag de dag is er een Jazzmuseum en zijn er diverse uitspanningen waar optredens zijn. Ook is er een Jazzschool voor het opleiden van jong talent. Wij waren er overdag dus we hebben het nachtgebeuren niet meegemaakt. Maar dat geeft niet want a.s. donderdag gaan we naar een optreden bij Jardine's hier in Westport. Jardine's is een befaamde Jazz -en Bluesclub waar vaak optredens zijn. Omdat we niet teveel geld willen uitgeven aan entree kijken we elke keer goed of het gratis is of dat de entreeprijs laag is. Eergisteren hebben we kennisgemaakt met de plaatselijke VVV in de persoon van een zwerver waar we een gesprekje op straat mee hadden. Voor $ 2 Dollar konden we in het oorlogsmonument van WO 1 vertelde hij ons. En waar we vandaan kwamen. Dat vragen mensen ons vaak. Ze denken regelmatig dat we uit Duitsland komen. Zoals vanmorgen. Het meisje dat onze kamer schoonmaakt dacht dat ook. Zelf kwam ze uit Oezbekistan. Studeert hier Business Finance en Muziek en wil graag emigreren naar Nieuw Zeeland. Onze dromen moeten we koesteren. Gisterenzijn we op weg gegaan naar de kunst - en museumwijk, naar het museum voor moderne kunst, het Nelson- Atkins museum of Art. Gratis entree. Maar zo bleek, dinsdag gesloten. Dat stond verkeerd vermeld in het informatieboekje. We hebben daar wel de prachtige beeldentuin kunnen bezoeken. In deze beeldentuin stond het beeld de denker van Auguste Rodin dat door Grant en Clara Rozenzweig geschonken is aan het museum. Vandaag of morgen gaan we naar binnen in het museum. Er staat namelijk een beeld van Kuan-Yin, de Chinese Godin van barmhartigheid en mededogen. Een beeld waar mensen vanuit heel de wereld naar komen kijken. Een beeld waar Maurice in Nederland een droom over heeft gehad.We zijn benieuwd. De kunstwijk is trouwens erg leuk. Veel kunstwerkplaatsen voor studenten en musea. Westport, het district waar wij tijdelijk verblijven is trouwens de plek in Kansas City waar het beginpunt is geweest van de 3 grote Trails/ routes die de grote staten van de USA ontsloten hebben. Hier kwamen de pioniers aan, bleven of trokken verder. Duizenden mannen en vrouwen vertrokken vanuit hier naar New Mexico, Californie of Oregon in het Noorden om daar een nieuw bestaan op te bouwen. Met wagens, paarden en muilezels trokken ze door bergpassen en ravijnen ondertussen hitte, droogte, kou, wilde dieren en allerhande andere gevaren trotserend. De Trails zijn er in feite nog. met de komst van de treinen zijn de paarden van ijzer. Het is wel leuk dat wij een van de Trails bereizen namelijk die naar Californie. Dus ook in deze moderne tijd is het mogelijk om in het spoor te reizen van de oude kolonisten. Dat heb je niet als je met de auto reist. Oh ja even nog iets over natuurvoeding. Ja je hebt hier natuurvoedingswinkels. Prachtige natuurvoedingswinkels waar alles in overvloed aanwezig is. Wij proberen ook zoveel mogelijk natuurlijk te eten. Over het algemeen vegetarisch soms aangevuld met wat vis. Tot slot Halloween komt er aan. Je ziet hier overal pompoenen die uitgesneden zijn als maskers of lampions. Verder heb je hier speciale Halloween winkels waar je de meest Spooky outfits kunt kopen om de ander aan het schrikken te maken. Als allerlaatste nieuwtje komen we met de primeur, dat Marianne en ook Maurice als hij inspiratie heeft, dat we kleine colums gaan schrijven in aanvulling op onze reisverhalen. Colums over zaken die ons opvallen in de krant, historische figuren, waarnemingen over de samenleving etc.etc. Binnenkort verschijnt de eerste colum van Marianne over Buffelo Bill. Hier heeft zij wat onderzoek naar gedaan. Nu dat was het weer voor deze keer.

Lieve groeten,

Vanuit het midden van de USA

Maurice

Marianne