De vlucht van de kraanvogels

Toto is dit Kansas ?

Lieve mensen,

Gisteren zijn we aangekomen in Kansas met de South West Chief. Het is hier momenteel Central-time wat betekent dat we onze horloges een uur vooruit hebben gezet. Het is hier nu 6 uur vroeger dan in Nederland. Voordat we aankwamen hebben we eerst van Boulder naar Denver gereist en daar overnacht in een hotel. Een uiterst krakkemikkige kamer waar niets werkte en die veel te heet was. Nog een wonder dat we daar hebben kunnen slapen. In Denver hebben we nog een plezierige middag kunnen doorbrengen. De volgende ochtend moesten we al om 4 uur op om de Express Bus te halen naar Raton in New Mexico om van daaruit de aansluiting te krijgen met de trein naar Kansas City Missouri. Bijna hadden we de bus gemist omdat de nachtporier van het hotel in Denver vergeten was om de taxi te bellen. Gelukkig had Marianne een voorgevoel dat de taxi nog niet besteld was. Eenmaal aangekomen in Raton moesten we een halve dag wachten op de trein. Raton is een overstapstation waar maar 2 treinen per dag rijden. Een plaats in de middle of nowwhere in New Mexico. In Raton hebben we heerlijk geluncht bij Enchanted Grounds. De eigenares vertelde dat de zaak vroeger de Silver Dollar Bar heettte waar live muziek was en waar in de ruimte naast de bar de dames van plezier actief waren. De zilveren Dollars waren ingemetseld in de vloer. Na de lunch hebben we een heel gesprek gehad met Joan en haar personeel. Ze waren zeer geinteresseerd in onze reis en wilden het adres van ons travelweblog zodat ze onze foto's kunnen bekijken. Zo blijven we steeds mensen ontmoeten waarmee we allerhande gesprekken hebben. Zoals Jana ,de receptioniste van ons vorige hotel in Boulder die net als wij geinteresseerd is in spirituele en aanverwante zaken. Ze had zelf een boek geschreven over de biologie van de Kundalini (levensenergie) en was bezig om te kijken of ze een alternatieve gemeenschap kon opzetten. Afkomstig uit New Zeeland is ze uiteindelijk in Boulder terecht gekomen. We blijven in contact. Maar goed nu terug. Eenmaal in de trein moesten we eigenlijk al vroeg gaan slapen. We hadden een zitplaats gereserveerd wat betekent dat je 's nachts in je speciale slaapstoel ligt. Nu moet je je daar niet teveel bij voorstellen maar je spaart een paar honderd Dollar uit die je anders kwijt zou zijn aan een slaapkamer. Alles bij elkaar hebben we nog redelijk geslapen en kwamen we rond half acht in de ochtend in Kansas City aan. Kansas City ligt echt in het hart van de USA. Gedeeltelijk ligt de stad in Missouri en gedeeltelijk in Kansas. Een merkwaardige situatie. Toen we het station uitstapten in Kansas City was er een marathon aan de gang waardoor de bussen en taxi's niet reden. Na wat omwegen en vragen naar de juiste weg zijn we uiteindelijk uitgekomen bij ons budget hotel. Lopend met volle bepakking. Het hotel of liever gezegd Inn is in zijn soort verrassend goed. Behalve het ontbijt dat is typisch Amerikaans met pap, bagels, slappe koffie en Kellogs vlokken in alle soorten en maten. Het weer is hier overigens schitterend, prachtige herfstkleuren in allerhande tinten. De stad is surprising, mooi en ruim van opzet met allerhande zaken te doen op het gebied van kunst, cultuur en muziek. Noem het maar op. Nadat we ons in het hotel hebben geinstalleerd zijn we meteen op weg gegaan om te eten en om een eerste kennismaking met de stad te hebben. Onderweg kwamen we een man tegen die net als wij de herfst aan het fotograferen was. Een bereisde Amerikaan met wie we een leuk gesprek hadden en die ons allerhande tips gaf over zaken die we hier kunnen bezoeken. Je hebt hier een Jazz District, een mooi museum voor moderne kunst en nog veel meer zaken die de moeite waard zijn om te bezoeken. Charlie Parker is hier geboren, evenals Andy Warhol, Duke Ellington en Ella FitzGerald. Dwight Eisenhower, vroegere Amerikaanse president komt hier uit de buurt. Ook kun je Camp Snoopey bezoeken een pretpark gewijd aan dit stripfiguurtje.Wat verder opvalt hier zijn de monumentale gedenktekens en plaatsen gewijd aan de nagedachtenis van de Amerikaanse soldaten die in de buitenlandse oorlogen van de USA gesneuveld zijn. WO 1, Korea, Vietnam, China , de lijst met oorlogen waaraan ze deelgenomen hebben is eindeloos. Ook vind je hier het hoofdkwartier van de Veteranen belangengroep. Ons hotel ligt ernaast. De positie van de veteranen laat in sociaal en economisch opzicht trouwens veel te wensen over. Als ze eenmaal terug zijn uit de oorlog worden ze vaak vergeten en kijkt niemand meer naar ze om. Gisterenmiddag zijn we op weg naar iets te eten in het West Crown Plaza terecht gekomen een gigantisch funshopping winkelcentrum hier vlakbij. Daar kwamen we een leuk kindertheater tegen. Collega's van Maurice bij Pepino let op: hier kunnen jullie misschien nog ideeen van opdoen. Niet dat ik over mijn graf heen probeer jullie te beinvloeden. Maar toen ik het zag moest ik even sterk aan iedereen denken. Groeten aan jullie en de kinderen. Is dit Kansas Toto ? Toto is de hond in de Fantasy story van L. Frank Baum's genaamd the Wonderful Whizard of Oz. Toto is het huisdier van Dorothy Gale: een boerendochter uit Kansas die over de regenboog wordt geblazen in het magische land van Oz. Toto werd beroemd in de film die in 1939 gemaakt werd van de Whizard of Oz. In deze film speelde Judy Garland de hoofdrol. De film is een populaire classic geworden onder de verschillende Baby Boom generaties omdat hij zo vaak op televisie is geweest. Toto werd onsterfelijk door Dorothey's beroemde oneliner: ' Toto I have the feeling were' not in Kansas anymore'. Vandaar de titel van dit verhaal. Je kunt je overigens hier helemaal in Western style kleden met Cowboyhoed en al, laarzen, riem en bijpassende Belt Buckle. Howdy. Dit is het land van de Cowboys en de Settlers (kolonisten die zich hier uiteindelijk gevestigd hebben en boer geworden zijn) .

Dit was het weer voor vandaag.

Yippi Yahe,

Lieve groeten,

Maurice

Marianne

patricia

He Maurice en Marianne

Zijn net thuis van een high Tea waar we de 38e verjaardag van Tante Anny vast hebben gevierd. Was erg gezellig, jammer dat jullie er niet bij konden zijn maar dat komt allemaal volgend jaar wel weer goed {of niet?Als we alles zo lezen hebben jullie straks helemaal geen zin meer om in Tilburg op 1 plek te zitten maar dat zien we dan wel}. Veel groetjes van Patricia, Emile, Lisa en Nikki.

Tante Anny en oom Ad

Lieve Maurice en Marianne,

Wat was ik blij en verrast met jullie felicitatie uit Kansas

Wij hebben het heel gezellig gehad met Patricia,Emile en Lisa en Nikki. Jullie zijn nu al bijna 3 maanden weg en hebben al heel wat gezien en meegemaakt.
Weet je straks Tilburg nog wel te vinden?
Kijk goed uit en zorg goed voor jezelf.
Heel veel liefs uit Tilburg van tante Anny en oom Ad