De vlucht van de kraanvogels

Into the Wind: op weg naar Kansas City.

Lieve mensen,

Vanmorgen zat er een kleine eekhoorn te knabbelen bij de boom voor onze Cabin. Hij is zo klein dat ik hem makkelijk in de palm van mijn hand zou kunnen vasthouden. Z'n moeder die boven in de boom woont houdt hem regelmatig in de gaten. Inmiddels is het weer hier behoorlijk opgeklaard. De sneeuw is verdwenen en je ziet de herfst terugkomen. De bladeren vallen snel van de bomen zeker door de flinke wind die hier waait. De afgelopen dagen hebben we een paar leuke uitstapjes gehad. We zijn naar de bioscoop geweest hier in Boulder en we hebben de film gezien van Michael Moore: Capitalism a Love Story. Moore onderzoekt in deze film o.m. hoe het mogelijk is geweest dat het Amerikaanse volk berooft is van geld en goed. Sinds het Reagan tijdperk zijn de grote ondernemingen en banken bezig geweest om op systematische manier de zaak te flessen.De film geeft een schrijnend beeld van een samenleving die geheel gedomineerd is geweest en misschien wordt gedomineerd door een kleine elite van zeer rijken die er alles aan doen om de democratische spelregels te omzeilen. Een ontluisterend voorbeeld van louche verzekeringspraktijken is een kruideniersketen die levensverzekeringen afsluit op het overlijden van haar werknemers zodat ze als deze komen te overlijden via de polis meer opbrengen als ze dood zijn dan in leven. De nabestaanden ontvangen in zo'n geval niets. De film zet op glasharde wijze het dievengedrag neer van een groepje zeer machtige plutocratische bankiers die op nietsontziende wijze parlement en volk bedriegen. Gaat dat zien, gaat dat zien !. Ook zijn we naar Celestial Seasonings geweest een bedrijf dat kruidenthee maakt. En niet zomaar kruidenthee. Biologische en maatschappelijk verantwoord ondernemen staan centraal in dit bedrijf. We hebben een rondleiding gehad en konden het productieproces van het verwerken van de theebladeren van dichtbij bekijken. We werden high in de Mintkamer waar alle mintkruiden liggen opgeslagen. Ook mochten we verschillende theesoorten proeven. Celestial is een voorbeeld van een bedrijf met name hier in Boulder wat op een creatieve manier vorm heeft gegeven aan haar ondernemerschap. Toen we buiten waren hebben we nog door de prairituin gelopen die het bedrijf heeft aangelegd. Hier springen de prairimarmotten vrolijk rond. Alles bij elkaar hebben we hier in Boulder een prima tijd gehad. We hebben hier ook weer nieuwe mensen ontmoet die ook allerhande ideeen hebben die gericht zijn op het ontwikkelen van nieuwe initiatieven. Interessant voor de toekomst. Ondertussen zijn we bezig ons voor te bereiden voor onze reis naar Kansas City waar we 9 dagen zullen blijven waarvan 2 dagen besteed zullen worden aan alweer onze laatste training met Ken Cohen. We zullen 1 nacht in Denver blijven om dan 's morgens voor het krieken van de dag met de bus naar Raton New Mexico te gaan van waaruit we met de trein naar Kansas City zullen vertrekken. Na Kansas City zullen we naar St.Francisco gaan met de trein. St. Francisco is onze laatste etappe van onze USA reis. Hier zullen we het nodige moeten regelen voor de verdere voortgang van onze wereldreis. Inmiddels hebben we een leuk hotel gevonden annex vredescentrum vlakbij de Golden Gate brug, het hart van de stad. In de buurt waar we dan komen te zitten zat het centrum van de Summer of Love, de Flower Power beweging. Het hotel waar we verblijven is voortgekomen uit die tijd. Het wordt geleid door Samie Sunchild en is een ontmoetingsplek voor wereldreizigers. Passend toch. Wij verheugen ons hier erg op. Nu inpakken maar weer en tot de volgende keer.

Lieve groeten,

Maurice

Marianne

Paula Schuurmans

Hier weer even een berichtje uit Tilburg. Het is goed te lezen dat jullie een leuke reis met bijzondere ontmoetingen hebben.
Ook hier is de herfst ingezet maar zonder sneeuw!
Ik wens jullie ook namens Ad nog veel reisgenot en zal jullie wat frequenter volgen. Groetjes Paula.