De vlucht van de kraanvogels

Winterwonderland in Boulder.

Lieve mensen,

Vanmorgen weer computerproblemen gehad. Heeft waarschijnlijk met het weer te maken hier. Het sneeuwt hier al weer een paar dagen en de bergen zijn gehuld in een dichte ondoordringbare mist. Als je over straat loopt moet je uitkijken waar je loopt want er zijn hele stukken bevroren en het is heel erg koud. De laatste keer dat we zoveel sneeuw gezien hebben is 3 jaar geleden in Berner Oberland in Zwitserland toen we in februari naar de Schweibenalp zijn geweest. Wat doe je als het zo gesneeuwd heeft. We wandelen veel naar Downtown Boulder met name Pearl Street waar talloze leuke winkels zijn en waar we ook eten. Je kunt hier lekker eten voor weinig geld: onder de $ 10 dollar per persoon heb je een lekkere biologische maaltijd. Verder hebben we dit weekend boekwinkels bezocht. Die heb je hier in alle soorten en maten. reusachtige boekwinkels met een eindeloze keus aan goede boeken. Boekwinkels waar je ook nog eens lekker koffie kan drinken en voordat je een boek koopt rustig een stukje uit het boek kan lezen. Ook heb je hier de Beat Book Shop waar je alles kan krijgen op het gebied van schrijvers van de Beat Nick generatie .De bekendste exponenten van deze generatie zijn Jack Kerouac , Alan Ginsberg, William Burroughs. Zij hebben ook de Naropa School of Disembodied Poetics opgericht. Jack Kerouac was bekend vanwege zijn roman On the Road die wij beiden gelezen hebben. Het hele culturele en spirituele klimaat is hier trouwens van ongekende omvang. Een prima bibliotheek, een muziektheater, lezingen van schrijvers, wetenschappers en religieuze leiders. Meditatiecentra, eindeloos veel Yoga, onvoorstelbaar veel mogelijkheden om Outdoor, buiten, dingen te doen. Winkels, coffeeshops, leuke restaurants, een Universiteit, kortom teveel om op te noemen. Alle grote schrijvers en spirituele leraren zijn hier wel eens op bezoek geweest of hebben hier hun sporen nagelaten. Ook heb je hier het NCAR, een instituut dat zich bezig houd met het verschijnsel van de klimaatverandering en wat internationale bekendheid geniet. Verder de Naropa Universiteit, een Boeddhistische Universiteit , die opgericht is in de jaren zestig door de bekende Tibetaanse Lama Chyogam Trungpa Rinpoche. Meditatiemeester, schrijver, kunstenaar en brenger van de Tibetaanse leer naar het Westen. Trungpa heeft onstellend veel invloed gehad op Boulder en omgeving. Overal zijn centra te vinden van de Tibetanen, winkels, boeken, gebedsvlaggen en mensen die op een of andere manier betrokken zijn bij het Boeddhisme. Ook vind je hier veel andere spirituele en levensbeschouwelijke stromingen. We nemen hier dan ook kennis van maar wij hebben onze eigen route al lang uitgezet. Het heeft ons lang genoeg gekost om onze eigen weg te vinden en goede leraren te ontmoeten die ons op de juist wijze verder kunnen begeleiden. De Nederlandse Yogameester Saswhita voorspelde het al: na de tweede wereldoorlog zal er een spirituele supermarkt ontstaan met veel keuzemogelijkheden. Het kost echter tijd en doorzettingsvermogen om met dit soort zaken op een authentieke wijze om te gaan en met de voeten op de grond je weg te vinden. Het stadium van de spirituele fascinatie zijn we gelukkig al lang voorbij. Ook geloven we niet meer in alles wat ons voorgespiegeld wordt. Een kritische houding en gezond verstand komen dan ook van pas.

Wandelen, rusten, denken, trainen, nietsdoen, we hadden het echt even nodig. Langzamerhand gaan we op weg naar Kansas City, dat is pas a.s. donderdag. Voor die tijd willen we echter nog een paar leuke uitstapjes maken hier.

Vanuit een winters Boulder,

Lieve groeten,