De vlucht van de kraanvogels

Philadelphia, stad met een eigen lied.

Lieve mensen,

De herfst begint hier ook in te vallen. De bladeren zijn aan het verkleuren en vandaag heeft het zacht gemotregend en ook was het kouder. Het is de eerste dag dat we onze lichtgewicht reisjassen te voorschijn moesten halen. De grijze eekhoorn die hier in de tuin rondspringt is ijverig nootjes aan het verzamelen. Vandaag toen Maurice aan het trainen was in de tuin bleef hij even aandachtig op zijn achterpootjes staan om hem te bekijken. De rust doet ons goed. We hebben weer even tijd en ruimte om andere dingen te doen. Zoals wassen en Snow Leopard installeren.Lekker even buiten op de veranda zitten en de krekels die hier in grote aantallen aanwezig zijn horen tjirpen. Nederland is ver weg en toch ook op een of andere manier weer dichtbij als we met anderen over ons land praten. Toch zijn onze gedachten regelmatig bij jullie. Zoals bij Mieke Nelie wiens moeder overleden is. Gecondoleerd langs deze weg en sterkte toegewenst. Wil je ons je E-mail adres sturen want dat hebben we niet. vandaag zijn we weer naar downtown Philly gegaan. Onderweg in de Trolleybus kom je voornamelijk Afro-Amerikanen tegen die de meest uiteenlopende kleding dragen. Wat vooral opvalt zijn de oneindig gevarieerde hoofddeksels en sieraden die ze dragen. Disco, Moslim, Jazz, huisvrouw, Hip Hopper, Hood,nette kantoorman -of vrouw, arts, verpleegkundige, religieus, kortom de variaties zijn eindeloos. Kleurrijk en opvallend. net als de stad trouwens. met haar bijzondere muurschilderingen, haar afkeer van geweld en haar streven naar vrede en vrij zijn van haat en angst. We zijn vandaag naar het Friendscenter, vrienschaps centrum, van de Quakers gegaan en hebben daar een interessant gesprek gehad met een Quaker voorlichter. Ook mochten we plaatsnemen in de Meetinghall van het centrum. Een ruimte met een schitterend licht. Een ruimte waar jaarlijks de meerdaagse nationale bijeenkomst van de Quakers gehouden wordt. De Quakers zijn een religieuze groep zonder uiterlijk vertoon en dogma's. Hun streven is er op gericht een vredevolle en rechtvaardige samenleving te scheppen met respect voor alle religies en culturen. Zij hebben gestreden voor afschaffing van de slavernij en voor de gelijkberechtiging van vrouwen .Zij gaan uit van hun eigen verantwoordelijkheid en hebben geen voorganger. De bijbel is voor hen een werk in uitvoering, onaf , in progressie. Zij geloven dat er in ieder mens een goddelijke vonk aanwezig is waarmee hij/ zij in verbinding kan komen. Waarover spraken wij ? Over onze reiservaringen, de vrede, de crisis, de ecologie, religie, onze hoop en ons verlangen naar een betere wereld. Een boeiende uitwisseling van standpunten waarbij we het gevoel hadden dat wij niet dwaas of alleen zijn in het hebben van idealen. De Quakers hebben het gebouw waarin zij verblijven gerenoveerd volgens de laatste ecologische en energie bewuste inzichten. Ze gebruiken zonnenenergie, hebben een groen dak, hergebruiken en zuiveren hun water. ze streven er naar om 100 % hernieuwbare energie te gebruiken, Hoopvol voor de toekomst. Dat soort initiatieven zie je hier in de USA steeds meer. Het gebouw zelf ademende een vredige sfeer uit. Hardstikke leuk om kennis te maken met deze groep. Het inspireert ons om zelf met dit soort zaken door te gaan als we in Nederland terug zijn. Onze reis is geen vakantie maar een manier om andere mensen te ontmoeten en nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Tevens is het een queste, zoektocht naar wie wij zelf zijn en wat we verder nog kunnen worden en betekenen voor deze wereld. Een wereld die menselijkheid en leefbaarheid hard nodig heeft. In Amerika een land waar heel veel voedsel is lijd 1 op de 8 Amerikanen honger, schandelijk als je dat afzet tegen de uitgaven voor bewapening in dit land. Verder hebben we gewandeld door Philadelphia. Daarbij hebben we ook een kijkje genomen in wijken waar je normaal niet komt. De straten zijn hier rustig en de mensen zijn veel meer op hun gemak dan in New York. Toch tref je hier veel arme mensen aan. Een kleine rijke blanke bovenlaag en een grote groep minder gefortuneerden. Er valt nog heel wat te doen ! In de metro, om even vrolijk te eindigen werden we verrast door een concert dat gegeven werd door: Anthony Riley die Motown classics met zijn achtergrondgroepje te berde bracht. Een prachtige Soul stem. Binnen de kortste keren was het publiek aangegroeid en stond iedereen te klappen en te swingen.We hebben zijn CD gekocht, 5 $ only, echter er is iets mis gegaan met het branden van de muziek, er stond niets op. Ik heb Anthony gemaild hierover en ben benieuwd of en hoe hij zal reageren op dit bericht. Sing it out Brother. Ook hebben we vandaag nog een ontmoeting gehad met nieuwe gasten in dit hotel. Een Italiaans, ouder echtpaar uit Detroit op bezoek bij hun zoon en onderweg naar Parijs. heel gezellig gepraat. Dit soort ontmoetingen geeft weer meer kleur aan onze reis.

Vanuit Philly,

Lieve groeten,