De vlucht van de kraanvogels

Chinatown, Little Italy, Wallstreet en de Brooklyn Brigde.

Lieve mensen, Vandaag zijn we vroeg opgestaan en zijn we met de metro vanaf Grand Central Station richting Brooklyn Bridge gegaan. De metro in New York is erg modern en het is makkelijk om de lijn te vinden die je moet hebben. Wel is het erg warm onder de grond. Okay, we zijn uitgestapt bij het eerder genoemde station en we zijn eerst richting Chinatown gegaan. Voordat we daar aankwamen hebben we eerst nog foto's kunnen maken van een actie die gevoerd werd door een groep mensen die wilden dat mensen met gezinnen als ze ziek zouden worden de ziektedagen ook uitbetaald zouden krijgen. De ' varkensgriep' was hier de directe aanleiding voor. Wat een luxe kennen wij dan toch in Nederland, dat wij gewoon onze ziektedagen doorbetaald krijgen. En maar klagen en voor ieder griepje thuis gaan zitten. Hier is dat wel even anders. De New Yorkse televisiezender was bij deze actie aanwezig en de sprekers hielden op straat een kleine persconferentie waar ze hun standpunt aan het toelichten waren. Hierna kwamen we in de omgeving van het hooggerechtshof van de USA en het paleis van justitie. Ook is hier de stedelijke gevangenis gehuisvest en het het hoofbureau van de New Yorkse politie. Dit gebied is zwaar afgegrendeld door wachtposten met mitrailleurs en er hing een aparte sfeer op het hele terrein. Juristen en agenten liepen af en aan. Om de gebouwen binnen te mogen moet je pasjes hebben en door speciale detectie poorten heen. Na 9/11 is de stad zwaar beveiligd op sommige locaties. Bij Wallstreet kwamen we hetzelfde tegen. De Stock Exchange, het beursgebouw, dat voor 9/11 gewoon toegankelijk was is geheel afgezet en er is bewakingspersoneel en een anti-terrorisme eenheid van de New Yorkse politie aanwezig. Wij hebben het niet meteen in de gaten gehad omdat we hier voor het eerst zijn maar de USA is een land in oorlog met alle consequenties van dien. Chinatown was erg leuk, een bonte verzameling van mensen en winkels en overal hoorde je Chinees om je heen. Alleen stonk het er verschrikkelijk naar poep. Little Italy echter bestaat als zodanig niet meer het is opgegaan in andere wijken. Alleen eind september vind er een groot 10 daags festival plaats ter ere van San Gennaro, de beschermheilige van Napels. Vervolgens zijn we naar Wallstreet gegaan. Op weg naar Wallstreet kom je allerhande Nederlandse invloeden tegen. In 1625 heette New York Nieuw Amsterdam en in 1664 veroverde de Britten het op de Nederlanders en ging het New York heten. Je vind hier ook op de gekste plaatsen Nederlandse namen terug . Zo is er een bus die via Gerritsen Avenue gaat en zijn we ook de Beekman Avenue tegengekomen. De eerste Nederlander die voet op Amerikaanse bodem heeft gezet heet Peter Minuit, 1626 hier naar toegestuurd om als Gouverneur Nieuw Amsterdam te besturen. Hij kocht Manhattan van de indianen voor ongeveer $ 24, een koopje. Prins Willem Alexander en Prinses Maxima zijn ook hier in het kader van 400 jaar Manhattan. We hebben ze nog niet gezien.,maar ze zullen wel een heel ander programma volgen dan wij. Ach ja verschil mag er zijn .Wallstreet is echter heel anders dan wij ons voorgesteld hadden. Wel eens waar veel financiele instellingen maar die tref je hier in New York overal aan. Naast de beurs zagen we de Federal Reserve, de bank van de Amerikaanse regering een ongeloofelijk dik gepantserde bunker. Tegenover de beurs ligt de Federal Memorial Hall waar in 1789 George Washinghton zijn eed aflegde die hem tot de eerste president van de USA maakte. Zijn we er nog bij. Af en toe een stukje geschiedenis hoort nu eenmaal bij het reizen .Na Wallstreet wilden we met de gratis Ferrie, veerboot, naar Staten Island varen. Echter de wachrtrijen waren enorm lang. Het woon-werkverkeer was weer op gang gekomen. Rondom het Ferrie station heerst een agressieve, louche sfeer. Je moet daar goed op je tellen passen. We besloten daarom voor een ander uitstapje te kiezen. Wandelen over de Brooklyn Brigde die Manhattan met Brooklyn, Breukelen, verbind.Voordat we bij de voetgangersbrug aankwamen liepen we eerst door het Southport district. De Amerikanen hebben dit voormalige havengebied helemaal opgepimpt en het heeft dan ook een welhaast Volendamachtige allure gekregen. Amerikanen zijn hier dol op ! Toch waren er nog een paar oorspronkelijke stukjes te ontdekken. Wandelen over de Brooklyn Brigde is een te gekke ervaring. Zweven tussen hemel en aarde met een schitterend uitzicht over de East River. De grootste hangende brug ter wereld en de eerste brug die gebouwd is van staal. 1883. Veel mensen uit New York wandelen of fietsen over deze brug. Als je in New York bent is deze wandeling echt aan te raden. Nu dat was het wel weer voor vandaag. Let's call it a day Guy's. Lieve groeten, Maurice Marianne

Arjo Strijbosch

Hoi Maurice en Marianne.. Als regelmatige lezer van jullie verhalen, moet me toch iets van het hart ! Jullie steken enorm veel tijd en energie in het schrijven over al die aktiviteiten die jullie iedere ondernemen. Maar.. wat ik nou zo mis zijn de persoonlijke belevingen, wat vinden jullie leuk of minder leuk.. Verder vraag ik me als liefhebber van mooie foto's af hoe het komt dat bijna al jullie foto's schuin staan? Maar, ondanks deze kritische noten, toch veel plezier daar en ik blijf jullie volgen.. Arjo..

patricia

He vakantiegangers,

Leuk om alles te volgen al gaat de tijd wel snel. Hier is alles goed, Emile wordt morgen 50 jaar dus dat is ook al weer een mijlpaal! Ook in die zin gaat de tijd wel erg hard! Liefs Patricia

Fred

Een aanvulling op de koop en verkoop van Manhattan, ongeveer 400 jaar geleden. De nazaten van de indianen vertellen het verhaal dat de nederlanders een stuk land wilden kopen 'ter grootte van een stier'. Dat was wel vreemd, maar de indianen kenden het gegrip 'kopen van land' niet en stemden toe. Nu bleek dat de nederlanders 'ter grootte van een stier' bedoelden als 'een stierenhuid die in reepjes gesneden de grootst mogelijke omtrek kan vormen. Het bleek om een stuk grond te gaan van 200 x 200 meter. Gewoon een truuc dus om de indianen dubbel op te lichten! Hugh.

Fred