De vlucht van de kraanvogels

Harlem, de zon is aan het dansen.

Lieve mensen,

Vandaag is het een schitterende dag in New York, de zon schijnt uitbundig en er waait een stevige bries vanuit de richting van de Hudson rivier die op een steenworp afstand van ons hotel ligt. We hebben een rust-en plannendag. Dat betekent dat we aan het bijkomen zijn van de afgelopen dagen en dat we vooruit aan het plannen zijn voor het vervolg van onze reis door de USA. Zoals jullie gelezen hebben is onze volgende stop Rochester NY bij het meer van Ontario, waar we onze eerste training met Kenneth Cohen zullen hebben.We hebben nog geen hotel in het vooruit geboekt aangezien hier overal als je online boekt een vooruitbetaling wordt gevraagd met je creditkaart.Je krijgt het geld wat je vooruit hebt betaald niet terug, dus dat is best een groot risico. We hebben dan ook besloten ter plekke een hotel te zoeken in de buurt van het Amtrack treinstation. Van daaruit kunnen we dan makkelijk weer verder naar onze volgende bestemming. Welke deze zal zijn weten we nog niet maar zodra we weten wat we gaan doen kunnen we hier onze coach reserveren in de trein. Vermoedelijk gaan we richting Boston of Philidelphia , plaatsen waar een stuk Amerikaanse geschiedenis ligt. Overigens willen we niet teveel grote steden aandoen. St. Francisco natuurlijk wel want dat staat hoog op ons lijstje. Daar moeten we ook vliegtickets voor Japan regelen en onze Japan railpas aanschaffen.

Het is hier overigens momenteel in New York erg ontspannen want het is Labor Day weekend in de USA. Mensen hebben hier een lang weekend, tot en met maandag. De laatste keer dat mensen met kinderen en studenten in de zomer kunnen reizen want werk en scholen zijn hier zoals jullie hebben kunnen lezen deze week weer begonnen. Labor Day is altijd de eerste maandag in september en vind z'n oorsprong in Canada, 1870, waar het ontstaan is vanuit de Nine-Hour Movement aangevoerd door de werkers uit de grafische sector. In 1882 is het ingevoerd in de USA. De eerste Labor Day was in New York. Vroeger was Labor-Day een dag voor vakbonden en politici om hun boodschap aan te scherpen. Tegenwoordig heeft het meer een vakantieachtig karakter. Picnics, vuurwerk, watersporten, familiebezoeken en reizen.

Over reizen gesproken. Gisteren zijn we naar Harlem geweest. Een reis met stadsbus 102 die ruim een half uur heen is en een half uur terug. Ongeveer de afstand Tilburg- Eindhoven dwars door Manhattan. We hadden eerst niet door dat je geen kaartje in de bus kunt kopen dat moet je bij het metrostation doen. Je kunt dan aangeven hoeveel ritten je wil en dan krijg je een plastic rittenkaart die je in de bus digitaal kunt verzilveren. 1 Busrit kost hier $ 2.25 dat geldt overigens ook voor de metro. Het doet er niet toe hoe lang je dan reist. Het vervoerspersoneel, voornamelijk Latino's en Afro-Amerikanen, heeft een erg kort lontje. Als je niet meteen begrijpt wat de bedoeling is wordt je afgebekt. Het beste is dan: gewoon rustig blijven en glimlachen.Je leert hier vanzelf je niet op te winden over het verkeer en vervoer. New York is overigens een stad die veel energie vraagt .'s Avonds zijn we meestal bekaf en vallen we als een blok in slaap.

Goed nu Harlem. het gebied tussen Morningside Park en de Hudson rivier, tussen 110th-125th straat, wordt gedomineerd door de Columbia Universiteit en twee belangrijke kerken. Verder naar het westen en het noorden ligt Harlem, de meest bekende Afro-Amerikaanse gemeenschap van de USA. In 1880 werd de buurt door spoorrails verbonden met Midtown Manhattan. De grote huizen in de buurt werden aanvankelijk bewoont door Ierse, Joodse en Italiaanse gezinnen. Maar in de jaren vanaf 1920 domineerden de Afro-Amerikanen de buurt. De rennaissance van Harlem, toen de jazzclubs met Afro-Amerikaanse entertainers werden bezocht door blanken eindigde in de jaren '30 van de vorige eeuw toen de Grote Depressie begon. In de jaren zestig waren er rassenrellen in Harlem en was de burgerrechtenbeweging en Black Power actief in de gemeenschap van Harlem. Namen als Martin Luther King en Malcom X kom je dan ook frequent tegen in deze buurt. Ze zijn van groot belang geweest voor de emancipatie van de Afro-Amerikaanse gemeenschap. Was in het verleden Harlem arm en crimineel, nu vind je, 43 jaar na dato een ander Harlem. meer welgestelde mensen, grote sociale programma's om criminaliteit te voorkomen en betere huisvesting en medische voorzieningen. Toch biedt het straatbeeld een diverse aanblik. Naast de economische- en sociale vooruitgang zie je toch nog veel armoede en achterstelling. Dit zie je vooral bij de oudere generatie terug. Gisteren toen wij er waren was het overal volop markt en zag je een levendige straathandel. Je ziet in Harlem bijna geen blanken op straat. Een merkwaardige gewaarwording om in de minderheid te zijn. Wel zie je toeristen in tourbussen rondrijden.Ze komen echter niet uit de bussen. Rondom flatgebouwen zie je groepen mensen op tuinstoelen zitten en uit luidsprekers klinkt keiharde hip hop muziek. Aan de rand van de weg zitten groepjes oudere mannen en vrouwen te praten en te drinken. Kerkgenootschappen, zeer talrijk vertegenwoordigt in deze buurt, houden fancy fairs en kermissen. Exotische geuren en mensen in kleurrijke kleding prikkelen de zintuigen. Vandaag is het een zonnige dag. Een oudere straatverkoper vraagt aan Maurice of hij een zonnebril wil kopen. The sun is dancing man/ de zon is aan het dansen. Maurice haalt zijn zonnenbril te voorschijn en zegt: I already have sunglasses man. De man lacht en tegelijkertijd steken we onze duim op naar elkaar. even telt kleur niet meer.Toch zouden we hier 's avonds niet graag rondlopen. Overal zitten streetgangs/ straatbendes. Overdag gebeurd er niets, maar 's avonds is de buurt heel anders en ken je de codes niet. We maken mooie foto's en nemen na ruim twee uur de bus terug naar Midtown. een prachtig uitstapje op een mooi nazomerse dag. Over foto's gesproken dit zijn de laatse foto's die we kunnen plaatsen binnen ons fotorantsoen , dan zitten we aan de 500 foto's. Een mooie mijlpaal. Vandaag zijn we ook precies een maand onderweg. Langzamerhand beginnen we ons steeds meer nomaden te voelen, drifting, Nederland is ver weg. Dit reisweblog geeft ons wel houvast. Het maakt dat we de verbinding met jullie kunnen blijven voelen doordat we onze reiservaringen delen.

We hopen dat iedereen het goed maakt. Blijf ons volgen want er volgt nog veel meer.

Lieve groeten,

Maurice