De vlucht van de kraanvogels

Central Park , First en Fifth Avenue.

Lieve mensen,

Een hartelijke groet vanuit een zonnig New York. Vandaag hebben we een relatief rustige dag gehad. We hebben wat huishoudelijke werkzaamheden verricht en zijn naar het treinstation van Penn Station gelopen om onze reserveringen van onze Amtrackrailpas om te zetten in de pas zelf. We hebben een treinpas van 18 segmenten Nationwide reizen gedurende 45 dagen. Ook kunnen we gebruik maken van de bussen van Amtrack. Als we hierna nog verder willen reizen met Amtrack kunnen we aansluitend ook een kleinere railpas kopen. De service van Amtrack is geweldig en Pennstation van waaruit we vertrekken is een hypermodern treinstation. De stations en treinen in de USA zijn overigens zeer zwaar bewaakt. Er zijn allerhande controle en veiligheidsprocedures die starten bij het afhalen van je railpas. Ook de voorschriften omtrent bagage zijn streng.Verder wordt je door de Amtrackpolitie gescand als je de trein wilt nemen. Op de Amerikaanse treinstations zelf kan er naar je paspoort gevraagd worden en kan je bagage gecontroleerd worden.Toen we eenmaal onze passen hadden afgehaald hebben we Madison Square Garden bekeken, een beroemd stadion waar bokswedstrijden, ijshockeywedstrijden, concerten, tenniswedstrijden, circussen en talloze andere evenementen al sinds ongeveer 1830 plaatsvinden.Talloze beroemde sportploegen, sporters en artiesten hebben hier acte de presence gegeven. Dit is heilige grond in New York. Hier houd je je adem even in en verwonder je je over een stuk moderne geschiedenis die nu nog voortleeft. Op dit moment worden in dit stadion een gedeelte van de U.S. Open gespeeld, een tennistoernooi waarvan wij in Nederland slechts fragmenten krijgen te zien maar dat hier in heel Manhattan op grote beeldschermen te volgen is.

Gisteren zijn we naar het gebouw van de Verenigde Naties geweest. We hebben hier een rondleiding gehad onder leiding van een Koreaanse gids en hebben ondermeer de vergaderzaal waar alle landen bijeenkomen kunnen bekijken. Verder waren er tentoonstellingen over waterbronnen en nucleaire ontwapening. Gedurende onze toer werden we ondermeer bijgepraat over de milleniumdoelen van de UN. Ook kwamen onderwerpen als landmijnenvernietiging en mensenrechten aan de orde. Over 2 weken wordt trouwens een grote VN bijeenkomst gehouden in de Assemblyzaal waarbij alle wereldleiders aanwezig zullen zijn waaronder President Obama en Ghadaffi van Libie. Hier zullen belangrijke onderwerpen ter sprake komen. Last but not least werden we ook geinformeerd over de functie van de Veiligheidsraad en over de Vredesoperaties van de VN. Er is momenteel 1.3 biljoen $ beschikbaar voor honger en armoedebestrijding. Dit onderwerp staat genoteerd als milleniumdoel nr. 1.Om dit probleem effectief te kunnen bestrijden zou het bedrag van biljoen naar triljoen moeten gaan.

Toch heeft de VN in haar bestaan al veel bereikt. Maurice heeft verder een petitie getekend om alle nucleaire bewapening af te schaffen. Je kon dit bij de bezoekersingang tekenen op een grote papierrol. Vele mensen hebben dit al gedaan. Het wordt de grootste petitie die ooit op aarde verschenen is. Onze foto's spreken voor zich. We zijn erg blij dat we dit bezoek hebben kunnen doen. Overigens het VN gebouw wordt zwaar bewaakt en we moesten weer door de scan.

Donderdagochtend voordat we naar de VN gingen zijn we naar de computerwinkel van Apple New York gegaan op Fifth Avenue. We werden daar heel goed geholpen ondanks het feit dat de afspraak die we online gemaakt hadden niet goed doorgekomen was. Ian, een medewerker van Apple heeft ons begeleid. Marianne heeft een kleine IPod shuffle gekocht, 4GB, die 1000 songs kan opnemen en we hebben Snowleopard aangeschaft, het nieuwe besturingssysteem van Apple, wat een technologische revolutie in de computerwereld gaat inluiden. Ook een 4 GB USb stick om onze data, o.m. foto's ,op te slaan zodat ze niet verloren gaan. Hardstikke leuk om in de Apple winkel te zijn en daar rond te kijken.

De dag hiervoor, op woensdag 2 september zijn we naar Central Park geweest startend op Fifth Avenue. Central Park is 843 Acres. Een enorm gebied. Wie weet hoeveel km. 843 Acres is heeft het mysteryraadsel binnen dit artikel opgelost. Natuurlijk hebben we maar een stukje van het Park kunnen belopen. Het duurde 16 jaar, vanaf 1858, om het Park te scheppen.500.000 bomen werden in aanleg geplant. Tonnen aarde en stenen waren nodig om heuvels, meren ,weiden en gebouwen te maken. Frederick Law Olmstedt is de tuinarchitect geweest dit park heeft ontworpen. Het park vormt een groene oase in een hectische stedelijke samenleving. Je kunt er op verhaal komen, spelen, muziek maken, naar de dierentuin gaan of naar 1 van de vele zomervoorstellingen en/ of concerten . Ook is er een gedenktuin voor John Lennon, ontworpen door Yoko Ono, Strawberryfields. Kortom een zeer divers park. Wij luisterden er naar een jazzconcert van het David Azkenazy trio. Veel mensen zaten op bankjes hier naar te luisteren. Die bankjes kun je trouwens adopteren, je krijgt dan een plaatje met een door jou gekozen inscriptie op het bankje gemonteerd. Bij het concert wat wij zagen waren veel kinderen aanwezig,die zo klein als ze waren mee swingden op het ritme van de muziek. Lazy day in Central Park, zonnig en vrolijk.

Met ons gaat het goed, Marianne is langzaam aan het herstellen van een kou en begint weer wat meer praatjes te krijgen. We hebben geprobeerd drie drukke dagen samen te vatten. De foto's zeggen genoeg hopen wij. Trouwens, de foto's van de Joodse demonstranten zijn uniek. Ze demonstreerden tegen de behandeling van Orthodoxe joden in Israel. Je kunt nog beter in de USA leven schreven ze in hun pamflet. Ook de foto van de anti Obama activiste is uniek te noemen. met name de manier waarop het protest vorm krijgt. Hierbij worden fatsoensregels overtreden, kijk zelf maar !

Nu tot de volgende keer maar weer,

New York, New York, lets call it a day....

Lieve groeten,

Maurice

Marianne

tante Anny en oom Ad

Hallo Maurice en Marianne,

Wij zijn heel blij steeds iets van jullie te horen.
We genieten mee van jullie reis, zeer indrukwekend!
Hier is alles goed en de herfst is weer begonnen.
Je had gevraagd hoeveel km 843 acres is . Volgens Google is dit 4 vierkante km.
Heel veel hartelijke groeten uit Tilburg en tot de volgende keer