De vlucht van de kraanvogels

Downtown Lower Manhattan.

Lieve mensen,

Vandaag hebben we het iets rustiger aangedaan. Het weer was hier erg zonnig en door de stad waaide een lekker fris briesje afkomstig uit de richting van de Hudson Rivier. Het leek ons dus een prima idee om richting Central Park te gaan enkele Avenue's / lange straten verder die van boven naar beneden lopen en erg lang zijn. Dwars op deze Avenue's in de breedte liggen de straten. Dit even ter verduidelijking. Totaal anders dan in Europa.

Maar nu over de dag van gisteren. Gisteren waren we zoals jullie hebben kunnen lezen heel wat van plan maar gezien de lange afstanden zijn we niet aan alles toegekomen.We zijn gisteren naar Greenwich geweest en Soho. Via Madison Avenue zijn we naar de Avenue van de America's gelopen een zeer lange straat die Manhattan helemaal doorkruist . Onderweg hebben we in een bistroachtig restaurant geluncht en daar kwamen we Nikki tegen die daar als serveerster werkte. Ze hoorde dat wij niet uit de USA kwamen en van het een kwam het ander. Ze vertelde dat ze uit Russisch Koerdistan kwam en tijdelijk in Amerika op bezoek was. Ze wilde wel blijven maar haar ouders wilden haar nog wel terugzien. Ze verbaasde zich er over dat wij het aandurfden 10 maanden lang rond te trekken door diverse landen. Na de lunch liepen we verder naar Greenwich. Vroeger was Greenwich een toevluchtsoord voor Bohemiens en was dit gedeelte van New York aantrekkelijk voor muzikanten en schrijvers. Jazz muzikanten , de dichters van de beatgeneratie en podiumkunstenaars zoals de toendertijd jonge Bob Dylan verbleven hier kortere of langere tijd. Later werd de wijk populair onder homo's en lesbos.Op dit moment trekt de wijk jonge mensen uit heel de stad aan aangezien hier veel cafes en trendy winkels zijn.Greenwich komt 's nachts pas echt tot leven wanneer de cafes, theaters en clubs hun deuren openen voor het jonge trendy uitgaanspubliek.Wij bezochten Greenwich overdag en constateerden dat het in tegenstelling tot Manhattan een rustiger, ietwat dorps karakter heeft .Veel groen en oudere huizen uit een ander tijdperk. Veel leuke winkels en in Greenwich is ook de Universiteit van New York gevestigd met haar talloze faculteiten. Marianne kocht in een Tibetaanse winkel een zijden pet met het Tibetaanse lang leven symbool erop.In de winkel hing ook de afbeelding van de Dalai lama. We raakten in gesprek met de eigenaar van de winkel die ons vroeg waar wij vandaan kwamen en waar de reis naar toe ging. Toen we vertelden dat we ook naar India willen reizen kwam hij helemaal los. Hij was 10 uur rijden van Dharmasala geboren. Dharmasala is even ter informatie ,het verblijfsoord van de Tibetaanse gemeenschap in ballingschap en zetel van his holiness de Dalai lama, de spirituele leider van de Tibetanen. Het was een leuk gesprek en vol goede moed vervolgden we onze weg op weg naar Soho wat betekent South East of Houston.Voordat we echter in Soho arriveerden zijn we eerst naar de plek gegaan waar Manhattan begonnen is. De Peter Stuyvesant Avenue, een kleine straat in Lower Manhattan. Hier verkochten 400 jaar geleden de Britten het eiland Manhattan aan de Nederlanders voor het bedrag van $ 24.

Vroeger bestond Soho uit lege pakhuizen en magazijnen. Nu is de wijk omgetoverd in een trendy woon-en werkgemeenschap met hippe winkels, studio's en restaurants. Zoals zo vaak is de functie van de oude buurt veranderd en daarmee ook de populatie die er woont en werkt. Verderop rond Washinghton Square is het allemaal meer vervallen en tref je een grote Afro-Amerikaanse bevolking aan die haar eigen weg aan het zoeken is binnen Manhattan. Terwijl we zo aan het lopen waren kreeg Marianne het afwisselend warm en koud. een gevolg van de sterk wisselende klimaatomstandigheden. Spanje extreem warm, hier afwisselend regen en zon.En ook de airco. is niet altijd even fijn. Eerst waren we bang dat ze blaasontsteking zou krijgen maar waarschijnlijk is dit niet het geval. Laten we het beste er maar van maken.

Uiteindelijk was de dag van gisteren best wel vermoeiend vandaar wat we eerder al schreven vandaag een relatief rustige dag. We hebben een klein gedeelte van Central Park bezocht en konden foto's maken van een anti Obama activiste. Vlak voordat we thuiskwamen een demonstratie van Joods orthodoxen tegen de Israelische regering. Unieke foto's, maar die krijgen jullie morgen pas te zien. Ook schrijven we het Central Park verhaal pas morgen want we willen vanavond vroeg gaan slapen want morgen gaan we naar de computerwinkel van Apple New York en naar het Rockefeller centrum.

Tot morgen,

Lieve groeten,

Maurice

Marianne.

Joke van Halderen

Ha die Marianne,
Wat hebben jullie in die paar weken al veel beleefd!!!! Ineens zijn jullie al bijna een maand onderweg. Wat zijn we toch allemaaldruk. Waarmee?? Met de gekte van alledag en daar haak je dan op in. En met alle afspraken en sociale verplichtingen enz... merk je opeens dat de zomer bijna voorbij is. Maar ik heb ervan genoten hoor!!! Jullie ook??
Zondag vertrek ik met Annemiek naar Spanje voor een wandeling: Orense - Santiago de Compostela -Finistera - Muxia - SdC, een deel daarvan heet: "het oog van God", mooi he.
Als ik terugkom (23sept) neem ik weer contact op met jullie en ga me meer verdiepen in jullie tocht.
ps. ik heb me ook opgegeven voor een cursus tai ji, want ik denk dat dat goed voor mij is.
pps. Ik heb een petje, Wildebeast, gevonden op mijn kapstok en ik denk dat het van jou is, dus je weet waar je het kunt afhalen.
Ik wens jullie alle goeds, Joke van Halderen