De vlucht van de kraanvogels

let it be : hardrock in Madrid.

Lieve mensen,

Gisteren hebben we een kleurrijke, leuke dag gehad in Madrid. De temperatuur is iets gedaald zodat je meer kan doen. Ook zie je nu meer mensen op straat. Allereerst hebben we een wandeling gemaakt door de wijk Goya waar we verblijven. Deze wijk is het beste te omschrijven als een meer moderne, ruimer opgezette wijk in Madrid. Centraal in de wijk ligt het Salvador Dali plein dat ondanks z'n moderne opzet sfeervol en gezellig te noemen is. Jong en oud komen hier in de avond samen op dit plein. Zittend op een terras of spelend en skatend op het plein. Wat hier overigens wel opvalt is het enorme aantal bedelaars en werkloze mensen. Een nieuw fenomeen is echter de weldoorvoede, hoger opgeleide bedelaar die zijn hand ophoud langs de kant van de weg. Wij vonden dit niet zo prettig om te zien. Inmiddels zijn we druk doende onze reis naar de USA voor te bereiden. Van hieruit kun je makkelijk met de metro naar Barajas, het vliegveld van Madrid.Dit is aanmerkelijk goedkoper dan de taxi en je hebt ook niet te maken met verkeersopstoppingen in het centrum. Tijdens onze wandeling door de stad hebben we een leuke speelgoedwinkel ontdekt: Eureka*Kids. We mochten van de eigenares een foto maken voor ons reisweblog. Marianne was met name gecharmeerd van de lappen elfenpoppen die aan het plafond bevestigd waren. Hoogtepunt van de dag was echter ons bezoek aan het Hardrock cafe in Madrid vlakbij de Plaza de Colon. Het Hardrock cafe is in 1971 in Londen ontstaan. Twee Amerikanen, Isaac Trigrett en Peter Morton wilden een American style Dinnerhouse beginnen. Eric Clapton die de zaak binnenliep schonk zijn gitaar aan de twee en zo is de traditie ontstaan van gitaren aan de muur.Peter Townsend van the Who sloeg tijdens zijn optredens gitaren stuk met een bijl. Later heeft hij zijn bijl ingeleverd bij het Hardrockcafe zodat aan deze gewoonte een einde kwam. Inmiddels zijn er wereldwijd 124 Hardrockgelegenheden. Talloze iconen van de Rock en Roll hebben voorwerpen geschonken aan Hardrockcafes.Zo heeft Buddy Holly zijn verkennershandboek geschonken, de Beatles hun Magic Mystical Tour bus en is ook de bh van Madonna te bekijken. Het brilletje van John Lennon ligt in de kluis van het Hardrockcafe in Madrid dus dat konden we niet zien. Wel o.m. de gitaar van Roy Orbinson, het Spacekostuum van Space Ace, de leadgitarist van Kiss en de handtekening van Elvis. Overigens zijn de deuren van de de Abbey Road opname studio's te vinden in het Hardrockcafe in New York op Times Square en is de gitaar van James Marshall, beter bekend onder de naam van Jimi Hendrix opgeslagen in de kluis van het Hardrockcafe in Londen. Voor de liefhebbers: het betreft hier een Gibson Flying V.Nu nog even wat wist je datjes: wist je dat James Brown, de Godfather of Soul en funk begonnen is als schoenpoetster in Malon, Georgia en dat het gerucht via Twitter gaat dat David Bowie een nieuwe CD gaat uitbrengen. Het Hardrockcafe hanteert als slogan of zoals zijzelf zeggen als sacred icon: love all, serve all and save the planet. We hebben er lekker gegeten en o.m. foto's gemaakt in de Founderroom. Ook is Maurice in de ogen geflitst met een fotocamera door een Argentijnse vrouw. Who wants to be a rockstar ? Ondertussen hebben we naar concertopnames gekeken van een groot rockconcert in Central Park enige jaren geleden. Ook opnames van de Doors en James Brown kwamen voorbij. Rock around the clock !

Tot slot nog een mysterieraadsel: van wie is de duim in onze fotoserie ? je vind het antwoord in een van onze eerdere fotoseries. In de toekomst willen we, als het zo uitkomt meer van deze kleine mysterieraadseltjes introduceren.

Let it be,

Lieve groeten,

Maurice

Marianne

patricia

Hoi maurice en marianne,

Gelukkig dat de warmte wat gezakt is, kun je inderdaad meer doen. hier is het inmiddels ook wat aangenamer. Wanneer vliegen jullie naar new York? Geniet van jullie reisverhalen! Liefs Patricia

Fred

Tja, die duim, in eerste instantie denk ik aan duimelot!

De duim kan ook passen bij de Hardrock, maar aangezien
hij past bij een vorige foto-serie lijkt een Flamenco-gitarist
aannemelijker. Manitas de Plata? Paco Pena? Paco de Lucia? Pedro Soler? Dat zijn oa gitaristen die ik bewonder.
Ze hebben allemaal iets magisch in hun muziek. Eric Clapton is in mijn oren de meest magische in de 'softe' Hardrock. Soft omdat Clapton een blues 'hart' heeft.
Op naar de volgende verblijfplaats!

Goede reizen,

Elbeth en Fred