De vlucht van de kraanvogels

Hittegolf in la Mancha.

Lieve mensen,

Gisteren werd er via de Spaanse televisie een zonwaarschuwing afgegeven.Iets wat hier zelden voorkomt. In sommige delen van Spanje is namelijk sprake van een hittegolf. Ook in het gebied waar wij zitten. Cuenca maakt deel uit van de provincie la Mancha. De temperatuur hier bedraagt zo om en nabij de 36 graden. Alle reden dus voor ons om rustig aan te doen en ons levenstempo aan te passen aan de temperatuur. We rusten veel en 's morgens gaan we naar de benedenstad om wat boodschappen te doen en te gaan eten. Gisteren echter was het groot alarm in de oude stad. Brandweer, politie en ziekenauto waren uitgereden om ergens een calamiteit te bestrijden. Toen we op de Plaza Major kwamen was de actie al voorbij en was de brandweer bezig om het materiaal weer in te laden. Verder is de taal soms een probleem, hier wordt namelijk dialect gesproken en ze verstaan niet altijd wat je zegt ook al spreek je langzaam en articuleer je nog zo goed.Vanmorgen zijn we al begonnen met de voorbereidingen voor ons vertrek naar Madrid overmorgen. We hebben een treinkaartje gekocht voor de regiotrein naar Madrid. Een kaartje van te voren kopen is hier wel verstandig want daarmee voorkom je dat je in een lange wachtrij terecht komt.In Madrid gaan we vooral veel regelen en een vriendin van ons ontmoeten die tegen de tijd dat we daar aankomen net terug is uit China van een stage in de traditionele Chinese geneeskunde.Een vriend van ons heeft al een hotel voor ons gereserveerd zodat we daar in ieder geval geen omkijken meer naar hebben.In Madrid gaan we ons dan ook focussen op ons naderende vertrek naar de USA. Het begint al een beetje te kriebelen om daar naar toe te gaan.

Vandaag heeft Maurice een handje gekregen van een nieuwsgierige Spaanse peuter in een park en hebben we de opbouw gezien van de naderende festiviteiten in Cuenca die a.s. donderdag beginnen. Jammer dat we dat niet mee kunnen maken, maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben.Vandaag hebben we het museum van Cuenca bezocht waarin de geschiedenis van Cuenca in de Prehistorie, Romeinse en Visgothische tijd wordt weergegeven in de vorm van voorwerpen en afbeeldingen uit opgravingen. Erg interessant en we hebben daar ook weer foto's van gemaakt naast foto's van andere onderwerpen.

Zo dit was het dan weer voor vandaag.De volgende keer berichten we vanuit Madrid.

Lieve groeten,

Maurice

Marianne

Reacties

Reacties

Fred

Hoi Marianne en Maurice,

hier in Tilburg hebben we ook een 'hittegolfje' van drie dagen rond 30 graden Celcius. Ik ga morgen vroeg eens kijken of jullie achtertuin nog water nodig heeft. Jullie verslagen volg ik met belangstelling, roepen ook vragen op, klassieke vragen als ik jullie zie schrijven over taal. Als ik me voor een keer erin mag mengen, breng ik de volgende vraag naar voren: hoe is het mogelijk dat zoiets ingewikkeld als de (diverse) talen ontstaan zou zijn ver voor de grote beschavingen, in een tijd (prehistorie) dat we de mens nog als primitief of onontwikkeld voorstellen??
Natuurlijk vraag ik enigszins naar de bekende weg, maar mogelijk zou het 'ibirisch alfabet' een aanwijzing voor een antwoord kunnen bevatten. Hoe houden de spanjaarden hun huizen koel zonder veel energiegebruik? In Rotterdam was laatst een onderzoek, heel wetenschappelijk, met allerlei meetapparatuur naar de warmte in de stad. De temperatuur is ongeveer 2 graden Celcius hoger dan in de regio. Oplossing die als eerste gesuggeerd werd was: meer groen (bomen) aanplanten, want zonder onderzoek was al vast te stellen dat de parkjes lekker koel waren ten opzichte van de omgeving.
Zoals jullie daar in Cuenca en Madrid vertoeven lijkt me heerlijk, omdat jullie via de contacten gemakkelijk jullie weg kunnen vinden in de sociale en stedelijke omgeving.
Zien jullie ook uitingen van 'natuurvoedingswinkels'? Of andere uitingen die blijk geven van de klimaatproblemen, financiële crisis, watertekorten? Ik weet al wel dat er in Spanje grote energiecentrales worden gebouwd met zonnecellen (PV-panelen) voor de elektriciteitsvoorziening.
Overigens, afgelopen maandag 17 augustus werd ik voor Radio 1, het Vara programme Kassa, geïnterviewd op De Kleine Aarde over energiebesparing en zonnecellen. Vandaar mijn vragen in die richting.
Om vrolijk te eindigen: was de actie anti-stier of anti het stierengevecht in de arena? Ook Spanje kent waarschijnlijk vele stromingen en gezichten, dat blijkt al uit het voor jullie moeilijke dialect, nietwaar?

Tot schrijfs,

Elsbeth en Fred.

patricia

Ha die wereldreizigers! Wij zijn net terug uit Venetie, erg druk en warm maar zeker de moeite waard. Ook hier wordt het vandaag 33 graden! Ik hoop dat jullie een goede reis hebben naar Madrid en hou alles bij. Ik heb nog een paar dagen vrij maar dan begint voor ons het normale leven weer! Veel groetjes van Patricia, Emile, Lisa en Nikki.

Frenk

Dag Marianne en Maurice,

Bedankt weer voor jullie reisverhalen. Jullie schrijven zo beeldend dat ik me de situaties helemaal kan voorstellen. De hittegolf bij jullie in Spanje werkt hier ook een beetje door lijkt wel. We hebben hier een hele mooie zomer en het eind ervan lijkt nog niet in zicht.
Jullie planten maken het goed. Ze drinken veel en morgen geef ik de sleutel over aan Anja omdat ik voor een kleine week naar Londen ga.
Reis fijn verder!
Groeten,

Frenk

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!