De vlucht van de kraanvogels

Cuenca, het adelaarsnest in de Serrania Alta.

Lieve mensen,

Daar zijn we dan weer. Marianne ligt al te slapen na een lange vermoeiende dag. Vandaag zijn we uit Valencia vertrokken naar Cuenca een stadje in de Serrania Alta die deel uitmaakt van de regio Castilla de la Mancha. Onderweg in de trein hebben we eindeloze olijfboomgaarden gezien, diep rode Spaanse aarde en fruitbomen voornamelijk druiven. Spanje is en blijft een grootst en meeslepend land, tenminste het Spanje dat wij de laatste jaren hebben leren kennen. Met name de regio Castilla de la Mancha, het land van de Spaanse koningen en van Cervantes en Aranguez is een fascinerend gebied met vele historische stadjes, prachtige bergen , een rijke kunst en cultuur en onbeschrijvelijk lekker eten. Hier zul je niet veel West-Europese toeristen tegenkomen.Dit is het Spanje wat veel mensen nog niet kennen. Met z'n trotste doch hartelijke bevolking en z'n eindeloze zomernachten. Eenmaal in Cuenca aangekomen regende het zachtjes en we zijn eerst op weg gegaan naar de locale VVV om informatie in te winnen over een goed en betaalbaar hotel.Bij de VVV werden we goed geholpen door Carolina die een hostal voor ons heeft gereserveerd in de oude binnenstad van Cuenca. We nemen dan ook de bus omhoog de bergen in naar de oude binnenstad. Cuenca is gelegen op de top van een grote rotsachtige berg en wordt omgeven door twee grote ravijnen Pio Baroja omschreef Cuenca als een adelaarsnest omdat het op een rotsachtige punt gebouwd is, je hebt hier veel historische monumenten en je kunt hier prachtige wandelingen in de natuur maken. Dit laatste zijn we dan ook zeker van plan om te doen.

Het Hostal waar we logeren heet San Pedro en wordt gerund door twee leuke jonge mensen die ons bij aankomst hartelijk ontvangen hebben. Het biedt plaats aan 8 personen en is naar verhouding dus klein te noemen. erg rustig alhoewel het gelegen is in een klein druk straatje met veel doorgangsverkeer. Het Hostal is zeer sfeervol ingericht met materialen van de streek.Verder is het naar verhouding goedkoop te noemen en we voelden ons bij binnenkomst meteen een beetje thuis. Wat verder ook erg prettig is er is een draadloze internetverbinding zodat jullie niet verstoken hoeven te blijven van onze verhalen en foto's. Wat verwennen we jullie toch weer .Enfin wij vinden het zelf ook leuk om te doen. Wat verder nog vermeldenswaard is dat we de opbouw van een theaterdecor hebben gezien van een groep die Brecht in de openlucht gaat spelen en dat we heerlijke streekgerechten hebben gegeten in een leuk restaurant. A.s. zaterdag is het Mariahemelvaart, meestal gaat dit gepaard met processies en feesten. Wij mochten dit al een aantal keren meemaken in Spanje dus we zijn erbij en doen verslag.

We hopen dat alles goed gaat met iedereen die dit leest en groeten speciaal onze families en vrienden.

Lieve groeten,

Maurice