De vlucht van de kraanvogels

Valencia, stad aan de rivier de Turia en de Middellandse zee.

Lieve mensen,

Mijn eerste bijdrage aan ons reisweblog. Vanmorgen, woensdag 12 augustus om 8 uur begin ik aan een vertaalde samenvatting van Valencia's geschiedenis De kaart heb ik gevonden in de Sonyshop, waar ik op Maurice stond te wachten, die geld was gaan opnemen voor zijn nieuwe Cybershot.

Op een van de terrassen van de rivier de Turia is in 138 voor Christus Valencia gesticht als een kolonie van de Romeinen, een strategische plek dichtbij zee en een eiland waarop de Via Augusta het huidige Andalusie verbond met Rome. Bij verbouwingen aan een museum zijn het Forum, de Curia en een versmarkt blootgelegd. Op andere plaatsen zijn rijk met mozaiek versierde huizen gevonden. Ook belangrijke infrastructuren zijn gerealiseerd zoals de aanleg van een haven in de rivier, een aquaduct en diverse waterdistributie-voorzieningen.

In de huidige Calle de la Mar zijn resten van het circus gevonden, een gebouw van 350 bij 70 meter. Tegenwoordig zijn in deze buurt veel goudsmeden, sierradenwinkels, kunsthuizen en anitquairs.

Na de val van het Romeinse Rijk ende invasies van de Germanen en de Visigoten arriveerden de Moslims in Valencia en bevolkten weer de stad. Zij legden irrigatiesystemen aan en brachten land in cultuur en intensiveerden de handel met de Spaanse Christenen. Er kwam een souk(een Arabische markt) in de buurt van de residentie van de gouverneur. In de huidige straten zijn er veel luxe artikelen te koop, mode, handtassen, oorbellen, hangers, keramiek. Dit is te vergelijken met de vroegere ambachtsplaatsen georganiseerd in gildes van waaierschilders, meubelmakers enz.. De Plaza Redonda, toentertijd een vogelmarkt, is het enige architectonische voorbeeld van een rond plein uit die tijd.

Tegenwoordig zijn er winkels met fijne kant en brocat, linnen, babykleren en keramiek.

In 1238 veroverde Jaime I* Valencia en maakte daarmee een eind aan 5 eeuwen Moslimcultuur.

Na de Christelijke overwinning werden de Moslims uit de stad verdreven en de stad verdeeld onder de veroveraars. In de Middeleeuwen waren er steeds problemen tussen de 3 bevolkingsgroepen. De Joden, die rond de Calle de la Mar gesetteld waren, ging het economisch en sociaal goed en zij breiden hun buurt uit ten koste van de anderen.

In de 15de eeuw beleefde Valencia een grote economische ontwikkeling die gepaard ging met een culturele en artistieke bloei. Ter ondersteuning van de commerciele activiteiten werd de Taula Canvis, een stadsbank gesticht. De plaatselijke industrie, met de textiel als voornaamste tak, ontwikkelde zich aanzienlijk. In 1482 werd de Lonja gebouwd, het centrum voor transacties en een echte tempel van de handel. Tegenwoordig wordt de buurt van de Lonja gekarakteriseerd door meubelzaken, gordijnen en ander binnenhuistextiel. Ook vind je hier hoedenzaken en trendy modewinkels en restaurants.

De overgang van Valencia naar de moderne tijd is gemarkeerd door een traumatisch gebeuren. De opstand van de Slangs, een echte burgeroorlog. Het ene kamp bestond uit handwerkslieden en boeren, de lagere geestelijkheid en enige leden van de kleine middenstand, het andere werd gevormd door de adel en de hogere geestelijkheid met hun Moorse vazallen en de halve en hogere bourgois.

In de 17de eeuw waren er 2 pest-epidemieen, die de bevolking decimeerden. Daarna beleefde Valencia een herstel vooral gebaseerd op de zijde- en tegelindustrie. De zijdeindustrie voorzag direct en indirect in werk aan meer dan 2500 mensen.

Maar de echte groei brak aan in 1868 met de afbraak van de stadsmuren.

De vroegere rivierbedding van de Turia, de plek van de Romeinse kolonie, is nu een brede groenstrook dwars door het midden van de stad, met aan de westelijke kant het Bioparc en aan de oostelijke kant het futuristische Oceanographico. Een plek waar gewandeld, gejogd, gefietst, gelezen, gespeeld. geschilderd, gesport, geskate enz. wordt.

De Turia stroomt nu aanmerkelijk veel zuidelijker en vormt daar de zuidelijke grens van het nieuwe Valencia.

* rond half 4 vanmiddag, na een tocht door het warme hart van Valencia op zoek naar proviand voor vandaag en de treinreis van morgen zitten we in de schaduw van groene palmachtigen en oleanders te eten, ik kijk omhoog naar het standbeeld tegenover ons, en wat blijkt het heerschap op paard is Jaime de Conquistador. Op de foto vastleggen dus!

Lieve groeten,

Maurice

Marianne

Paula Schuurmans

Kreeg via Elise jullie nieuwe toegangscode .Leuk te lezen dat jullie al zo veel gezien en beleefd hebben (jammer van het fototoestel. Wij wensen jullie heel veel reisplezier en een goede vlucht naar Amerika
Hartelijke groeten Paula en Ad