De vlucht van de kraanvogels

Biopark: Afrika in Valencia.

Lieve mensen,

Gisteren zijn we naar het Biopark geweest aan de rand van Valencia. Maar voordat we aan dit verhaal gaan beginnen eerst even een actueel nieuwtje. Vandaag is het fototoestel van Maurice gestolen in de groenstrook van de Via del Pio V. We zaten in het park en stonden op het punt onze Taiji training te gaan doen en waren onze spullen aan het pakken. Terwijl we even met de rug naar onze bank stonden heeft iemand het fototoestel wat achter ons lag gestolen. Het was maar een fractie van een seconde dat we even niet opgelet hadden. We waren allebei in de veronderstelling dat we het toestel bij onze trainingsplek neergelegd hadden aangezien het niet meer op de bank lag. Toen we gingen werden we min of meer ingesloten door een Afrikaan en een blanke man.

We kregen het vermoeden dat zij iets met de roof te maken hadden en dat ze van plan waren om ons te volgen en verder te beroven. Een intuitief gevoel. We besloten daarom een andere weg door het park te volgen. Vervolgens heeft Maurice de verzekeringsmaatschappij ingelicht en hebben we aangifte gedaan bij de policia local. Op het aangifteformulier stond een hele lijst van objecten die gestolen kunnen worden van schoenen , inentingsbewijzen tot auto's.

Het is in deze tijd schering en inslag dat er veel gestolen wordt, vakantietijd. Alhoewel we onszelf goed ingedekt hebben tegen diefstal is een moment van onoplettendheid genoeg. Een les voor het verdere verloop van de reis en we zullen iedere dag alles blijven controleren en bij wijze van spreken onze vingers na tellen. Gelukkig hebben we onze 40 dagen Europese dekking via de reisverzekering. Maurice heeft bij de Sony Gallery hier vlak om de hoek van ons hotel een nieuw prachtig fototoestel kunnen kopen tegen een uiterst voordelige prijs. Jullie zullen dan ook niet verstoken blijven zijn fotoreportages gedurende de rest van de reis. Al met al kost zoiets natuurlijk wel veel energie maar gelukkig zijn we de schrik al weer te boven gekomen. Het belangrijkste is dat ons persoonlijk niets overkomen is . Verder is onze Taiji sterker dan ooit aan het worden en we verwachten in de loop van de reis dat onze chi steeds voller zal worden. Wij zijn er klaar voor.

Maar nu over gisteren. Zondag 9 Augustus zijn we naar het biopark gegaan aan de rand van de stad. Ons aanvankelijke plan om te wandelen hebben we laten varen omdat Valencia op deze dag geteisterd wordt door tropische buien. We reizen dan ook met de hypermoderne metro, iets waar de stad Amsterdam voorlopig alleen maar van kan blijven dromen. Eenmaal aangekomen in de buitenwijk van Valencia zagen we al snel dat we op weg waren naar het Biopark. Vrolijke kinderen en ouders met volle boodschappentassen vol versnaperingen liepen voor ons. Posters waarop olijke giraffen staan wijzen ons de weg. Klein Duimpje zoek je kruimeltjes. Bij het Biopark aangekomen krijgt Marianne een jubilarokaartje, een kaartje voor de oudere mens tegen gereduceerd tarief. Wie schetst onze verbazing dat Maurice ook zo'n kaartje krijgt. Scheelt ons toch mooi 10 euro, je bent nu eenmaal Nederlander of niet. Nu even iets over het over het biopark ; het biopark is een ecologische biotoop waar 50 diersoorten verblijven uit verschillende Afrikaanse landschappen.Equatoriaal Afrika, in het midden van het continent, Savanne, meer in het Oosten en het landschap van het eiland Madagascar dat zich ruim 100 miljoen jaar geleden losgescheurd heeft van het vaste land van Afrika. Het eiland Madagascar heeft een uiterst kwetsbare flora en fauna en is uniek voor onze planeet.Het Biopark is ruim een jaar geleden vormgegeven door een Spaanse biologe met als doel bedreigde en kwetsbare diersoorten te behouden voor de aarde. Dit gebeurd door middel van fok-en broedprogramma's in samenwerking met andere dierentuinen in Europa. In het Biopark zul je overigens geen kooien aantreffen, de landschappen zijn zo nagebootst dat de dieren voor zover mogelijk in hun natuurlijke habitat verblijven. Verder is er op het terrein een dierenziekenhuis aanwezig alsmede een quarantaineinrichting. Ook een auditorium voor wetenschappelijke en educatieve doeleinden is opgenomen in de bebouwing van het Biopark. In dit Darwinjaar is het leuk om stil te staan bij de evolutie en het belang van de diversiteit van de soorten voor het behoud en verdere ontwikkeling van onze planeet. Zoals gezegd zijn er 50 diersoorten aanwezig in het Biopark.Prachtige Afrikaanse Busholifanten, de grootste olifanten op aarde, schitterende neushoorns, bijzondere apensoorten kortom teveel om op te noemen.Over neushoorns gesproken. Toen we net in het park aangekomen waren begon het verschrikkelijk te regenen en te onweren : de neushoorns plonsden door het water. We hebben hier mooie foto's van gemaakt. Tijdens deze regenbui dromden de Spanjaarden samen op een kluitje en brak er bij het eerste onweer een lichte paniek uit. Nadat het weer was opgeklaard hebben we een prachtige tocht door het park gemaakt. Een dier willen we even speciaal in het zonnetje zetten en dat is de neushoorn Romulo. Romulo is een dertig jarige mannetjes neushoorn die 20 jaar in het circus gewerkt heeft, je kunt dat goed zien aan zijn motoriek want hij loopt nog steeds in cirkels.Hij staat apart van de andere neushoorns want hij vertoont onaangepast sociaal gedrag.De inzet binnen het Biopark is dat Romulo een mannetjesconcurrent krijgt zodat hij misschien belangstelling krijgt voor de vrouwelijke neushoorns. De psychiater Ernst Lorenz zei het al de mens is een onvoltooid dier met onvolledig ontwikkelde instincten, doden om te doden, niet uit behoud zoals de dieren. Willen we onszelf verder ontwikkelen in de evolutie dan zullen we onze instincten verder moeten cultiveren zodat ze voor ons werken en niet tegen ons. Je kunt het oneens zijn met deze stellingname, dat is aan jou. Tot slot we hebben in het park een prachtige Baobab boom gezien, een zeer oude heilige boom die zowel in Afrika als in Australie voorkomt. Rondom deze boom werden verhalen geweven met name scheppingsverhalen. Zowel Afrikaanse stammen als de Australische Aboriginals brachten deze verhalen van generatie op generatie op orale,mondelinge, wijze aan elkaar over. In onze fotoreportage zullen jullie een aantal van de diersoorten zien, niet alle dieren hebben zich vertoond. We hopen dat jullie zullen genieten van de prachtige foto's die wij genomen hebben.

Tot de volgende keer,

Lieve groeten,

Marianne

Maurice

Tante Anny en oom Ad

Dag Marianne en Maurice,
Jullie e-mail van 11 augustus hebben wij ontvangen waarvoor onze dank.
De fotos van het Biopark in Valencia zijn prachtig.
Wat jammer dat jullie al pech gehad hebt met de diefstal
van het fototoestel. Wij wensen jullie verder een goede reis en kijk goed uit.Veel liefs van tante Anny en oom Ad