De vlucht van de kraanvogels

Zonnige herfstdagen

Lieve mensen,

We weten niet hoe het momenteel in Nederland is maar hier is het al een paar dagen erg lekker weer. In de middag kun je lekker op een terras zitten en heerlijk genieten van de zon. De afgelopen dagen zijn we erg ondernemend geweest . We zijn naar het parlamentarium geweest, het bezoekerscentrum van de Europese gemeenschap. Via een interactief programma word je in vogelvlucht door de Europese geschiedenis geloodst en word je op de hoogte gebracht hoe het Europese parlement werkt. Erg interessant allemaal. Als je ziet hoe we verweven zijn met Europa kun je je niet voorstellen dat dit een keer zal kunnen eindigen. Maar goed we spreken ons niet uit over politieke zaken. Brussel is verder gewoon een gezellige stad waar je heerlijk kunt eten en drinken en waar de sfeer nog gemoedelijk is.

De volgende dag is het herdenking van het einde van de eerste wereldoorlog. Daar word hier uitgebreid aandacht aan geschonken en veel mensen zijn die dag vrij. Dat is te merken als we de film van Kuifje, gemaakt door Spielberg gaan bezoeken. Een enorme bioscoop en veel ouders en kinderen die net als wij de film willen zien.

Deze film is in 3-D dus we moeten speciale brillen op om de film te kunnen zien. Voor ons is het de eerste keer dat we zo naar een film kijken, een leuke ervaring, het is alsof je midden in de film zit. De film is goed gemaakt vol met mooie effecten.

Ontbijten doen we niet in het hotel, buiten de deur, op het station, dat scheelt minstens de helft van het geld.

Vandaag naar het Magritte museum geweest, gisteren was dat gesloten van wege de herdenking. We krijgen een kaartje maar moeten nog 1,5 uur wachten voordat we naar binnen kunnen . Dit in verband met de grote aantallen bezoekers die naar binnen willen.

De tentoonstelling is prachtig en toont het werk van de schilder Magritte in 3 periodes. Verder word aan de hand van foto's, verhalen en brieven een tijdsbeeld geschetst van 1920 tot aan halverwege de jaren '60. Voor wie niet weet wie Magritte is, even Googlen. In een van zijn vele uitspraken zegt Magritte: ' hebben we al gezien' bestaat niet voor de surrealist, hij gaat op zoek naar ' Hadden we nooit eerder gezien'.

Ook nog een kado voor Master Zhang gekocht, zonder kado kun je niet aankomen in Azië. 6 Cello concerten van Bach. We hopen maar dat hij deze muziek mooi vind. Gevonden in een winkel stampvol klassieke muziek.

Kortom onze dagen zijn goed gevuld. Maar morgen is het dan eindelijk zover. Op weg naar China, een flinke vleigreis over Rusland en Mongolië. Hernieuwde kennismaking met dit fascinerende land. Hard trainen en daarnaast nog leuke dingen doen.

Jullie horen weer van ons als we daar zijn.

Take care,

Maurice en Marianne