De vlucht van de kraanvogels

Brussel

Lieve mensen,

Vandaag zijn we precies 2 dagen in Brussel. We zijn onszelf hier aan het voorbereiden op onze reis naar China a.s. zondag. Dan zullen we vanuit hier naar vliegveld Charles de Gaulle vertrekken in Parijs om aan een lange vlucht naar China te beginnen. We verblijven in een hotel tegenover treinstation Midi.

Brussel de stad van de EEG, kant, chocolade en natuurlijk bier en lekker eten. Een middeleeuwse stad waar veel te zien is. Vanmiddag zijn we met de metro naar het het centrum voor beeldcultuur geweest ofwel het strip museum waar ondermeer een tentoonstelling van TinTin ofwel Kuifje te zien is . Het is hier Kuifje jaar. Overal kom je hem tegen. Kuifje met zijn onbestemde gezicht. Hij zou iedereen kunnen zijn. Ook jij zou Kuifje kunnen zijn. Op weg naar het museum, een lange wandeling door de oude binnenstad van Brussel. Maar het is de moeite waard om het te bezoeken. In een prachtig Art Deco gebouw, ontworpen door de architect Horta, vind je naast Kuifje het neusje van de zalm van de Belgische striptekenaars. Lucky Luke, Guust Flater, Rik Ringers, Bollie en Billie en nog veel meer striphelden uit de vorige eeuw. Verder afbeeldingen van de bekende stripbladen Robbedoes en Kuifje, een schitterend palet aan stripverhalen. Als kind las ik deze bladen al en het is dan ook een feest van herkenning. Naderhand gaan we weer richting Grote Markt. Hier in de buurt eten we wat bij een frietkot en gaan dan op weg naar het beeldje van Manneke Pis. Vroeger vertelden mijn ooms en tantes over Manneke Pis. En op menige wc hing een tegeltje met de spreuk: Manneke mag ik u bidden niet ernaast maar in het midden. Rondom het beeldje van Manneke Pis heeft zich een klein commercieel circus gevestigd. Manneke Pis is een jonge held uit de plaatselijke folklore. Het beeldje is gemaakt van brons en stamt uit 1619. Hij bezit een zeer uitgebreide garderobe die bewaard word in het Stedelijk Museum. Van samoerai tot kaatsbalspeler.

Brussel is een heerlijke stad waar veel te doen en te zien is. Verder is het een opmerkelijk multiculturele stad. Je komt hier mensen tegen uit alle culturen en windstreken.

We willen nog naar het parlementarium, het bezoekerscentrum van het Europees Parlement en misschien ook nog naar het Magritte museum genoemd naar de gelijnamige schilder.

Enfin we beginnen er weer een beetje in te komen. We zouden wel weer een jaar willen reizen. Wie weet in de toekomst.

Maar vooralsnog richten we ons op onze China reis.

Lieve groeten,

Marianne & Maurice