De vlucht van de kraanvogels

Madrid, Retiro en Goya.

Lieve mensen,

Het is inmiddels drie dagen geleden dat we in Madrid aangekomen zijn. De treinreis van Cuenca naar Madrid is voorspoedig verlopen. In Villa Baraja een plaats voor Madrid moesten we uitstappen i.v.m. werkzaamheden aan het station van Madrid Atocha. Met de cerraniatrein zijn we naar Atocha gegaan. Op Atocha is, we roepen het maar even terug in de herinnering een aantal jaren geleden een grote aanslag gepleegd. Inmiddels wordt het station grondig gerenoveerd en zijn de veiligheidsmaatregelen als vanouds .Maar daar zijn we inmiddels aan gewend. Overigens voordat we het vergeten we hebben in Cuenco een hotel gereserveerd via het internet. De prijzen voor hotels in New York zijn astronomisch hoog, maar we zijn er in geslaagd een voor New Yorkse begrippen relatief goedkoop hotel te boeken. Onder de $ 150,= dollar per nacht, in Lower Manhattan in de buurt van het Chryslergebouw. We kunnen van daaruit de belangrijkste attracties in New York makkelijk bezoeken o.m. little Italy , little China, Central Park, Wall Street etc.etc. Ook zitten we dicht bij Grand Central Station en bij Penn Station zodat we straks makkelijk onze reis door de USA kunnen voortzetten. Aan de hand van de foto's die we bekeken hebben op het internet concluderen we dat we in een ouderwets hotel terecht zullen komen. We zullen dan ook het iets mindere comfort voor lief moeten nemen. Maar we zijn wel wat gewend. Inmiddels zijn wij aan het leren om in hutjes en paleizen te leven. In ieder geval hebben we daar gratis draadloos internet zodat jullie niet verstoken zullen blijven van de odyssee die wij zullen gaan maken door New York. In totaal verblijven we 12 dagen in New York. Zoals jullie begrijpen zijn we ons zo goed mogelijk aan het voorbereiden voor onze transatlantische vlucht . Bagage checken en voorwegen,uitzoeken hoe we zo snel mogelijk vanuit ons hotel in Madrid naar het vliegveld kunnen etc. etc.

Nu even terug naar Madrid, we zitten in een groot conferentiehotel in het district Salamanca, in de wijk Goya . Een ouderwets hotel met kamers in vele prijsklassen. Enorm groot met hotelpinguins achter de receptie.Met bad en draadloos internet. Het draadloos internet kost hier overigens wel geld. Echter, we wilden hiervan niet verstoken blijven o.m. omdat we jullie graag blijven trakteren op onze verhalen en foto's. Bovendien is het voor andere zaken rondom onze reis erg praktisch. Goya is overigens een andere wijk dan waar we vorig jaar en het jaar daarvoor zaten. Eerder zaten we in Retiro een wijk ongeveer 15 minuten met de bus hier vandaan. Goya is in tegenstelling tot Retiro een rustigere , sjiekere wijk. Retiro met z'n prachtige bekende Retiropark, een groene oase voor de Madrilenen. Retiro verder met z'n favelles,oude volkswijken en levendige straatcultuur. We zijn er vandaag nog geweest. Daarbij constateren we echter dat de oude volkswijken ook aan het veranderen zijn. Overal zie je renovatieprojekten van oude woongebouwen. Als die klaar zijn zullen de mensen die het geldelijk beter hebben in deze wijk gaan wonen en zal het karakter van de wijk langzaam gaan veranderen. Een ontwikkeling die je wel in meer grote steden ziet.

Het is hier overigens al maanden moordend heet, op pleinen en in sommige straten is de temperatuur, ongelogen, soms wel 54 graden. Veel mensen uit Madrid zijn dan ook de stad uit getrokken. Begrijpelijk want als je al maanden aan dit soort temperaturen blootstaat wil je ook wel eens de luwte opzoeken. Ook met toeristen is het dit jaar duidelijk minder. Iedereen doet het hier rustig aan en je moet erg veel drinken want je bent in een mum van tijd uitgedroogd. Een goede training voor onze tropenreizen. Naast onze voorbereidingen maken we ook kleine uitstapjes. Zo zijn we vandaag naar het Reine Sofia geweest in Retiro. Reina Sofia is een voormalig ziekenhuis en klooster waarin een prachtig museum voor moderne kunst is gevestigd. Bekeken we vorig jaar het werk van Picasso, met name de Guernica, en de Spaanse expressionisten, dit jaar hebben we relatief onbekend werk bekeken van kunstenaars uit de jaren '70 van de vorige eeuw. Ook hebben we een prachtig retroperspectief bekeken van de Spaanse beeldhouwer Juan Munoz, geboren in Madrid. Ook ontdekten we een vroeg werk van Salvador Dali uit 1954 en zijn we op het Salvodor Daliplein hier in Goya geweest waar een prachtig beeld staat van Galla de vrouw van Dali. Daarnaast treffen jullie de nodige foto's van straatbeelden aan en presenteren we foto 200 op ons Reisweblog.

Tegenover ons hotel is een verloskundige kliniek, geboortecentrum. In het koffiecafe waar we regelmatig zitten, hier om de hoek, komen dan ook regelmatig zwangere vrouwen en zenuwachtige vaders binnen. Best leuk om te zien.

Veder is alles goed met ons, we doen het rustig aan en genieten van onze reis.

We hopen dat iedereen het goed maakt.

Tot de volgende keer maar weer !

Lieve groeten,

Maurice,